ליצמן מאיים במשבר: זה הזמן לרפורמה ממלכתית בסיעוד

בסביבת שר הבריאות שוב מדברים על משבר קואליציוני אם דרישותיו לרפורמה בסיעוד לא יתקבלו. היום הוא הודיע כי הוא "מברך על הצעדים להוזלת יוקר המחיה למשפחות ולנכים, אך האוכלוסיה המתבגרת סובלת מהזנחה חברתית. הגיע הזמן לסיעוד ממלכתי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בניגוד להבטחות לשכת השר יעקב ליצמן לפיהן פרטי הרפורמה בסיעוד יסוכמו עד ערב פסח, עדיין לא הושגו הבנות בין משרדי האוצר והבריאות והמהלך עדיין תקוע, למרות שבשבועיים האחרונים נערכו מספר דיונים של הצוות הבין-משרדי שהוקם לנושא ובהם נידונו פרטי הרפורמה.

"חלק מהצעות האוצר לא היו מקובלות עלינו ונדחו על הסף. לצערנו לא הגענו לסיכומים נדרשים והדיונים בעניין זה יימשכו. שר הבריאות הבהיר כי לא ייסוג בו מדרישתו ליישום רפורמה ממלכתית בסיעוד וכי בכוונתו להביא להכרעה בזמן הקרוב", טענו בלשכת שר הבריאות, אלא שבאוצר ציינו שלא ניתנו הצעות קונקרטיות עדיין.

בסביבתו של ליצמן שוב מדברים על משבר קואליציוני, בפעם המי יודע כמה, כשלא ברור מה משבר כזה יכלול והאם יש ממש באיומים הללו. בפעמים הקודמות האיומים של ליצמן לא הבשילו לפעולות בשטח, גם כשהכריז שלא יצביע יותר עם הקואליציה. ימים ספורים לפני החג נועד שר הבריאות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר לו שהוא נערך למשבר שכזה בשל גרירת הרגליים של שר האוצר משה כחלון בעניין.

ליצמן הציע לממן את הרפורמה באמצעות העלאת מס הבריאות במסגרת דמי הביטוח הלאומי בכ-0.5%, אולם באוצר מסרבים. הדבר היחיד שסוכם בין המשרדים הוא הקמת הצוות הבין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב והממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי. אלא שהיעד של הצוות שהוכרז לפני מעל לחודש להגיש מתווה לרפורמה תוך 30 יום – או לכל היותר לפני החג, כאמור – לא הושג.

כעת, ניצל ליצמן את הודעת שר האוצר משה כחלון על השקת תכנית "נטו משפחה", על מנת להזכיר את דרישותיו. "ברצוני לברך על הצעדים החשובים עליהם הודיע שר האוצר משה כחלון, שיביאו רווחה והקלה למשפחות ונכים. אך עם זאת יש לזכור, כי לא תיתכן מדיניות חברתית ללא שינוי מערכתי למען האוכלוסייה המתבגרת בישראל.

"לצד הצורך לסייע בהוזלת יוקר המחיה לצעירים ומשפחות שיש לברך על כך, אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להתעשת ולהתגייס לטובת הסיעודיים ובני משפחותיהם. מדובר בפצצת זמן שמחמירה עם השנים ומכבידה על הדור הקודם. הגיע הזמן לקחת אחריות ציבורית ופוליטית ולממש מיידית את ההסכם הקואליציוני בתחום הסיעוד. זה הזמן לרפורמה ממלכתית בסיעוד, שתביא לצדק חברתי ולשינוי דרמטי באיכות חייהם של מאות אלפי ישראלים מהאוכלוסייה המתבגרת".

שר הכלכלה אלי כהן, מקורבו של כחלון, הגיב בראיון אצל משה גלסנר ב'קול ברמה' להודעת ליצמן על רפורמת הסיעוד: "הוא שר בריאות מצוין והטענות שלו נכונות, בל נשכח גם שמשרדו קיבל את התוספת הכי גדולה בתקציב. נשב איתו על המדוכה למצוא את הנוסחה הנכונה".

בחודש שעבר פורסם כי ישראל היא בין המדינות הבודדות ב־OECD שלא נותנת כל סיוע בקהילה לקשישים סיעודיים עם צרכים נמוכים. כלומר, קשישים סיעודיים רבים שככל הנראה עדיין נדרשים לסיוע מצד המדינה, אך מצבם לא חמור דיו כדי להתאשפז – מתקשים לקבל כיסוי ונשענים על ביטוחים סיעודיים פרטיים, בהנחה שיש באפשרותם לשלם על כך. רק בארה"ב, קרואטיה וצ'כיה המצב דומה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture