בַּל תַשְׁחִית • מה ההבדל בין 'לשיווק עד' – 'עדיף להשתמש לפני' – 'לשימוש עד' ?

בישראל, הסובלת ממחסור מתמיד במשאבים, משיעורים גבוהים של עוני ושל חוסר ביטחון תזונתי, דרוש מהפך בתחום הצלת המזון מאבדן • מזון בשווי 1.3 מיליארד ש"ח נזרק בכל שנה לאשפה. המבקר: על הממשלה לפעול למניעת אבדן מזון ובזבוזו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מכירים את התנוחה בה אתם עומדים מול מוצר כשהתאריך המסומן עליו עבר, היד משגרת אוטומטית את המוצר פג-התוקף לכיוון האשפה, אך לפתע מצפונכם מתחיל לייסר: "אבל כתוב כאן רק 'לשיווק עד', ואולי זה רק ' "עדיף" להשתמש לפני'", ובכלל גם כאשר כתוב על קופסת השימורים "לשימוש עד" והתאריך הנקוב הוא 3 שנים בדיוק מיום הייצור "מי אמר שה לא טוב גם אחרי 3 שנים ויומיים?".

הבעיה המתוארת אינה מסתכמת באי נוחות בלבד, יש לה משמעויות כלכליות נרחבות ביותר. דוח מבקר המדינה שפורסם היום מגלה כי מוצרים רבים הנמכרים ברשתות השיווק אינם מסומנים בהתאם לתקן הישראלי המחייב בכל הנוגע לתאריך התפוגה, והצרכנים אינם מבינים תמיד נכונה את משמעות התאריך. בלבול מסוג זה מוביל לזריקת מזון רב שעדיין ראוי למאכל. לא נמצא הסבר המופנה לצרכנים לגבי משמעותם של מושגים אלה – לא על גבי אריזות המזון, לא ברשתות השיווק ולא בפרסומי משרד הבריאות.

חשבתם שזהו סוף ההשחתה? תוסיפו לזה את הפירות ששווקו כשהם בוסר, מוצרי המזון הזקוקים לאחר פתיחתן- לתנאי אחסון שאינם ידועים לציבור, ושלא לדבר על מאות הטונות המועברות להשמדה ע"י גופי החקלאות.

מכונת ההשמדה מתעלמת מהנזקקים

בעולם של משאבים הולכים ומתדלדלים ושל אוכלוסייה הולכת וגדלה, המשימה לספק מזון לכל בני האדם הפכה לאחד האתגרים המרכזיים של האנושות. על פי הערכות שונות, 50%-30% מהמזון המיוצר בעולם אובד או מתבזבז מסיבות שונות תוך כדי שרשרת הספקת המזון – מהגידול החקלאי ועד לצרכן הביתי.

Prices on rice in the world is rising severlyמחצית מהמזון המיוצר, הולך לאבדון. (אילוסטרציה: אנה קפלן-פלאש 90)

למרבה הצער, המזון אינו מנוצל להזנת נזקקים שידם אינה משגת לשלם עבורו, ואילו עלויות הגידול והייצור היורדות לטמיון עשויות לגרור העלאת מחירים ועקב כך הגדלה של הפערים החברתיים. אבדן מזון בכללותו מגלם בזבוז משאבי טבע ותשומות ששימשו לייצור המזון כגון קרקע, מים, כוח אדם, דשנים ודלק, גורם נזקים סביבתיים מיותרים עקב פליטת פחמן דו-חמצני, עקב זיהום מים מדשנים, עקב ירידת איכות הקרקע ובגלל פגיעה במגוון הביולוגי, ולבסוף אי-ניצול המזון מגדיל את כמויות הפסולת המוטמנות בקרקע, ועקב כך את שחרור גז המתאן לאטמוספרה, וכרוך בעלויות שינוע והטמנה.

קרא עוד:
[postim]

הצלת מזון היא פתרון מנצח לחברה, לסביבה ולכלכלה. במזון המוצל ניתן להאכיל נזקקים, ובה בעת להפחית את כמויות הפסולת המוטמנות בקרקע ומזיקות לסביבה, וכן להקטין את עלויות הקטיף לחקלאי ואת עלויות הפינוי וההטמנה ליצרני המזון ולמוכרי המזון למיניהם – חקלאים, מפעלי מזון, רשתות שיווק, מלונות, חברות הסעדה, מסעדות ועוד.

מבקר המדינה מציין כי בעוד מדינות העולם גיבשו תכניות ממשלתיות להפחתת בזבוז המזון, בישראל לא נאמדו עד כה כמויות המזון האובד בשרשרת הספקת המזון מהיצרן לצרכן והנושא בכללותו לא זכה להתייחסות משמעותית מטעם גופי השלטון. למרות דרישת החוק לאישור שר החקלאות בטרם השמדת תוצרת, מועצת הצמחים ומשרד החקלאות אינם מקיימים סעיף זה באופן מתמשך לאורך שנים. מועצת הצמחים אינה נוהגת לפנות לשר או למנכ"ל המשרד לקבלת היתר להשמדות וגם אינה פועלת די למיצוי האפשרויות לשימוש מועיל בעודפים, לרבות הפנייתם לנזקקים.

A Palestinian man is picking Spring onion in a field in Hefer Valleyכמויות אדירות של תוצרת חקלאית מושמדות. (אילוסטרציה: גילי יערי-פלאש 90)

ההשמדה של תוצרת חקלאית בישראל אינה מוסדרת כיום באופן ברור. שאלות כמו למי הסמכות להשמיד יבול, אילו מקרים מצדיקים זאת, האם יש לדרוש מהחקלאי להודיע על עודפים המיועדים להשמדה, מהם סדרי העדיפויות לטיפול בעודפים להשמדה ועוד – נותרות כיום ללא מענה.

בינואר 2014 פרסמה המועצה הלאומית לביטחון תזונתי "תכנית לאומית להבטחת ביטחון במזון לבתי אב בישראל", אשר כללה גם המלצות להצלת מזון. עד דצמבר 2014 התקציב לפעילות המועצה. על פי הערכות ראשוניות ניתן להציל מזון בשיעור גדול לפחות פי עשרה משיעור ההצלה הנוכחי. באוגוסט 2014 אושרה תמיכה ממשלתית בפעילות להצלת מזון, כחלק מהקצאה של 30 מיליון ש"ח לתקציב משרד הרווחה לשנת 2014 שנועדה לשיפור הביטחון התזונתי – אולם זו הועברה ברובה לשנת 2015. ובכלל, למועצה לביטחון תזונתי אין מידע על עודפי תוצרת חקלאית, וגם אין מנגנון המאפשר קבלת מידע זה לצורך הקמת מערך להצלת המזון.

מזון מוכן: התורמים מוכנים, אך הסיכון גבוה

ארגונים ציבוריים גדולים כמו צה"ל, שב"ס, המשטרה ובתי החולים הממשלתיים, מפעילים שירותי הסעדה בהיקפים ניכרים, ובמערכותיהם קיימים עודפי מזון בכמויות משמעותיות. אמנם, לפני כשנה החל צה"ל בשיתוף עם עמותת "לקט ישראל" בתכנית ניסוי לתרומת מזון עודף, ובמסגרתה העביר הצבא בחודשים מאי-אוגוסט 2014 כ-45,000 ארוחות לנזקקים. מאז פועל צה"ל להרחבת שיתוף הפעולה עם עמותות המזון ולהגדלת כמויות המזון המועבר לנזקקים. בשאר הגופים הממשלתיים אין מדידה של כמות עודפי המזון ובקרה עליה, והעודפים ברובם נזרקים לאשפה בלי שננקטות פעולות להצילם לטובת נזקקים.

גופים פרטיים רבים, וביניהם מלונות, חברות לשירותי הסעדה ומסעדות, נמנעים מתרומת המזון העודף שלהם או מגבילים אותה משיקולים שונים – משפטיים, כלכליים ואחרים. גם כאן ממליץ מבקר המדינה לאמץ את הצעד שננקט בכמה מדינות בעולם אשר פוטרות תורמי מזון מאחריות פלילית ואזרחית במקרה וגרם המזון נזק לאדם, מהלך שעשוי להגדיל משמעותית את הכמויות שיוצלו וייתרמו לנזקקים.

.רבבות מנות מוכנות יכלו להגיע לידי נזקקים. (אילוסטרציה: יעקב נחומי-פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture