הושלמה בניית האוהל על מצבת הרה"ק רבי אהרן מקופין זי"ע

אוקראינה: הושלמה בניית האוהל על ציון הרה"ק רבי אהרן מקופין זי"ע מגדולי תלמידי הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זי"ע שלא ידועים עליו כמעט פרטים ותולדות • בית החיים בעיירה קופין נמצא בהזנחה גדולה ועתה שופצו מספר מצבות חשובות של רבני המקום על ידי אגודת 'אהלי צדיקים' שבראשות הרב ישראל מאיר גבאי הי"ו. 

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעיירה קופין הסמוכה לבארדיטשוב, התגורר אחד מגדולי מאורי וצדיקי עולם החסידות לפני מאתיים שנה בערך, הרה"ק רבי אהרן מקופין זי"ע, המתואר במקומות שונים כתלמיד מובהק של הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זי"ע. על פי נוסח המצבה אנו למדים שהוא התבקש לישיבה של מעלה ביום ב' דראש השנה תקע"ג, ומנוחתו כבוד במעלה ההר של מתחם בית החיים בקופין, הנמצא כבר שנים רבות תחת הזנחה כבדה והעזובה בו רבה.

מעניין לציין כי על אף כל החיפושים והחקירות שנעשו בשנים האחרונות, במטרה להתחקות אחרי פעלי חייו ומעשי ידיו בשנות חיותו עלי אדמות, לא הצלחנו לגלות קצה חוט שישפוך אור על אורחות צדיק ומסילות ישר, מלבד מה שנכתב בספר היוחסין על הרה"ק רבי ישראל מטשאהן זי"ע, בנו של הרה"ק רבי יוסף מיאמפולא זי"ע, בנו בכורו של המגיד הק' מזלאטשוב זי"ע, שנשא את הרבנית מרת פעסיא ע"ה בת הרה"ק רבי אהרן מקופין זי"ע.

מבוכה רבה זו הביאה חוקרים רבים להתחבט אנה ואנה בבירור זהותו המקורית של האיש הנקרא 'רבי אהרן מקופין', היות וישנן כמה סתירות ותמיהות בדבר זהות האיש ובעיקר על תפקידו ותאריך פטירתו, מאחר ובמדור 'לוח זיכרון' (תאריכי הילולא של גדולי הדורות) שפרסם הגאון רבי אברהם סג"ל איטינגא זצ"ל מדוקלא, בכתב העת 'מחזיקי הדת' של שנת תרס"ה, הוא כותב בשמו של רב העיירה קופין: "רבי אהרן, א' דר"ח תמוז, ל' סיון, בו נפטר בלבוב, הרב ר' אהרן איגרא אבד"ק קופין ממשפחת גור-אריה, ה'תקפ"ג".

מאידך במצבה השוכנת כיום במעלה ההר במתחם בית החיים בקופין, נכתב כאמור כי רבי אהרן מקופין הסתלק ביום ב' דר"ה תקע"ג, כך שמלאכת הבירורים עוד ארוכה ולא הגיעה לסיומה. מכל מקום נוכל להתנסח בזהירות כי על פי המסורת היה כאמור מתלמידיו של הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זי"ע ומחותנו של הרה"ק רבי יוסף מיאמפולא זי"ע בן המגיד הק' מזלאטשוב זי"ע, שכן הרה"ק רבי ישראל מטשאהן זי"ע היה חתנו.

עם זאת, מנוסח המצבה הנמצאת כיום בקופין, ניתן להבין כי מדובר באישיות דגולה ומכובדת מאד, מתוך התוארים והשבחים המופלגים שנכתבו בערכו: "הרב המאור הגדול, חריף ובקי, חסידא ופרישא, בוצינא קדישא, איש קדוש, נקי כפיים ועניו, מורה צדק ודן דין אמת לאמיתו, מה"ו, אהרן בהרבני מה"ו ישעי' ז"ל, אב"ד דפה קופין".

כבר לפני עשרים שנה בערך, הגיע הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים', לבית החיים בעיירה קופין כדי לבדוק את מצב תחזוקת המקום מקרוב. מה מאד עגמה נפשו לגלות את המתחם כולו חרוב ומוזנח כבר עשרות רבות בשנים, עד שכמעט ולא נמצאו בו מצבות קיימות, בפרט שמדובר בשטח הררי המתנשא על פני גבעה מזדקפת מלמטה, מה שמקשה עוד יותר את הגישה אל המקום וגם גורם לקברים רבים להיכנס מתחת לפני האדמה ברבות הימים ובמרוצת השנים.

הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א: "את מצבתו של הרה"ק רבי אהרן מקופין זי"ע מצאתי בדרך אקראית, בהשגחה פרטית כמובן, כאשר התכופפתי לראות את אחת המצבות שבצבצה החוצה מתוך המקום המשופע, ואז גיליתי להפתעתי כי מדובר במצבה חשובה עם נוסח מכובד בעל תוארים מופלגים. לאט-לאט שחררתי את המצבה החוצה בעזרת פועלים מקומיים, כשרק לאחר-מכן התברר לי כי מדובר לכאורה בתלמידו המובהק של הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זי"ע. בהמשך, שיפצתי את המצבה הקדושה וחיזקתי את הכיתוב שהיה עליה, יחד עם בניית גדר מבטון מסביבה, כדי שתוכל להמשיך להישמר ולהחזיק מעמד מול פגעי המקום והזמן".

מאז ועד הלום היו מגיעים מבקרים רבים לשפוך שיח על ציון קדשו בקופין, אולם דרכי הגישה אל חלקת הציון לא היו תקינות בלשון המעטה. לפני שנתיים שוב הגיע הרב ישראל מאיר גבאי לקופין והתחיל לשפץ את המקום בכלילת יופי. תחילה נסלל שטח מיוחד עבור בניית גרם מדרגות מסודר ונאה שיוביל את המתפללים אל מקום הציון, ולאחרונה אף הוקם אוהל פתוח מעל מצבת הרה"ק רבי אהרן מקופין זי"ע, כראוי וכיאה לאחד מצדיקי עולם החסידות. בהמשך אף שופצו וחודשו מספר מצבות של רבנים חשובים שנמצאו במעלה ההר בקופין, אף עליהם הוקם אוהל פתוח לכבודם של הצדיקים.

מצאתי במקרה את רבי אהרן מקופין, מצאתי במקרה, המקום היה משופע והיו צריכים להתכופף לראות מה זה ואז ראיתי קבר של צדיק, לפני 20 שנה, התחלתי קצת דשיפוץ לאט-לאט, לפני שנתיים עשיתי אוהל פתוח, השנה ראיתי 2 קברים מעניינים עם נוסח מעניין ועשיתי גם עליהם למרות שהם לא מוכרים, אוהל וגם הרמתי את המצבות מסביב, חיזקתי את האותיות וגם את המדרגתו והשביל, כי מאד קשה לעלות נופלים וכו

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture