"לא יכול להיות שהיועץ המשפטי לממשלה יאמר המדינה זה אני"

דיון סוער בועדת החוקה: שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, התארח בדיון מיוחד על נציבות הביקורת על הפרקליטות ונשא דברים חריפים בגנות המוסדות המשפטיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, המשיכה היום לדון בהצעת חוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות (גוף המבקר את הפרקליטות). שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן אמר "לא יכול להיות שהיועץ המשפטי לממשלה יאמר המדינה זה אני. הוא לא יכול לקבוע למדינה מה החוק, לסתום למדינה את הפה, ולא לאפשר לה לומר את דעתה. זה לא קיים באף מקום בעולם. זה נקבע בבג"ץ ולא מעוגן באף חוק". פרידמן תומך בעצמאות הנציב ובאי תלותו ביועץ המשפטי לממשלה, לרבות בעת ייצוג הנציב בערכאות. "אינני רואה בהצעה הממשלתית את עצמאות גוף הביקורת. ראינו מה קרה בעניין הנציבה גרסטל שלא אפשרו לה ייצוג עצמאי". בניגוד לדעת השופט גולדברג, פרידמן תומך בנציבות ביקורת אחת.

יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא אמר "סמכות, שווה אחריות וביקורת. כגודל הסמכות, כל גודל האחריות והביקורת. אין אף פקיד במערכת הממשלתית, שיש לו כ"כ הרבה כח בידיים. הלכה למעשה, לפרקליט, יש כח לשלול חירות של אדם, ואת הכח הזה צריך לרסן ולבקר. לאחר שהביקורת נכפתה על הפרקליטים, הם מנסים לפורר את מערך הביקורת באמצעות פיזור הביקורת המערכתית והפרטנית. אין שני רמטכ"לים ואין שני מבקרי מדינה. המהלך נועד לפגוע בביקורת. שרת המשפטית מדברת על משילות, אולם ברגע האמת היא מביאה הצע"ח שגורמת לכך שלא תמומש ביקורת אפקטיבית. לדבריו, השרה שקד לא מאמינה בהצעת החוק שהיא הגישה לנו, היא מאמינה בהצעת החוק של ח"כ לבני, אולם היא לא עומדת בלחץ המערכת. שרגא תהה, למה מדירים את הנציבה גרסטל מהדיונים פה? למה לא מרשים לה להגיע לדיון פה? אם אתה רוצה שתצא הצעת חוק ראויה, אתה חייב לזמן אותה לדיונים פה. יו"ר הוועדה השיב לשרגא כי גרסטל זומנה לדיון.

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה "בלי להטיל דופי בפרופ' פרידמן או בח"כ לבני, אני מבקשת להזכיר מתי נולד הרעיון להקים גוף ביקורת. היה זה בזמן שראש הממשלה היה תחת חקירה פלילית. היה עליהום על כל גורמי אכיפת החוק. אנו רוצים פרקליטות חזקה. לדבריה, הדיון נגוע בתום לב, כיון שהמשטרה הוחרגה מהצעת החוק. כ-90% מכתבי האישום שנוגעים לפשוטי עם, הוחרגו מההצעה, ולכן במידה רבה הביקורת נועדה לפרקליטות שדנה באנשים החשובים. האם דווקא על הפרקליטות צריך נציבות מיוחדת. למה לא צריך נציבות על רשות המיסים? האם אין כח לרשות המיסים למוטט אדם מבחינה כלכלית? כי זה נוגע לדליי העם! דווקא בגוף הנוגע באנשים החשובים בעם, מקימים גוף ביקורת. יחימוביץ' אמרה כי היא מתנגדת לכך "ששרים שנגועים באינטרסים של הון ושלטון, ישכרו שירותים משפטיים חיצוניים".

ח"כ רויטל סויד אמרה "הפרקליטות ומערכת המשפט, נותרו שומרי הסף האחרונים שלנו. אולם גם אימון הציבור חשוב לנו, והציבור מאבד אימון בפרקליטות שובתת שלא משתפת פעולה עם ביקורת. סויד פנתה לנציגות הפרקליטות ואמרה להן "תפסיקו לדבר על פרקליטות חלשה, אנחנו פה בשביל לשמור עליכם ועל הפרקליטות חזקה, ביקורת לא משתקת. בואו נעבוד תכלס, ולא בסיסמאות. לדבריה, על אף ששבעה גופי ביקורת מבקרים את עבודת הפרקליטות, עד היום לא הייתה ביקורת אמתית."

נציגת ארגון הפרקליטים עו"ד לימור פלד אמרה "יש פה גופים רבים בעלי אינטרסים, והם באים להחליש אותנו. לאף גוף ממשלתי אין ביקורת מערכתית. מה אנחנו ארגון פשיעה?. גם חברתה לארגון עו"ד גלי חדד אמרה "אם הרעיונות שהוצעו פה יתקבלו, האינטרס הציבורי יפגע באופן משמעותי ולא נוכל להגן עליו וגם לא על הממשלה. יש גבול למה שאנו מוכנים לספוג. לא נוכל לקבל את זה שיתערבו לנו בשיקול הדעת."

פרקליטות מחוז ירושלים עו"ד כוכבית נצח דולב אמרה "הדיון פה החל בפגיעה ביועץ המשפטי לממשלה ובאמירות דמגוגיות ופוגעניות כנגד הפרקליטות."

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי סיכם את הדיון ואמר "נדרש מאיתנו לקבל החלטות קשות. אני מניח שנמצא את הדרך לקבל החלטות נכונות, מתוך מטרה להשיג פרקליטות חזקה ומבוקרת. המצב הנוכחי לא טוב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture