הפלסטינים כבר מכינים תירוץ: קושנר וגרינבלט אינם מתווכים הוגנים

"הם נשמעו כמו יועצים של נתניהו ולא כמתווכים הוגנים", תוקף בכיר פלסטיני שסיפר כי שליחי הנשיא טראמפ תבעו שוב הפסקת התשלום למחבלים, אך כאשר אבו מאזן ביקש הבהרות מהצוות האמריקאי לגבי הבנייה בהתנחלויות, לא זכה לתשובה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, והשליח האמריקאי לתהליך השלום, ג'ייסון גרינבלט, העלו בפגישתם עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ברמאללה ביום רביעי פעם נוספת את סוגיית תשלום הקצבאות לאסירים ביטחוניים פלסטינים שכלואים בישראל ולבני משפחותיהם, וכן את סוגיית ההסתה נגד ישראל.

בעיתון הארץ מדווחים כי פקידים פלסטינים ואמריקאים בכירים שמעורים בתכני הפגישה ציינו כי הצדדים לא הגיעו להבנות בנושא, המחלוקת נותרה בעינה וסוכם להמשיך לדון על הנושא. פקידים פלסטינים בכירים ציינו כי לאחר הפגישה עם קושנר וגרינבלט היתה במוקאטעה תחושה של אכזבה. לדבריהם, קושנר וגרינבלט, שהגיעו מפגישה בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו העלו כבר בפתח הישיבה את טענותיה של ישראל לגבי תשלום הקצבאות למחבלים ואת סוגיית ההסתה.

"הם נשמעו כמו יועצים של נתניהו ולא כמתווכים הוגנים", אמר פקיד פלסטיני בכיר. "הם התחילו להציג את הטענות של נתניהו ואז אנחנו ביקשנו לשמוע מהם עמדות ברורות גם בנוגע לסוגיות הליבה של הסכסוך". לפי הפקיד הפלסטיני הבכיר בתגובה לטענות הצוות האמריקאי בנושא תשלום הקצבאות לאסירים הביטחוניים וההסתה ביקש אבו מאזן הבהרות לגבי עמדת הבית הלבן כלפי הבנייה בהתנחלויות.

"אמרנו להם שבאותו יום ממשלת נתניהו החלה בעבודות בנייה בהתנחלות חדשה ומדברת על בניית עוד אלפי יחידות דיור", אמר הפקיד הפלסטיני הבכיר. "אבו מאזן שאל מה העמדה שלהם בנושא אבל לא קיבל תשובה". לדברי הפקיד הפלסטיני הבכיר, גם בפגישת ההכנה עם השליח גרינבלט ביום שלישי עלתה סוגיית תשלום הקצבאות לאסירים ביטחוניים. יועציו של יו"ר הרש"פ הבהירו כי מדובר בסוגיה פנים־פלסטינית.

פקידים אמריקאים בכירים ציינו כי סוגיית תשלום הקצבאות למחבלים וההסתה אמנם עלתה בשיחה אך לא העיבה על הפגישה שלטענתם היתה חיובית ומועילה. הם הוסיפו כי כפי שנכתב בהודעת הבית הלבן, רוב השיחה עסקה בסוגיות שנוגעות לעמדות הפלסטיניות במשא ומתן, סדרי העדיפויות שלהם ורעיונותיהם לגבי השלב הבא. הפקידים הפלסטינים הבכירים אישרו את הדברים ואמרו כי אבו מאזן הציג את עמדות הרשות הפלסטינית בכל סוגיות הליבה — גבולות, ירושלים, פליטים, מים, ביטחון ושחרור האסירים. בישיבה אף הביע אבו מאזן הסכמה להכנסת פקחים וכוח בינלאומי לשטח שיעקוב אחרי יישום כל מהלך.

אחרי הפגישות פרסם הבית הלבן שתי הודעות בעלות נוסח דומה. נמסר בהן כי נתניהו ואבו מאזן הביעו את "מחויבותם לקידום היעד שהציב הנשיא טראמפ להשגת שלום אמיתי וממושך בין ישראל והפלסטינים, אשר יחזק את היציבות באזור". לפי ההודעות, גם בפגישה בין קושנר לנתניהו וגם בפגישה בין קושנר לאבו מאזן הדגישו הצדדים שהשגת השלום תיקח זמן וציינו כי יש לעשות את כל הניתן כדי ליצור אווירה התורמת לכך.

פגישה מתוחה עם האמריקאים בגלל התשלום למשפחות המחבלים

בכירים פלשתינים אמרו ל"ישראל היום" כי לאבו מאזן אין כוונה לחדול מתשלום המשכורות. במקום זאת, אמר אחד הבכירים, אבו מאזן מתכנן תרגיל ביורוקרטי. לדברי הבכיר, אבו מאזן מתכנן להורות על פירוק "הרשות למען האסיר", שהוקמה בשנת 2014 כאגף באש"ף, כדי להדוף את הביקורת על כך שהרשות היא שמשלמת את המשכורות.

כעת תשולב הרשות במשרד הפנים הפלשתיני. אלא שבמקום הרשות יוקמו עשרות עמותות וארגונים חוץ־ממשלתיים, שאליהם יועברו מאות מיליוני דולרים והם שישלמו את המשכורות למחבלים הכלואים והמשוחררים ולמשפחות השאהידים.

סוגיית האסירים הפלשתינים היא "פרה קדושה" ברחוב הפלשתיני ונוגעת כמעט לכל משפחה ברשות. היטיב לתאר זאת יועצו של אבו מאזן, ד"ר נביל שעת', שאמר אתמול בכנס הרצליה: "התשלום של המשכורות שאנחנו משלמים לאסירים ומשפחותיהם הוא אחריותנו החברתית. אלו אנשים תמימים שהושפעו בשל רצח אהוביהם או מאסרם בגלל הכיבוש".

לפי חוקי הרשות הפלשתינית, כל הפלשתינים הכלואים בישראל בגין פשעי טרור, ובהם גם ערבים ישראלים, זכאים למשכורת חודשית מהרשות הפלשתינית. הסכומים נעים בין 1,300 שקלים ל־12,000 שקלים לחודש. נוסף על כך, החוק מחייב את הרשות לשלם קצבאות חודשיות לאסירים משוחררים ולמשפחות של פלשתינים שנהרגו בפעולות טרור.

עמותה במקום הרשות: כך יעקוף אבו מאזן את הלחץ האמריקאי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture