צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

ניצחון לרע"מ: החוק לחיבור חשמל לבתים שנבנו ללא היתר אושר סופית

לאחר דיון סוער, הצעת החוק לחיבור חשמל לבתים שנבנו ללא היתר אושרה סופית במליאת הכנסת. סיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית נכחו במליאה אך לא השתתפו בהצבעות. ח"כ אמסלם: "ננתק אתכם מהחשמל כשנחזור לשלטון"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התכנון והבנייה של ח"כ ווליד טאהא וקבוצת חברי כנסת. לאחר שסיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית החרימו את הדיון שהחל אתמול בערב, במחאה על הפעלת סעיף 98, הבוקר חודשה הישיבה להצבעה על ההסתייגויות. האופוזיציה נכחה במליאה אך לא השתתפה בהצבעות. לאחר שנדחו כל ההסתייגויות אושר החוק בקריאה שלישית ברוב של 61 תומכים, ושלושה נמנעים.

האופוזיציה החרימה את ההצבעות למעט הצבעה על הסתייגות אחת לפיה "תיקון זה ייכנס לתוקף רק לאחר פרסום צו אלוף המאפשר חיבור לחשמל ליישובי ההתיישבות הצעירה". האופוזיציה ביקשה הצבעה שמית והצביעה בעד. כאשר ח"כ ניר אורבך הצביע נגד ההסתייגויות קראו חברי האופוזיציה בקריאות "בושה, בושה". במהלך ההצבעה ניגש ראש הממשלה נפתלי בנט לספסלי האופוזיציה והתעמת עם חברי הכנסת, עד שיו"ר הכנסת מיקי לוי ניגש אליו וביקש ממנו לחזור למקומו. ההסתייגות לא התקבלה כאשר 65 חברי כנסת התנגדו מול 51 שתמכו בהסתייגות.

סיכום הדיון היה סוער, כאשר חברי אופוזיציה רבים הביעו מחאה קולנית במהלך נאומו של ח"כ טאהא שאמר בין היתר: "משתמשים בחשמל ככלי ענישה נגד חברה שלמה ולכן אתם כועסים היום, כי הבתים יתחברו לחשמל והאזרחים יזכו לראות אותו לפי קריטריונים של תכנון. השלב הבא יהיה להאיץ את התכנון של היישובים שלא נבנו. למה אזרחים ערבים צריכים לעבור ייסורים בכל תחום בחיים? אני מבין שאתם משתגעים וטוב שכך, עדיף למדינה שתשתוללו באופוזיציה, מאשר שתשתוללו בקואליציה ובממשלה".

ח"כ דוד אמסלם אמר: "זה חוק לא חוקתי, אנחנו ננתק אתכם מהחשמל כשנחזור לשלטון. אתם לא מתביישים? אתם גונבים את המדינה, האדמות הם אדמות מדינה. אנחנו נעמוד על כך שאדמות המדינה יוחזרו למדינה גם אם זה כולל מלחמת עולם".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס שניהל את הישיבה אמר: "2.5% משטחי מהמדינה זה השטח של הבדואים בנגב – 300.000 תושבים. אנחנו רוצים הסדרה. הליכוד הקים כמה וכמה ישובים כסיפה, לקייה, ערערה, ומועצות אזוריות אבל לא השקיע משאבים. גם בממשלה הקודמת של בנימין נתניהו הוגשה לשולחן הממשלה החלטה להכיר בשלושה ישובים. אנחנו הבאנו יציבות, העברנו תקציב, אתם כועסים כי איבדתם את השלטון, איבדתם ג'ובים ואיבדתם את המכוניות שלכם. ככה זה בדמוקרטיה פעם באופוזיציה ופעם בקואליציה".

במהלך סיכום הדיון נאם יו"ר ועדת הפנים, ח"כ ווליד טאהא בערבית, מה שעורר את מחאתם של מספר חברי כנסת באופוזיציה. ח"כ דיכטר: "אם היית איש הגון היית מדבר בערבית ואז מתרגם ל98 האחוזים שלא מבינים אותך". ח"כ מיקי זוהר אמר: "אתה מתרברב בערבית לקהל שלכם בבית, זה פרלמנט ישראלי שהוקם על ידי היהודים. זה יתהפך עלייך" ח"כ דוד אמסלם אמר: "שני ערבים מדברים ביניהם בערבית על הדוכן. אתם מבינים מה נהיה פה?" ח"כ חיים כץ הוסיף: אתה מדבר פה כיו"ר ועדה שמציג חוק ואנחנו לא יכולים להבין". ח"כ טאהא הגיב לדברים והשיב: "זה שאתם לא יודעים ערבית, זו בעיה שלכם. למה לא למדתם ערבית?".

ע"פ ההצעה, מוצע כי שר הפנים יהיה רשאי לקבוע בצו, לאחר התייעצות עם הוועדה המחוזית, כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים, שנבנה לפני 2018, המצוי בשטח שהוגדר בצו, לחשמל, למים או לטלפון גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה, וזאת בהתקיים מספר תנאים ובהם: הוגשה תוכנית מפורטת על ידי אחד הגורמים המנויים בהצעת החוק, אשר במקרים מסוימיים עליה להיות תואמת לתוכנית כוללנית החלה במקום או שהוחלט להפקידה.

בנוסף, מוצע לקבוע את התנאים שבהם נדרש לעמוד מי שמבקש לחבר מבנים אלו כגון התחייבות להגשת בקשה להיתר בתוך הזמן הקבוע בהצעת החוק, וכן צירוף ערבות בנקאית לתשלום החיובים שיחולו בעת מתן ההיתר.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ביישובים רבים בישראל, ברובם יישובים ערביים, סבלו התושבים שנים מהיעדר תכנון, ומשום כך נבצר מתושבי יישובים אלה להוציא היתרי בנייה ולהתחבר לחשמל, למים או לטלפון. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו בסופו של דבר לחשמל, למים או לטלפון באופן לא חוקי".

"הצעת החוק נועדה בראש וראשונה להבטיח שהחיבורים האמורים ייעשו באופן חוקי ובטוח, בין היתר משום שחיבור מבנה לחשמל באופן לא חוקי עלול להיעשות באופן לא בטוח ולסכן במידה רבה את מי שמתגורר באותו מבנה ומי שנמצא בסביבתו. לפי המוצע, חיבור לחשמל ייעשה באופן חוקי ובטוח ובהתאם לדרישות הבטיחות של חברת החשמל".

"כמו כן, מטרת הצעת החוק היא לאפשר רמת חיים נאותה לעשרות אלפי אנשים המתגוררים בבתים שנבנו ללא היתר בנייה ואינם מחוברים לתשתית ראויה המתאימה לישראל בעת הזאת".

הדיון החל אתמול בערב כאשר יו"ר ועדת הפנים ח"כ ווליד טאהא הציג את הצעת החוק. בפתח דבריו התייחס ח"כ טאהא להחלטה להחרים את הדיון ואמר "אני רוצה לברך את האופוזיציה שקיבלה החלטה נכונה ונעדרת מהאולם וכך חסכה מאיתנו הרבה רעל, הסתה ושנאה שהיו אמורים לשדר מעל הודכן הזה. הטרלולים שלהם לא יעזרו להם בכלום. האופוזיציה הגישה הסתייגויות שמסתכמות ב94 שעות דיבור, ארבע יממות, ועדת הכנסת ראתה בכך כמובן דבר לא הגיוני וביקשה לקצר את זה למשהו שאפשר להכיל שהיה אמור להימשך 15 שעות".

לאחר מיכן התייחס ח"כ טאהא לחוק עצמו ואמר: "ראש האופוזיציה שהיה חלק בעושק שנעשה לחברה הערבית במשך כל כהונתו, יוצא בסרטון מסית שכל כולו שקרים. יש לו ולאופוזיציה בעיה שבתים של אזרחים ערבים שנבנו על אדמה פרטית שלהם, ללא היתר כי פשוט אי אפשר להוציא היתר, יחוברו לחשמל. אף אחד לא דאג לתכנן את הישובים האלה כדי לאפשר לאזרחים האלה לעשות מה שעושה כל אזרח יהודי, שניגש לוועדות התכנון ומבקש להוציא היתר בנייה. אז גם לא מתכננים וגם מצפים אנשים לא יבנו. לאיזה פתרון הם ציפו? רק טיפש מי שיחשוב שגם לא יתכננו וגם אף אחד לא יבנה. אנשים נאלצו לבנות את הבתים שלהם ללא היתר, ורודפים אותם משפטית עד היום".

"הסוגיה הזו של חיבור לחשמל שימשה עד היום ככלי ענישה כלפי האזרח העברי. אני יודע שהממשל הצבאי הסתיים ב66 אבל יש מנגנונים אזרחיים שעושים את העבודה של הממשל הצבאי. לחיים יש כוח משלהם ולכן אני הצעתי חוק שהרגיז אותם, למה? כי הם אהבו שאנחנו מקבלים את כללי המשחק שמישהו קבע. אז לא, אנחנו רצינו חוק חשמל שמבוסס היגיון תכנון. חשמל לנשים ילדים גברים וחולים הוא לא דבר איום ונורא. המדינה הייתה צריכה לדאוג לכך שהילדים והנשים האלה יקבלו את החשמל ולא לחכות לווליד טאהא בשנת 2022. כאילו למישהו זה טוב שאנשים מחוברים לחשמל באופן פיראטי וכל שנה מתים מיזה אנשים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture