צילום: דרור גרטי | Flash90

תפילת כל נדרי שהתעכבה על ידי הצדיק הירושלמי • סיפור מרטיט לכבוד יום כיפור

.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ביום שישי ז' בתשרי יציינו את יום ההילולא של הצדיק הירושלמי רבי נח גד ויינטראוב זצ"ל, שהיה ידוע כגאון עצום בתורת הנגלה והנסתר, בעולם החסידות נחשב לאחד מגדולי מעתיקי השמועה כאשר בספריו מביא דברי תורה ואמרות ששמע מ-500 גדולי ישראל שעם חלקם הגדול היה בקשר. הוציא למעלה ממאה ספרים וקונטרסים בכל מקצועות התורה וביאור מעמיק על חמש המגילות ופרקי דרבי אליעזר.  היה מגדולי תלמידיו של המקובל האלוקי רבי חיים שאול דוייק הכהן זצ"ל והוציא בהוראתו את קונטרס תיקון היסוד. רבי נח גד עלה לארץ ישראל לפני קרוב למאה שנים מהעיר רדומסק שבפולין,  הוא חזה את חורבנה של יהדות פולין והתבטא בעלייתו שבארץ ישראל תהיה פליטה

רבי נח גד וינטרויב עם רבי מאיר מאמשינוב
רבי נח גד וינטרויב עם רבי מאיר מאמשינוב

תושבי שכונת 'נווה שלום' ביפו סיפרו סיפור מרטיט מהתקופה ההיא בה התגורר רבי נח גד ויינטראוב בתל אביב, מה שנחרט בליבם לנצח: היה זה עת התאספו המתפללים באותה השנה  לתפילת 'כל נדרי' בליל יום הכיפורים. באותו בית כנסת היו שני יהודים שחיו בסכסוך ארוך שנים והדבר העיב על השלום בבית הכנסת. ניסיונותיו של הצדיק רבי נח גד לפשר ולעשות שלום בין שני היהודים עלו בתוהו, למרות כל מאמציו של רבי נח גד להשכין שלום ביניהם כמידתו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום.

את מה שהתחולל באותו ליל יום כיפור, לא שכחו מתפללי בית הכנסת כל חייהם. כאשר התקדש החג הגיעו כולם לבית הכנסת אפופים חרדת קודש עם ה'קיטל' הלבן כמלאכים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, אולם ההפתעה שציפתה להם גם הם לא האמינו.

הכל הלך כמתוכנן, ספרי התורה הוצאו מההיכל, ההתרגשות בשיאה, גם אלו שלא פוקדים בכל השנה את בית הכנסת הגיעו לקראת התפילה שמרטיטה כל יהודי באשר הוא כ-ל נ-ד-ר-י.

ואז רגע לפני שבוקעת מהחזן המילים המרטיטות של כל נדרי,  עולה על בימת הקריאה הצדיק רבי נח גד ומכריז בקול נרגש מלא רגש של אהבת ישראל, שהלילה לא ייגשו להתפלל את תפילת כל נדרי, עד שאותם יהודים ניצים  יתפייסו ביניהם. "אם יהודים לא יכולים להתפייס ביניהם ולמחול אחד לשני, ואין יום הכיפורים מכפר עד שיתפייס עם חברו,  אין טעם להתפלל ביום כיפור" הכריז הצדיק רבי נח גד לאזניהם המשתאות של באי בית הכנסת. לא היה אחד שהעז לערער על קביעתו של הצדיק. "היה אפשר לחתוך בסכין את המתח שהשתרר מאז ההכרזה הבלתי צפויה" סיפרו המתפללים, אבל הניצים מסרבים להתפייס. המריבה העזה והמטען הכבד שכל אחד נשא בליבו על חברו, גם הלילה הקדוש לא הצליח לגרום להם לשוב ולהתפייס.

כך חלפה שעה ארוכה בדממה מתוחה לראות כיצד ייפול דבר. אחד הניצים דווקא היה לקראת 'שבירה' והסכים להתפייס, אבל חברו העקשן נותר בשלו, חולפת לה יותר משעה, ותפילת כל נדרי לא החלה. היהודי השני שהיה  עקשן במיוחד  החליט בצעד של רצון טוב לאחר שראה מה שנגרם בגללו, לעזוב את בית הכנסת תוך שהוא מפטיר שאינו מוכן לבוא לכלל השלמה עם בעל ריבו.

הקהל הקדוש היה בטוח שבכך הגיעה לסיומה סאגת תפילת כל נדרי, אבל הסיפור לא תם, הוא רק התחיל…. הצדיק רבי נח גד אינו חס על כבודו ורואה הזדמנות להביא לפיוס בין היהודים ובכך לבוא זכים וטהורים ליום הקדוש. את מה שהתחולל באותם דקות מתוחות במיוחד מה יעלה בגורל תפילת כל נדרי המיותמת כולם ציפו לראות.

רבי נח גד קם  ממקומו  ויוצא במהירות בעקבות אותו יהודי שכבר הספיק לעזוב את מפתן בית הכנסת ואומר לו: " אתה יכול לצאת וללכת אבל  תדע לך שאם לא תסכים לסיים היום  את המחלוקת, אתה תישא באחריות על כך שיהודים לא יתפללו הלילה את תפילת 'כל נדרי'…

המילים שיצאו בקול נרגש בדברים היוצאים מן הלב מפיו הקדוש של הצדיק רבי נח גד,  הצליחו להמיס את לב האבן  וחדרו כחץ לליבו של אותו יהודי שרק לפני דקות ספורות עזב את בית הכנסת.

ובדקות המתוחות הללו ההפתעה בעיצומה, ביחד עם רבי נח גד לעיניהם המשתאות של המתפללים היהודי החליט לסוב על עקבותיו. הוא נכנס לבית הכנסת היישר למקום של יריבו המר. לעיני כל הציבור הם התפייסו בהתרגשות רבה ובדמעות שליש. או אז נחה דעתו של הצדיק רבי נח גד וראו אור גדול על פניו. כולם  חשו בדקות אלו  שהצדיק רבי נח גד הצליח לשבור את המחיצה של ברזל גם בין עם ישראל לאביהם שבשמיים, ולפעול שהתפילות של היום הקדוש יתקבלו ברצון. ויהי בישרון מלך בהתאסף ראשי עם וכפירוש רש"י "בהתאספם יחד באגודה אחת ושלום ביניהם הוא מלכם ולא כשיש מחלוקת ביניהם".

בשעת לילה מאוחרת כשבבתי הכנסת האחרים כבר סיימו מזמן את תפילת ליל יום הכיפורים,  החלה  בשכונת נוה שלום ביפו תפילת 'כל נדרי' זכה וטהורה…

"תפילת 'כל נדרי' כזאת", העידו מתפללי בית הכנסת, "הייתה בהתעוררות מופלאה של תשובה ומעשים טובים שכמותה לא חווינו מעולם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מרגש ומעורר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture