מאות מצבות עתיקות התגלו ושופצו בבית החיים הישן בסטאנוב אוקראינה

אגודת 'אהלי צדיקים' מטפלת ומטפחת את בית החיים בסטאנוב כבר שנים רבות ולאחרונה הוקמו בו אוהלים מיוחדים על קברי הצדיקים במקום * לאחר שמשך עשרות שנים הוזנחו המצבות בביזיון נורא והשטח כולו עמד בסכנת התמוטטות, שופץ המתחם כולו בכלילת יופי וכל המצבות הורמו וסודרו בזהירות וברגישות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מאה ק"מ מפרידים בין עיר החסידות מעז'יבוז לבין העיירה הוותיקה סטאנוב. ישנם מקורות להתיישבות יהודית בעיירה סטאנוב כבר לפני למעלה משש מאות שנה. העיירה ידעה סערות רבות וביניהן החרם על הכת הפרנקיסטית בשנת תקט"ז, שהיה מראשוני החרמות על הכת. בעקבות החרם אף נגזרה בעיירה, לאחר השתדלות חברי הכת הפרנקיסטית, גזירת שריפה על התלמוד בשנת תקי"ח.

סטאנוב ידעה זמני גדולה רבים כאשר פיארו את כס הרבנות בה רבנים ידועי שם וביניהם: הגאון ה'תפארת ישראל' זצוק"ל, הגאון ה'גנזי יוסף' זצוק"ל, הגאון ה'ראשית ביכורים' זצוק"ל, הגאון ה'תשובת ראם' זצוק"ל, והגאון רבי שלמה בנו של ה'מגלה עמוקות' זצוק"ל.

בשנות הזעם, עת בא הצורר הנאצי לעיירה, נכחדה הקהילה ואף מתי המעט שנצלו לא הצליחו להקימה מחדש. בכך תמו להם מאות שנות קהילה יהודית מן המפוארות במזרח אירופה. לאחר-מכן נותר בית הקברות העתיק מיותם ללא הגנה במשך עשרות שנים ועד השנים האחרונות היתה במקום עזובה גדולה עד כדי ביזיון כבוד הנפטרים הטמונים בין רגבי האדמה העתיקה.

לפני שני עשורים בערך החליט הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א להיכנס לעובי הקורה ולשמר את בית החיים העתיק בסטאנוב במסירות וברגישות, הן מחמת קברי הצדיקים הרבים הנמצאים בשטחו והן מחמת העזובה המחרידה שנגלתה נגד עיניו באותם ימים. מאז ועד הלום בוצעו במקום שיפוצים נרחבים אשר במסגרתם זכה בית החיים לעדנה עם מאות מצבות שהוצאו מתוך מעבה האדמה והיו מוסתרות מאות שנים מעיני הרואים, ולאחרונה בוצע שיפוץ כללי ונרחב בכל מתחם בית החיים במסגרתו הורמו למעלה מ-500 קברים על גבי הגבהת בטון, בכדי לשמר אותם מפגעי החורף והקיץ המקהים את הכיתוב על הקברים.

"בית הקברות בסטאנוב ממוקם על גבעה תלולה", מספר הרב ישראל מאיר גבאי, "בצידו האחד הוא גובל עם רחוב עירוני וצידו השני מסתיים במדרון תלול בגובה של כמה מטרים המשתפל בחדות לעבר הנהר. בהגיעי לסטאנוב לפני עשרים שנה בערך, ראיתי שקצה בית הקברות הולך ומתמוטט. המדרון עצמו מנוקד בהתמוטטויות עפר, מצבות שבורות ועצמות גלויות המושלכות בביזיון נורא כאבן שאין לה הופכין. קברים נוספים נמצאו בסכנת התמוטטות תמידית והיו נתונים לחסדו של מזג האויר, ביניהם קברו של הגאון רבי יוסף בלוך זצ"ל בעל ה'גנזי יוסף', העומד בראש המדרון ממש ודרש הצלה מיידית.

כחלק מתוכנית להצלת בתי קברות באירופה, הציגה אגודת 'אהלי צדיקים' פתרון הולם לבית הקברות בסטאנוב אשר לא יצא לפועל בגלל חוסר מזומנים. עם זאת, מידי פעם הגיע הרב ישראל מאיר גבאי לסטאנוב והציל עוד קצת כפי יכולתו. לפני מספר שנים נבנה שביל מדרגות לרווחת העולים לבית הקברות העתיק, בעזרתו של הרה"צ רבי חיים מרדכי רוזנבוים שליט"א ראש ישיבת קרעטשניף ברחובות, כאשר עד אז היו צריכים להיתפס ולטפס על מדרון ההר.

משך שנים רבות עמד הרב ישראל מאיר גבאי והתריע כי רוב-רובו של בית הקברות עדיין נמצא בסכנה של ממש, כי חלקו האחורי של בית הקברות הולך ומידרדר אל תוך הנהר וחייב פעולת הצלה מיידית! במסגרת השיפוצים הקבועים שנעשו בשטח, שופצו וחודשו למעלה מ-30 מצבות של גדולי עולם שחיו ופעלו בעיירה זו, ואף הוקמו מספר אוהלים מעל קברי הצדיקים לשמירה מפני פגעי הזמן ולרווחת המתפללים הפוקדים את המקום.

בשבועות האחרונים בוצעו שיפוצים נרחבים ברחבי בית החיים בסטאנוב על ידי אגודת 'אהלי צדיקים' והעומד בראשה הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א, כאשר יחד עם עמיתו מר ארתור פרידמן שיחי' המשתתף יחד אתו בכל פרויקט השיפוצים בסטאנוב, התגלו מאות מצבות מתחת לפני האדמה לאחר שנקברו בתוך הגבעה התלולה עליה נמצא בית החיים, וזכו לטיפול רגיש וזהיר על ידי פועלי האגודה שהעמידו אותן על גבי הגבהת בטון על מקומם בכבוד הראוי להן.

הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים': "זכות גדולה היא לנו להמשיך ולדאוג לשימורו המושלם של בית החיים העתיק בסטאנוב בו קבורים גדולי ישראל וצדיקי החסידות מלפני מאות שנים, לצד מאות חסידים ואנשי מעשה שהתגוררו בעיירה הוותיקה הזו המוזכרת רבות בהיסטוריה היהודית של אוקראינה. אחרי שחשפנו במקום כמה וכמה מצבות חשובות – כדוגמת המצבה של האשה הצדקנית מרת רבקה 'די פרומע ריבעלע' ע"ה, אימם של האחים הקדושים הרה"ק רבי יוסף מקאמינקא זצוק"ל והרה"ק רבי יצחק סופר ממעזריטש זצוק"ל – זכינו עתה לברך על המוגמר ולהשלים את הצלתם של מאות קברים שהיו במצב מבוזה ומחפיר, בתקווה כי אכן תהא מנוחתם שלימה ומכובדת עד קץ הימין במהרה".

יצוין כי מר ארתור פרידמן שיחי' שיפץ לאחרונה את בית הכנסת העתיק בסטאנוב ביופי מרהיב ומושקע. הבנין עודנו עומד על תילו וגילו נאמד כבן 600 שנה. בתקופה האחרונה בוצעו במקום שיפוצים נרחבים בעלות של מיליוני דולרים, והוא מתנוסס לתפארה על פני כל הסביבה בעיירה הנוסטלגית. למבקרים ולמתפללים המגיעים למעזיבוז וסביבתה, נמליץ להיכנס גם לסאנטוב הסמוכה ולהתרשם מיופיו של בית הכנסת העתיק ששופץ ושוחזר בהשקעה מרובה, וכמובן לפקוד גם את קברות הצדיקים הקדושים בבית החיים העתיק בסטאנוב.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture