התרגשות עם גאולת ציון רבי משה מזוועהיל זי"ע ע"י 'אהלי צדיקים'

הושע נא ציון המצוינת: שמחה והתרגשות בעולם החסידות עם רכישת וגאולת מקום ציון הקודש של הרה"ק רבי משה מזוועהיל זי"ע בעיירה זוועהיל שבאוקראינה • מי שעמד בראש הפעילות הענפה הזו לגאולת המקום הקדוש, הוא יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בס"ד

בשורה טובה ומשמחת מגיעה בימים אלו מהעיירה זוועהיל באוקראינה, עם רכישת שטח המבנה בו טמון אותו צדיק וקדוש, ראש שלשלת הקודש לבית זוועהיל המעטירה, הרה"ק רבי משה מזוועהיל זי"ע, בן המגיד הק' מזלאטשוב זי"ע. הידיעה ההיסטורית מכה הדים רבים בכל ריכוזי העולם החסידי בכלל, ובקרב המוני חסידי ואוהדי בית זוועהיל בכל קצווי תבל, לאחר שהמקום הקדוש היה נתון למרמס ולהזנחה מכוונת בידי הנכרים המקומיים משך שנים ארוכות, למרות השיפוצים שנעשו במקום שוב ושוב.

מי שעמד בראש הפעילות הענפה הזו לגאולת המקום הקדוש, הוא יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א, אשר כבר עשרות רבות בשנים מטפל במקום קבורתו של הרה"ק רבי משה מזוועהיל זי"ע במסירות גוף ונפש, תוך מאבק עיקש ובלתי מתפשר מול הנכרים המקומיים שהשתלטו על שטח בית החיים שנחרב בימי השואה ובצוק העתים בימי השלטון הקומוניסטי באוקראינה, עד שהמקום כולו הפך לאתר בנייה בו הוקמו בתים מקומיים של ערלים בלי להותיר זכר לבית העלמין היהודי של העיירה זוועהיל, בו היו טמונים על פי העדויות מאות קברים ובראשם כאמור ציון המצוינת של הרה"ק רבי משה מזוועהיל זי"ע.

"הקומוניסטים החליטו להרוס את שטח בית החיים בזוועהיל כמו שעשו עם מאות בתי חיים אחרים ברחבי אוקראינה, עקרו את המצבות ולקחו אותן לבנות את הבתים והכבישים שלהם, למרבה החרפה והבושה", מספר הרב ישראל מאיר גבאי. "כאן ברחוב של בית החיים שנחרש כולו ללא זכר, הוקמו בניינים קטנים לאורך הרחוב, אבל הנס הגדול שהיה כאן הוא שלכל וילה יש חלקת שדה מאחור, ושם בעצם נמצא שטח בית החיים. בחלקת השדה של אחת הווילות היה את האוהל של הרה"ק רבי משה מזוועהיל זי"ע, כך על פי העדויות של היהודים והנכרים המקומיים. במקום שבו היה האוהל, עמד מחסן נטוש ובו השתמשו בעלי הדירה לאשפה ואחזקת כלים".

הרב ישראל מאיר גבאי מספר כי כבר לפני עשרים שנה בא בדין ודברים עם בעל הדירה והסביר לו כי מדובר במקום קדוש ליהודים והוא רוצה לבנות מצבה בתוך המחסן, כי כאן הוא המקום בו עמד האוהל הישן. "הם בתחילה לא הסכימו לשתף פעולה, אבל אחרי שביקשתי מהם לתת לי חצי מחסן בשביל בניית המצבה, הם הסכימו בחצי פה. בניתי מצבה לזכרו של הרה"ק מזוועהיל, אבל הם דרשו בעד זה בקשות גדולות. קודם הם ביקשו שאעשה להם מחיצה בין המצבה לבין הדברים שלהם במחסן, בהמשך הם ביקשו שאבנה להם גג חזק מעל המחסן.

"הבעיה היתה שהם ניצלו את השקט השורר במקום, ובהגיעי לשם כעבור תקופה לבדוק מה קורה שם, גיליתי שהם משתמשים לצרכיהם גם בחצי השני של המחסן, שם עומדת המצבה הקדושה. שוב דיברתי איתם על קדושת המקום, אך הם המשיכו לדרוש ממני עוד ועוד דברים, כמו בניית שער ועשיית גדר מסביב. כך הם ניצלו אותי עד תום בדרישות בלי סוף, כשאני מוציא עבור כך כספים מרובים ודמים תרתי משמע במאבק איתם בכל תקופה מחדש, כי בכל פעם שהגעתי לזוועהיל גיליתי שהם שוב הרסו את כל מה שעשיתי שם, והיה צורך לבנות ולצבוע מחדש".

לפני כמה שנים עלתה ההצעה לקנות את המקום מידי הנכרים המתגוררים בדירה ולגאול את השטח אחת ולתמיד. הבעיה העיקרית היתה להתעסק עם גורמים מפוקפקים שאי אפשר לסמוך על דבריהם והחלטותיהם. "אחרי פעמים רבות בהן הצעתי להם לרכוש את הדירה, כשכל פעם הם דוחים אותי בתירוצים שונים ולא מובנים, נודע לי לפני שנתיים בערך שהם מוכנים למכור את הדירה", מגולל הרב ישראל מאיר גבאי את קורות הדברים. "קפצתי על המציאה ושלחתי להם גוי מקומי שיש לי אתו קשר טוב, והם אכן הביעו את נכונותם להעביר את הבעלות תמורת שלמונים מרובים".

כאן החלו בעיות חדשות של בירוקרטיה מקומית עם טפסים וניירת, היות והמקום לא מוכר רשמית במשרדי העירייה, ובמצב כזה אי אפשר להעביר בעלות. החלה כאן מערכת משפטית שנמשכה קרוב לשנתיים עם המון דיונים והבאת טפסים בלי סוף. "שכרתי עורך דין שייצג אותי בכל הדיונים בבית המשפט", מספר הרב גבאי, "אולם גם אחרי שכבר הצלחנו בס"ד לרשום את המיקום והכתובת במשרדי הרשות המקומית, קפצה עלינו שוב רוגזם של בעלי הדירה שהחליטו להעלות את המחיר בסכום משמעותי, בטענה שהם לא מצליחים להשיג דירה חילופית במחיר בו הם מוכרים את הדירה הזו. גם כאן נאלצתי להיכנע ולהוסיף את הסכום שביקשו, עד שבחסדי שמים זכינו לגאול את המקום בחול המועד פסח האחרון".

עם רכישת המבנה וגאולת המקום מידי הנכרים, מיהר הרב ישראל מאיר גבאי לנקות את השטח ולהפוך אותו למקום נקי ומכובד כראוי לשטח קבורתו של הרה"ק רבי משה מזוועהיל זי"ע. "הבאתי לשם משאית זבל והם מילאו אותה בכל האשפה והלכלוך שהצטברו בתוך המחסן זה שנים רבות. במשך כמה ימים ניקינו את שטח החצר והאוהל, הבאתי גם טכנאי שיחבר לשם חוטי חשמל לתאורת המקום הקדוש. לא חלפו ימים ספורים, והנה אחד הערלים המקומיים הניח ידו על חוטי החשמל וגנב אותם לעצמו…

"שוב הבאתי טכנאי ושוב חיברו את החשמל, אלא שעכשיו חיברתי מנעול חזק לשער החצר, ואף דיברתי עם אחד השכנים המתגורר בסמיכות שיהיה אחראי לשימור וטיפוח המקום בכל עת מצוא, ואצלו אפשר לקבל את המפתח להיכנס להתפלל על המצבה הקדושה. נכון להיום ב"ה המקום נקי ומטופח לתפארה, ואף הדלקנו על המצבה נר תמיד. אמנם יש צורך לשפץ את כל השטח ולבנות אוהל יפה ומכובד כראוי וכנכון, בתקווה שנדיבי העם וצאצאי השלשלת אשר שמה של זוועהיל יקר ונכבד בעיניהם, יעמדו לימיננו בהוצאות המרובות".

לדברי הרב גבאי, בינתיים נרכש על ידו רק שטח הדירה בה עמד בעבר האוהל המקודש, אולם בוודאי שיש צורך גדול ודחוף לרכוש את הבניינים הנוספים ברחוב, כדי לגאול את כל השטח של בית החיים ולהחזיר עטרה ליושנה, לכבודם ולזכרם של הנפטרים הטמונים במקום הוותיק, ואשרי מי שייענה לדבר מצוה רבה וחשובה זו.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture