"יותר אכזרי מהלינץ' ברמאללה": 15 שנה לרצח הנערים בתקוע

בקיץ ה'תשס"א יצאו שני נערים מהישוב תקוע לטייל בואדי סמוך לביתם. מאוחר יותר התגלו גופותיהם בתוך מערה בקרבת מקום • 15 שנה אחרי - והש"כ טרם הצליח להניח את היד על הרוצחים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לפני 15 שנה יצאו קובי מנדל ויסי אישרן הי"ד, שני נערים בני 13, מתקוע לטייל בוואדי ליד ביתם. ההורים שלהם לא דאגו כי חשבו שהם בבית הספר. אחר הצהריים, כשלא חזרו, הניחו הוריהם שהם בהפגנה בירושלים. משלא הגיעו גם באוטובוס האחרון התחילו לדאוג ולחפש.

כשחבריהם אמרו שלא הגיעו לכיתה, וכשהמוכר במכולת סיפר שיום קודם לכן הם רכשו אצלו חטיפים בשמונה בבוקר; יצאה משלחת חיפוש לנחל תקוע. בשעות הבוקר נמצאו הילדים במערת חריטון. המראה שנגלה למחלצים היה כל כך מזעזע, עד שחלקם טרם התאוששו ממנו עד היום.

"הלינץ' ברמאללה מחוויר לעומת הלינץ' שבוצע בנערים", העידו אז קצינים בצה"ל. "הרוצחים רוצצו את ראשי הילדים באבנים, טבלו את ידיהם בדם ומרחו את קירות המערה בדם. ברור לנו שהם הגיעו למקום לחפש קורבן, ראו את הילדים ורצחו אותם".

החוקרים מעריכים כי הרצח בוצע על ידי פלסטינים, ולא תוכנן מראש. "כלי הנשק המאולתרים, סכינים ואבנים, מראים כי ככל הנראה מישהו נתקל בנערים והחליט לרצוח אותם, אולי רועים או גנבים", הם טוענים.

יומיים לאחר הרצח דיווח "וושינגטון פוסט" כי ארגון לא מוכר בשם "חיזבאללה הפלסטינית" לקח אחריות על הפיגוע. בהודעה האנונימית נמסר כי הרצח הוא נקמה על רצח תינוקת בעזה. אותו ארגון לקח אחריות גם על הפיגוע בדולפינריום מאותה שנה, אך נסוג לאחר מכן. מאז לא פעל הארגון, אם באמת היה כזה.

כך או אחרת, הרצח לא פוענח במלואו עד עצם היום הזה, ובכך הוא הפך לאחד ממעשי הטרור הבודדים שמבצעיו לא הובאו לדין.

מירו כהן, רכז הביטחון של תקוע באותן שנים, טוען בראיון ל'מעריב' כי כיוון החקירה של השב"כ והמשטרה לא היה נכון. הם חיפשו רועי צאן, אבל רועה לעולם לא יעזוב את העדר שלו לפרק זמן כה ארוך".

אז מי כן עומד מאחורי הרצח? "הציידים", לטענתו של כהן. "מדובר בנערים מהכפר הסמוך הצדים גם כיום באמצעות דחיקת איילה למלכודת, ואז פציעתה באמצעות סקילה באבנים. ביום שנרצחו הנערים הגיעה איילה פצועה לתקוע וחיזקה את החשד של כהן שמדובר בציידים שהיו בוואדי".

עוד בנושא:

אחיו של המחבל שביצע את הפיגוע בקריית ארבע נעצרו

כהן מוסיף: "שמונה חודשים לפני הרצח ראיתי סימנים של שערות ודם של חיה שהובילו מהוואדי לכפר הערבי תוקוע. מעקב אחר סימני הדם הוביל אותי לחמולת סאפי. כשהצצתי בחצר ביתם ראיתי שהם צולים איילה על האש. איש הביטחון גילה שבחמולה ישנם שלושה נערים שלהערכתו הם בגילים המתאימים לציד, ומסר את שמותיהם לשב"כ. אלא שהנערים מעולם לא נחקרו, אף על פי שהם עדיין מתגוררים בכפר".

כהן מתעקש שהיה לנערים מניע לבצע את המעשה המחריד. לטענתו, שנה וחצי לפני הרצח הייתה הפגנה בכפר הערבי. כשהרוחות התחילו להתלהט, הגיעו חיילי צה"ל וירו באוויר. מרוב בהלה, טנדר שהיה במקום נסע אחורנית ודרס את אחד המפגינים, בן למשפחת סאפי.

"אני אומר להם שמדובר בציידים ולא ברועים.אני יודע את השמות שלהם ואיפה הם גרים, ויודע שלאחד מהם היה מניע מעבר לשנאת יהודים כללית", הוא מסכם.

ומה עובר בינתיים על המשפחות? סת' מנדל, אביו של קובי הי"ד, מספר בכתבה: "הפעם האחרונה ששמענו משהו על החקירה הייתה לפני שנתיים. באו אלינו שני אנשי ביטחון והראו לנו אולר וכיפה שכתוב עליה באנגלית 'קובי'. הם אמרו שכיום יש התקדמות משמעותית בתחום הפורנזי, ושיחזרו אלינו תוך חודש. לא ראינו אותם שוב".

ואילו בנו, דניאל, נשמע זועם יותר: "צריך קמפיין והפעלת לחצים בשביל שמשהו יזוז כאן? אבל ההורים שלי עולים חדשים, ואין להם את ההבנה של איך להזיז פה דברים. בשלב מסוים הבנו שכלום לא יקרה ושאנחנו צריכים עזרה. בגלל שאחי היה אזרח ארה"ב, ההורים שלי הצליחו להעביר תקנה על שמו the Koby Mandel Act, שאומרת שארה"ב אחראית גם היא להבאת הרוצחים לדין ושיש פרס על ראשם. אבל למרות החקיקה הזו גם ארה"ב לא עושה כלום בנידון.

15 שנה ולא מצאו קצה חוט בחקירת הרצח המזעזע של אח שלי וחבר שלו, והרוצחים חיים בשלווה, בלי חשש. זה ביזיון. זה צריך להיות האינטרס של המדינה, כי רצחו אזרחים שלה. הם נרצחו ממש כאן, פחות מקילומטר מהבית. לא מדובר בעומק השטח או בעזה. הרצח נראה כמו נקמה בגלל הכעס הרב שבו הוא התבצע, והוא נראה לא מתוכנן כי הרוצחים לא הביאו איתם אפילו סכין, סתם אבנים שהם מצאו במקום".

רותי רינה איש רן, אמו של יוסף הי"ד, אומרת: "אני מאמינה שאלוקים מחליט מי ימות ומי יחיה, זה מה שמחזיק אותי. אף אחד לא מאמין שזה יקרה לו. אבל אז יש נקישות על הדלת, וזה מעיר אותך בסטירת לחי. מרעיד את אמות הספים".

במשטרה ובשב"כ מדגישים כי כל כיווני החקירה נבדקים כל העת וכי "אין בכוונתם להתייחס לטענות כאלו או אחרות מחמת רגישות הענין".

עוד בנושא:

הורי החטופים הגיעו לנקודת החטיפה בצומת אלון שבות והודו לחיילים

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture