אוקראינה: נמשכים השיפוצים הנרחבים בבית הקברות החדש בשפיטובקא

במסגרת פרויקט חידוש ושיפוץ המצבות הורמו וחודשו 115 מצבות בשטח בית הקברות • אוהלים מיוחדים הוקמו מעל קברי הרבנים החשובים שנמצאו במהלך מלאכת השיפוצים במקום.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בשבועות האחרונים נמשכים בעוז השיפוצים הנרחבים בחלקת הרבנים והצדיקים במעבה בית החיים החדש בשפיטובקא, שם נמצא המתחם כולו בהזנחה רבת שנים עם עשבי פרא שצמחו בו לגובה ומקשים את ההליכה בין מאות המצבות העתיקות, כאשר בנוסף לכך, מצבות רבות נהרסו במרוצת השנים ונשברו לחלקים קטנים.

במהלך סיורו של יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א בבית החיים החדש לפני שנה ומחצה, נחשפו לעיניו מספר מצבות חשובות של רבנים וצדיקים שהתגוררו בשפיטובקא, מהם כמה מנכדי הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זי"ע. אחת המצבות שנחשפה (בעזרת פענוחו של ידידנו הרה"צ רבי לוי יצחק האגער שליט"א ממאנסי) בחלקת הרבנים של שפיטובקא, היא של הגה"צ רבי אברהם לאנדמאן זצ"ל, אבי חותנו של הרה"צ רבי שלום מכלוביץ זצ"ל, חותנם של כ"ק מרנן האדמו"רים ממכנובקא-בעלזא ומטשערנאביל-ארה"ב שליט"א, והיא שופצה לאחרונה על ידי האגודה עם חיזוק הכיתוב על גבי המצבה והקמת אוהל מכובד מעליה, כראוי וכיאה לראש שלשלת בית צדיקים.

מצבה נוספת אשר צדה את עיניו של הרב ישראל מאיר גבאי היא זו של הדיין בשפיטובקא, עם הנוסח המופלג כדלהלן: "פ' נ' הרב המופלא ומופלג בתורה ובעבודת ה', ירא וחרד מנעוריו, לא מש מאהלה של תורה ותורתו הפיץ ברבים, ביתו היה פתוח לרווחה לעוברי אורח וליבו היה ער לכל קשה יום ומר נפש, ועושה ומעשה צדקה בכל עת, מו"ה יהודא בר' שלום יוסף מו"צ דפה, נפטר ועש"ק י"ט כסליו שנת תרע"ג לפ"ק, ת.נ.צ.ב.ה.". מצבה זו שופצה גם היא בידי אגודת 'אהלי צדיקים' עם הגבהת בטון וחיזוק הכיתוב על גבי המצבה החשובה.

עוד מצבה שנמצאה בחלקת הרבנים בשפיטובקא היא זו של "איש תם וישר, זהיר וזריז במצוות ד', מגזע תרשישים, מוהר"ר פנחס בהרב ר' ברוך נכד הרה"ק הבעש"ט זצללה"ה ממעזביזש, הלך לעולמו ועש"ק י"ב אדר שני שנת תר"ס, ת.נ.צ.ב.ה.". מצבה אחרת שנמצאה שבורה בחצייה מספרת על דמות מופת הטמונה תחתיה, עם התוארים המופלגים: "למדן, בר אוריין, מו"ה אהרן, גברא רבא ונדיב לב, יזכרוהו בדמעות, הלך לעולמו, ה' תשרי (או תמוז) תרנ"ח לפ"ק, ת.נ.צ.ב.ה.".

הרב ישראל מאיר גבאי מסכם בסיפוק רב ובשביעות רצון את פרויקט השיפוצים הנרחבים בבית הקברות החדש בשפיטובקא, ומספר על 115 מצבות שהורמו מהאדמה ושופצו בכלילת יופי על ידי אגודת 'אהלי צדיקים': "רק לפני תקופה קצרה שלטה העזובה הרבה במתחם בית הקברות, כאשר רק מלראות את הקברים הרבים הפזורים בכל מקום כדומן על פני האדמה, נחמץ הלב על חילול כבודם של עשרות המנוחים החשובים והיקרים זכרם לברכה; עתה, בסיום הפרויקט בשעה טובה ומוצלחת, מרהיב ומשמח לראות את המתחם כולו עומד על תילו, עם למעלה מ-100 מצבות שזכו לקבל את הכבוד הראוי להן בהוד והדר, עד מועד תחיית המתים במהרה בימינו אמן".

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture