"סערת המסמך": מפכ"ל המשטרה בהתייחסות ראשונה לפרשה

לאחר שנחשף כי המשטרה מחזיקה בידיה מסמך ובו מידע מפליל על עשרות ח"כים ושרים, מגיב הערב המפכ"ל בחריפות לפרסומים. השר ארדן: "לא ידעתי על קיומו של מסמך כזה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מספר ימים לאחר שנחשף כי המשטרה מחזיקה בידה מסמך המכיל בתוכו מידע מפליל על עשרות שרים וחברי כנסת, מתייחס היום המפכ"ל רוני אלשיך לראשונה לפרשה.

מפכ״ל המשטרה הגיע ללשכת יו״ר הכנסת על מנת להבהיר את הפרסומים אודות מסמך המרכז חשדות כנגד חברי כנסת. בפגישה נכחו גם ר׳׳ אח״מ, ניצב מני יצחקי ואיל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת.

מפכ״ל המשטרה סקר בפני יו״ר הכנסת את תהליכי העבודה המחייבים את משטרת ישראל, בהתייחס לחקירות של חברי כנסת ושרים, תהליכים הדוקים מאוד, אשר בראשם איסור מוחלט ליזום איסוף מידע על נבחרי ציבור וכן מחויבות לדווח לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה על כל מידע מהותי המתקבל במשטרה ולקבל הנחיות מדויקות כיצד לפעול.

מפכ״ל המשטרה הסביר ליו״ר את הרקע להכנת המסמך. בניגוד לפרסום המגמתי, המסמך מהווה תהליך בקרה פנימי של ר׳ אח״מ שנועד לוודא שכל מה שראוי היה לעבור לעיון היועמ״ש ופרקליט המדינה, אכן עבר לעיונם. זאת, על מנת שלא יווצרו תקלות של מידע שלא הגיע ליעדו ועלול לצוץ בעיתוי מאוחר יותר.

המפכ״ל ציין כי הוא מצר על כך שהמידע הזה דלף וכי מדובר בעבירה חמורה שמצריכה טיפול מיידי. המפכ״ל משוכנע כי בעל הסמכות בנושא זה יטפל בכך במלוא החומרה בשל אופייה של העבירה ועקב העובדה שהיא מערערת את היסודות של שלטון החוק.

יו״ר הכנסת קיבל את דברי המפכ״ל אך עמד על הרגישות הרבה ועל הבעייתיות שנוצרה עקב הדלפת קיומו של מסמך כזה, שכן לכאורה הוא מטיל עננה על כל חברי הכנסת ויוצר תחושה בציבור כאילו יש עשרות חברי כנסת חשודים בעבירות פליליות. היו"ר הדגיש בפני המפכ"ל את החשיבות הרבה בהוצאת הבהרה רשמית ומסודרת בהקדם, לציבור ולחברי הכנסת, ביחס לרשימה משנת 2014, ולרלבנטיות שלה, ככל שיש רלבנטיות לעת הזו, כך שמצד אחד הציבור יוכל להיות סמוך ובטוח שהמשטרה מבצעת נאמנה את עבודתה וחוקרת חברי כנסת במקרים המתאימים, אך מצד שני חברי הכנסת יוכלו להיות בטוחים שהמשטרה אינה מחזיקה חומרים נגדם כדי "לשלוף" אותם לצורך פגיעה בפעילותם ובמועמדותם לתפקידים שונים.

שר התקשורת, גלעד ארדן | פלאש 90

יצוין כי מוקדם יותר טען ארדן כי לא ידוע לו דבר על המסמך.

במסגרת שאלות שנשאל במליאת הכנסת התייחס השר ארדן למסמך ואמר "אני רוצה להדגיש שאני באופן אישי כשר לביטחון פנים מעולם לא נחשפתי לקיומו של מסמך כזה, לא מכיר אותו ולא יודע מה יש בתוכו. מי שכן נחשף זה היועץ המשפטי, שזה תפקידו ולא תפקידכם. בפגישה מאוד ארוכה וממושכת את הדברים אל מול נציגי המשטרה, הוא הסמיך את עוזרו לכתוב שמשטרת ישראל איננה יוזמת איסוף מידע על שרים או ח"כים.

על פי הנהוג, מידע מהותי המגיע למשטרת ישראל ומעלה חשד לכאורה לפלילים על שר וח"כים מועבר באופן מיידי לפרקליט המדינה וליועמ"ש. המסמך הוכן לצורכי בקרה כדי לוודא שאין שום מידע מהותי שמצאו במשטרה שטרם הגיע לידיעת ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל והובא דרכו לידיעת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי שרק הוא מוסמך להחליט על פתיחת חקירה נגד נבחר ציבור"

ח"כ מיכל רוזין שהגישה את ההצעה לסדר אמרה: חשיפת "מסמך יצחקי" מהווה עליית מדרגה שמצטרפת למחדלים נוספים ואמירות אומללות של המפכ"ל. נוסף על הכרסום באמון הציבור במשטרת ישראל, ניתנת לו סיבה לפקפק בנבחריו. אין בכוונתי להוות גורם מצנן למשטרת ישראל – זהו תפקידה לחקור וטוב שהיא חוקרת גם נבחרי ציבור. עם זאת, עלינו לברר את הנסיבות שבהן גובש מסמך אשר מרכז עבירות פליליות לכאורה של נבחרי הציבור ומאוחסן בארון המשטרה כנשק ליום דין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture