Rob Ghost/Flash90

השגריר פרידמן: המונח "שתי מדינות" איבד ממשמעותו; מחויבים להסכם

לדברי שגריר ארה"ב בישראל, הממשל יציג בתוך כמה חודשים את פרטי תכנית השלום, פתרון שתי המדינות איבד ממשמעותו והשגרירות האמריקנית תעבור בסופו של דבר לירושלים • הפלסטינים זועמים וארה"ב הרשמית מתנערת מדבריו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, נחשב לדמות בלתי אהודה על הפלסטינים שכבר טענו כי הוא אינו אובייקטיבי בניהול המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, בשל עמדותיו הדומות לעמדות הימין בישראל. כעת, ראיון שהעניק לתכנית וואלה! TALK עם יעקב אילון, עורר סערה שהובילה לזעם מהפלסטינים והתנערות מארה"ב.

בתחילת הראיון נשאל על העברת השגרירות מתל אביב לירושלים. הוא משוכנע שזה יקרה. "זו הייתה אחת ההתחייבויות של הנשיא והוא אדם שעומד במילה שלו. הוא הבהיר לציבור שזו לא שאלה של 'אם', אלא שאלה של 'מתי'", ענה פרידמן, שנשאל מדוע לא עכשיו. "זו ההחלטה שלו, הוא יחליט בזמן הנכון, אבל אני מאמין שבסופו של דבר הוא יחליט להעביר את השגרירות וחשוב מכך, הוא יכיר בירושלים כבירתה הנצחית של מדינת ישראל והעם היהודי.

"אנחנו נמצאים כעת בתהליך שבו אנחנו מנסים לבדוק אם יש בסיס. שעליו אפשר להגיע להסכמות, לשלום והרמוניה באזור. זה קשה מאוד, רבים ניסו לעשות זאת ונכשלו. ואני חושב שבנקודה הזו הוא רוצה לאפשר לתהליך להתרחש, אבל אין לי ספק שבשלב כלשהו, במהלך הנשיאות שלו, הוא יכיר בירושלים כבירת ישראל".

על המו"מ עם הפלסטינים אמר פרידמן, "יש עניין גדול בנושא הזה, עניין של הציבור ושל התקשורת באשר למה שקורה, אבל אנחנו לא מדברים על כך, כי אם זה ייכשל, הרי שזה ייכשל כי אנשים לא הצליחו להגיע להסכמה, ולא כי היו הדלפות ודיונים מוקדמים מדי. ניתן לזה כל סיכוי שנוכל, בכך שנשמור על חשאיות. אנחנו שפויים. אנחנו מבינים את כל התהליכים שנכשלו בעבר.

"אנשים צריכים להבין שאנחנו מנסים לטפל בעניין בצורה יצירתית יותר, בצורה יותר מעשית ופחות אידאולוגית, מתוך מחשבה שכדי שזה יצליח, שני הצדדים צריכים להתייחס לכך כאל הזדמנות. אף אחד לא צריך להתייחס לכך כאל עונש, איש לא צריך להרגיש שהוא נמשך לכך בניגוד לרצונו, זו לא הגישה שלנו. אנחנו מציגים הזדמנות ואם שני הצדדים יגיד שהיא עדיפה מהסטטוס קוו, הרי שנגיע לתוצאה מוצלחת, אחרת אין לנו כל אשליות.

לדבריו, הנשיא טראמפ מחויב כבעבר לתהליך השלום. "אני חושב שאנחנו יותר אופטימיים עכשיו, כי לדעתי יש יותר עניין וגמישות בעולם הערבי באופן כללי, לדעתי יש בריתות טבעיות בין ישראל לבין מדינות המפרץ, מצרים וירדן, שלא היו קיימות לפני עשר שנים, ואני חושב שהן יהוו גורם חשוב ויתרמו להזדמנויות".

בשלב זה נשאל פרידמן: האם אי-פעם תאמר את המילים "פתרון שתי מדינות" בקול רם? "באופן מתקבל על הדעת, אני חושב שהמושג הזה איבד את המשמעות שלו, או לפחות יש לו משמעות שונה עבור אנשים שונים. התרוצצו סביב המושג הזה רבות, כך שלדעתי הוא… הוא לא מושג מועיל שכן משמעותו שונה עבור אנשים שונים".

"לדעתי זה לא רצונו של ממשל עבאס, אני חושב שממשל עבאס רוצה מדינה משלו. אבל אז צריך להחליט מה היא מדינה, איך היא תיראה, איך היא תגן על עצמה ואיך נוודא שהיא לא מהווה איום על אחרות, ואיך היא תתמוך בעצמה מבחינה כלכלית, זה מסובך. מדינה היא מילה קצרה, אבל היא כוללת דברים רבים והפרטים האלה הם המורכבויות שאיתן עלינו להתמודד.

על ההתיישבות היהודית ביו"ש אמר: "אני חושב שההתנחלויות הן חלק מישראל, ולדעתי זו תמיד הייתה הציפייה בעקבות קבלת החלטה 242 ב-1967, והיא נותרה עד היום, ההחלטה המהותית היחידה שעליה כולם הסכימו. אני חושב שהרעיון היה שישראל תהיה זכאית לגבולות בטוחים, לא היו בטוחים בעיני כולם, ולכן ישראל תשמור על חלק משמעותי מהגדה המערבית והיא תחזיר את האזורים שלא נדרשים לה כדי לשמור על שלום וביטחון.

"ולדעתי זה בדיוק מה שישראל עשתה, היא מחזיקה בשני אחוזים בלבד מהגדה המערבית. לדעתי הדבר תואם את החלטה 242 וזה היה הבסיס שבמשך 50 שנים הצדדים התקדמו לפיו. ברור שיש שיקולי ביטחון חשובים להתנחלויות הללו, הן חשובות מבחינה לאומית, היסטורית, דתית, ולדעתי המתנחלים רואים עצמם ישראלים וישראל מתייחסת למתנחלים כאל ישראלים. אלה העובדות.

בהתייחסות לשאלה האם ישראל תאלץ לפנות יישובים ענה: "אני צריך לדעת מה העסקה, ואני עדיין לא יודע מה העסקה, אנחנו עובדים עליה, כך שזו שאלה שאי אפשר לענות עליה. הכול חשאי מאוד. אבל קבוצה קטנה של אנשים מהבית הלבן מטפלת בעניין. אנחנו מדווחים ישירות לנשיא ולשר החוץ, ועד כה זה הצליח".

אך כאמור, בארה"ב התנערו מדבריו. דוברת מחלקת המדינה של ארצות הברית, הת'ר נאורט, אמרה כי "דבריו לא מעידים על שינוי במדיניות האמריקנית. אני לא יודעת מאיפה המספרים האלה", אמרה על כך שפרידמן טען כי "ישראל מחזיקה ב-2% בלבד מהגדה המערבית" ו"ההתנחלויות הן חלק מישראל".

"אני רוצה להיות ברורה לחלוטין: אין לקרוא את הדברים כאילו הם מעידים על המתרחש במשא ומתן שארצות הברית עשויה לקיים בין הישראלים והפלסטינים", אמרה נאורט. כאשר אחת העיתונאיות המשיכה ללחוץ על הנקודה ואמרה: "זה נשמע כאילו את אומרת לישראלים ולפלסטינים לדבר עם קושנר וגרינבלט אבל לא עם פרידמן", השיבה הדוברת: "לא יצא לי לדבר עם השגריר אז אני מהססת להגיב עוד על מה שהוא אמר. לא הייתי שם. לא קראתי את הדברים ולא שמעתי את ההקשר שבו הם נאמרו. אבל חשוב לי להבהיר שעמדתנו לא השתנתה".

לפני כן אמר נביל שעת, עוזרו של אבו מאזן, כי פרידמן הפגין "בורות מוחלטת לגבי עובדות החוק ועמדתה של ארצות הברית". לדבריו, הערותיו של השגריר "הן חדשות רעות מאוד עבור כל ניסיון עתידי של ארצות הברית לעשות שלום במזרח התיכון". גם סאיב עריקאת, לשעבר ראש צוות המשא ומתן, תקף את השגריר האמריקני. בהצהרה שמסר, אמר כי דבריו "שגויים ומטעים" וכי "עמדות כאלו פוגעות בניסיונות המתמשכים להשיג שלום צודק ובר-קיימא בין ישראל לפלסטינים על בסיס גבולות 67'".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture