בתמונה: חאג' האשם (מסומן בעיגול) לצד בכירים סורים ואיראניים. באדיבות 'ישראל היום'

על הכוונת: מפקד ארגון חיזבאללה בדרום סוריה נחשף

במשך למעלה משנתיים פעל חאג' האשם, מפקד חיזבאללה בדרום סוריה ומי שעשוי להוביל את המלחמה מול ישראל בגזרה הזו, מתחת לראדר. כעת החליטו גורמים בצה"ל "להוציא אותו לאור", כשהרמז ברור: אחרי חיסול קודמיו בתפקיד - הוא הבא בתור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בחודשים האחרונים עוסקת מערכת הביטחון רבות בהתבססות של חיזבאללה בדרום סוריה ובהיערכות לקראת התמודדות מול ארגון הטרור גם בגזרה זו. בנוסף, הדוברים הישראלים השונים – לרבות רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל – מדגישים שוב ושוב את ההתפחויות בזירה הזו, כאשר שר הביטחון דיבר לאחרונה מפורשות על כך ש"במערכה הבאה סוריה ולבנון יהיו חזית אחת".

ב'ישראל היום' וב'ידיעות אחרונות' פרסמו הבוקר פרופיל על מפקד חיזבאללה בדרום סוריה, חאג' האשם, האיש שיפקד על המערכה מול ישראל בגזרה זו, אם (יש שיאמרו כאשר) זו תפרוץ. האשם פעל עד כה מתחת לראדר, מי שהעביר לעיתונים את הפרטים עליו הוא ככה"נ גורם בצה"ל. התזמון לפרסום אינו מקרי והוא נועד – להערכת מומחים – להעביר את המסר כי הוא עשוי/עלול ללכת בעקבות קודמיו בתפקיד, ג'יהאד מורנייה וסמיר קונטאר, שחוסלו ע"י ישראל.

בשורות הבאות נביא את הפרטים על האיש, כפי שהביא העיתונאי יואב לימור ב'ישראל היום'. "מוניר עלי נעים שעיטו הוא מפקד "מפקדת הדרום" של חיזבאללה בסוריה, והאיש שאחראי להקמת התשתית הצבאית של הארגון ברמת הגולן. שעיטו, המוכר בכינוי חאג' האשם, מפקד מטעם חיזבאללה על כל השטח שמדרום לדמשק – מסווידא, דרך דרעא ועד למרחב הגבול עם ישראל בגולן (ראו מפה). הוא מקביל בתפקידו למפקד גיס 1 הסורי, מחמוד אל־קוזי, ועובד איתו בתיאום מלא, כשהוא כפוף לאבו אחמד סאלב, מפקד כוחות חיזבאללה בסוריה, ולגיס סוריה של כוח קודס האיראני".

עוד מהסקירה של לימור: "חאג' האשם, בן 50, נשוי להנאא' ואב ל־4, מתגורר באחד הכפרים בדרום לבנון, אולם במהלך השבוע הוא ישן בדמשק. את רוב פעילותו הוא מבצע בשטח – במרחב דרום סוריה – שם הוא אמור לדאוג לאינטרסים של חיזבאללה. גם תמונתו המופיעה כאן (התמונה הראשית בכתבה. אב"ד) צולמה במהלך סיור שטח; הוא נראה בה לבוש מדים של צבא סוריה, כשמאחוריו צועדים המאבטחים שלו – אנשי חיזבאללה שלבושים בבגדים אזרחיים – ולשמאלו מפקד גיס 1 הסורי אל־קוזי ושר ההגנה הסורי, עימאד אל־פריג'. למעשה, זאת הפעם הראשונה שבה חאג' האשם נחשף בשמו ובפניו: עד כה הוא פעל בחשאיות, ומידע עליו גם לא קיים בתקשורת הערבית או באינטרנט".

בצל התקריות מול ישראל: חיזבאללה יתחיל להסיג את כוחותיו מסוריה

לימור סוקר את עברו של הטרוריסט הבכיר: "לחאג' האשם עבר מבצעי עשיר בחיזבאללה. בראשית שנות ה־2000 הוא היה סגן מפקד "היחידה למבצעי פלשתין" בארגון, ובמסגרת זאת שלח את המחבלים שביצעו בדצמבר 2002 את הפיגוע סמוך לקיבוץ מצובה, שבו נרצחו שישה ישראלים. בהמשך הוא מונה למפקד מרחב שכרא בחיזבאללה, שעליו פיקד גם במלחמת לבנון השנייה. אחרי המלחמה הוא קודם להיות סגן מפקד יחידת באדר, שאחראית בחיזבאללה למרחב שבין נהר הליטני לנהר האוואלי.

לתפקידו הנוכחי מונה חאג' האשם ביוני 2016. קדמו לו בתפקיד ג'יהאד מורנייה, בנו של הרמטכ"ל המיתולוגי של חיזבאללה עימאד מורנייה, שחוסל בינואר 2015 ברמת הגולן, וסמיר קונטאר, רוצח משפחת הרן ששוחרר בעסקת גולדווסר־רגב, ואשר חוסל אף הוא ברמת הגולן בדצמבר 2015. חיזבאללה האשים את ישראל באחריות לשני מבצעי החיסול האלה, ובשני המקרים הגיב משטח לבנון.

על אף האמור, יש הבדל בין אופי הפעילות שלו לאופי הפעילות של קודמיו. לימור מרחיב: "בעוד מורנייה וקונטאר היו אחראים להקמת תשתיות טרור ברמת הגולן הסורית שיפעלו משם נגד ישראל, התפקיד של חאג' האשם ממוסד יותר. כמו מקביליו, שאחראים למפקדות האזוריות של חיזבאללה בחלקים אחרים של סוריה, משימתו העיקרית היא לסייע למשטר אסד לנצח את מלחמת האזרחים ולהשתלט מחדש על סוריה, ובהמשך לכך – לממש את האינטרסים של איראן וחיזבאללה בסוריה.

כחלק מכך, אחראי חאג' האשם להקמת תשתית חיזבאללה באזור הגולן. לפני כמה שבועות יירטה ישראל כלי טיס בלתי מאויש של חיזבאללה שטס בקרבת הגבול, ואשר הופעל בידי אנשיו של חאג' האשם. גם מבצעים אחרים של הארגון בגזרה נתונים לאחריותו, אולם את עיקר פעילותו הוא מקדיש לסיוע לכוחות הצבא הסורי במלחמתם נגד המורדים בצפון הגולן. הוא עושה זאת בסיוע קבוצת קציני חיזבאללה וכמה עשרות חיילים שכפופים אליו, שחלקם מגיעים לגזרה לפעילות מבצעית של כמה חודשים שבסיומה הם חוזרים ללבנון ומוחלפים בחיילים אחרים".

מכה לחיזבאללה: יורשו של עימאד מורנייה חוסל הלילה בתקיפה אווירית

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דאע"ש או המורדים ישמחו לחסל אותו או גרוע מכך (בשבילו) לחטוף אותו. הלוואי שיחטפו אותו המורדים בסוריה ויחסלו אותו לאט לאט בסדיסטיות ישמעאלית אופיינית…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture