מבקר המדינה: המדינה כשלה ביישום תכנית הצהרונים

כזכור, בעקבות המחאה החברתית בקיץ 2011 הקימה הממשלה את "ועדת טרכטנברג". הוועדה המליצה להחיל מסגרות לימוד בשעות אחר הצהריים כדי לצמצם את הנטל הכספי הכבד על הורים עובדים • בפרק הביקורת על יישום תכנית ציל"ה, נמצא, כי על אף שהממשלה אימצה את המלצות הוועדה והחליטה להקצות כ-7. מיליארד ₪ לנושא. בסיכומו של דבר הועברו כ-300 מיליון ₪ • משרד מבקר המדינה מצא, כי החלטת הממשלה שונתה כמה פעמים ללא עבודת מטה תוך קבלת החלטות סותרות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

החלטת הממשלה מינואר 2012 לסבסד צהרונים היתה קפיצת דרך בפעילותה של המדינה לסייע לרווחת תושביה. ואולם שינויים רבים ותכופים בהחלטות שהתקבלו בשנתיים שלאחר מכן בנוגע ליישומה של החלטה זו, הביאו לצמצום ניכר בתחולתה.

מבקר המדינה מתריע כי באופן יישום החלטות הממשלה בעניין התכנית בשנות הלימודים התשע"ג והתשע"ד, אין כדי להביא להפחתה משמעותית של הנטל הכספי על הורים עובדים או לצמצום משמעותי של הפערים בין ילדים ביישובים המסווגים באשכולות 3-1 ובין ילדים ביישובים המסווגים באשכולות גבוהים יותר. יתר על כן, למרות העלות הגבוהה הכרוכה בסבסוד הצהרונים והחשש לחוסר יעילות ביישומה של תכנית ציל"ה, לא ביצע משרד החינוך כל הליך לבחינת היעילות והאפקטיביות של התכנית וכן לא ביצע בקרה ראויה על יישומה.

קרא עוד:

[postim]

המסגרות הלימודיות המשלימות המכונות על פי רוב "צהרונים" פועלות בשעות שלאחר שעות הלימודים ובימים ובשעות שבהם מערכת החינוך אינה פועלת. הצהרונים מסייעים להורים לגשר על הפער בין הזמן שבו עליהם להימצא בעבודה לזמן שבו מערכת החינוך פועלת. בצהרונים מתקיימת פעילות חברתית ופעילות העשרה, וכן ניתנת בהם ארוחה בשעות הצהריים.

הוועדה לשינוי כלכלי חברתי, ועדת טרכטנברג, עמדה על החשיבות שבהפעלת מסגרות לימודיות בשעות אחר הצהריים כחלק מהמלצותיה להפחתת הנטל המוטל על הורים עובדים, ועל חשיבותן החינוכית. הוועדה המליצה כי המדינה תספק, באופן הדרגתי ובדרגת סבסוד משתנה, מסגרות לימודיות משלימות עד השעה 16:00 לכלל הילדים בני 9-3. הוועדה ציינה כי במסגרות אלה יש לשים דגש במתן שירות איכותי, ובכלל זה מתן העשרה פדגוגית המתאימה לגיל הילדים וכן תזונה מתאימה.

שיטת ההפעלה: חלקיות, חוסר ודאות, ובלבול

הממשלה קיבלה שורה של החלטות, שבעקבותיהן החל משרד החינוך לפעול באופן חלקי, משנת הלימודים התשע"ג, ליישום ההמלצה ברשויות המקומיות המסווגות ב'אשכולות חברתיים-כלכליים' 3-1 בלבד ובנוגע לילדים בני 8-3 בלבד. היישום נעשה באמצעות תכנית ציל"ה – צהרי יום להעשרה.

משרד מבקר המדינה בדק את יישום תכנית ציל"ה ברשויות המקומיות בית שמש, בני ברק ושפרעם, וכן במשרד החינוך, בחברה האצית למתנ"סים, ובחברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי. בבדיקתו עלה המבקר על מספר ליקויים עיקריים, כשהמוטיב החוזר ונשנה הוא חוסר עקביות במדיניות ההחלטות שגרם לחוסר ודאות והקשה על הציבור להסתמך על התכנית.

כך לדוגמא, בינואר 2012 החליטה הממשלה לסבסד בהדרגה צהרונים עבור ילדים בני 9-3, כמו כן הוחלט שהסבסוד יינתן להורים עובדים או לומדים, על פי מבחן תעסוקה. בשנתיים שלאחר קבלתה שונתה ההחלטה כמה פעמים, עד שלבסוף נקבע שסבסוד מלא יינתן רק לצהרונים הפועלים ביישובים המסווגים באשכולות 3-1 ורק עבור ילדים בני 8-3, ללא תלות במבחן תעסוקה. כך היה גם עם ההחלטה להחיל את תכנית ציל"ה בירושלים כפיילוט שנועד לבדוק את האפשרות להפעלתה בעתיד בשאר היישובים המסווגים באשכולות 4 ומעלה, ולאחר מכן כהחלטה מיוחדת שמטרתה לחזק את העיר – שונתה כמה פעמים.

ביולי 2013 הודיע משרד החינוך לזכיינים שבאמצעותם הפעיל את תכנית ציל"ה כי כדי לשפר את השירות ייתכן וייגבו מההורים דמי השתתפות סמליים. ואולם באוקטובר 2013, לאחר פתיחת שנת הלימודים התשע"ד , הודיע משרד החינוך לזכיינים כי "הממשלה לא אישרה את התכנית [המשופרת] הכוללת השתתפות הורים בעלויות". ההודעה המאוחרת פגעה בהיערכות להפעלת תכנית ציל"ה בשנת לימודים זו.

בנוסף, לא היה כל פיקוח על רמת המדריכים בצהרונים, שלא לדבר על תכני העשרה פדגוגיים שהותוו מתחילה,כן מצא המבקר כי לא נוצרה כל מערכת פיקוח על נוכחות התלמידים בצהרונים.

הפתרון: קביעת מדיניות ברורה ופיקוח הדוק

המבקר ממליץ בדוח המיוחד כי משרד החינוך ומשרד האוצר יבחנו מחדש את נושא סבסוד הצהרונים ובכלל זה את יעילות מנגנון הקצאת הכספים לכך, זאת על מנת לאפשר השגה של המטרות שקבעה הממשלה – הקטנת הנטל הכספי על הורים עובדים וצמצום הפערים בין ילדים ביישובים המסווגים באשכולות 3-1 ובין ילדים ביישובים המסווגים באשכולות גבוהים יותר.

יישום התכנית יתאפשר רק אם הרשויות המקומיות אשר נמצאו זכאיות לסבסוד הצהרונים הפועלים בתחום שיפוטן תירתמנה ליישום תכנית ציל"ה, כדי להעשיר את הילדים השוהים בצהרוני ציל"ה ולתרום לרווחת הוריהם. משרד החינוך יידרש לפעול כדי להבטיח קיום פיקוח יעיל ואפקטיבי על הפעלת הצהרונים המסובסדים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture