Yonatan Sindel/Flash90

גפני מחד, ליברמן מאידך: המשבר הקואליציוני הבא כבר כאן

על פי הסיכום של הליכוד עם החרדים, חוק המרכולים יקודם אך לא יכלול את העיר תל אביב. גפני מתנגד להחרגת ת"א ובהוראת הגראי"ל שטיינמן אף יזום משבר קואליציוני, ומאידך, ליברמן מתנגד גם לנוסח המרוכך. "נעשה הכל שהחוק הזה לא יעבור"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעקבות פסיקת בג"ץ שהתירה את פתיחת המרכולים בשבת, הציגו המפלגות החרדיות הצעות חוק המבקשות לעקוף את פסיקת הבג"ץ. הצעה אחת הגיש שר הפנים אריה דרעי המבקש לקבל את הסמכויות מהיום והלאה לידיו, אך הוא ביקש לסגור את המרכולים בתל אביב – רק למנוע פתיחת מרכולים נוספים בערים אחרות ברחבי הארץ.

לעומת זאת, בהצעת חוק שהגיש יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הוא דורש לסגור גם את המרכולים בתל אביב. לאחר פגישת ראשי הסיעות החרדיות אתמול עם ראש הממשלה ונציגי הליכוד, סוכם על קידום חוק המרכולים, אך תוך החרגת העיר תל אביב, שם יישארו המרכולים פתוחים לדאבון ליבם של שומרי השבת בארץ ישראל.

אך בעוד המשבר על הרכבת מאחורינו, נראה כי המשבר הקואליציוני הבא, סביב חוק המרכולים, כבר כאן. הבוקר, בעיתון "יתד נאמן" נכתב כי הממשלה עדיין מערימה קשיים על חוק גפני אולם לדברי ח"כ גפני כשהחוק הממשלתי יגיע לדיונים במליאה ובוועדות חברי הכנסת של דגל התורה ייאבקו להכניס בו את הסעיף הרטרואקטיבי מה שיביא לסגירת המרכולים בעיר העברית הראשונה.

לדברי גפני, "ניתן לומר שהמשבר תם, אבל מבחינתנו המשבר יסתיים רק כאשר נראה שאכן הליך חקיקת שני החוקים החל בפועל. על סעיף המרכולים הרטרואקטיבי ניאבק ונגיש הסתייגויות בתוך החוק הממשלתי, אבל הנושא החשוב יותר הוא הסעיף שיאפשר ויחייב אכיפה נכונה של החוקים, כדי להבטיח את שמירת השבת בפועל, וגם על כך אנו ניאבק".

כזכור, לאחר פסיקת בג"ץ בנושא המרכולים בתל אביב, אמר ח"כ גפני ל'יתד נאמן' כי בהוראת מרן הגראי"ל שטיינמן הוא מקדם את חוק המרכולים שיחול רטרואקטיבית גם על תל אביב. כי "התייעצתי עם מרן ראש הישיבה שליט"א כיצד לנהוג בעניין וכך הוא הורה לי בזמנו, ההוראה שלו הייתה ברורה וכך פעלתי. המתנו שהבג"צ ישוב ויאמר את דברו לאחר הבקשה לדיון חוזר. זה הרי לא חוק יוזמתי שלנו, אלא חוק שנובע מהתערבות בג"צ. אם הבג"צ לא היה מתערב ופורץ את הסטטוס קוו, לא היינו צריכים את החוק הזה".

גפני הצהיר כבר אז כי יצור משבר קואליציוני אם החוק לא יקודם: "יש הסכם וצריך לכבדו. יש שני סוגי משברים קואליציוניים. יש משברים שבגינם אי אפשר להמשיך את השותפות שלנו בממשלה ואז הולכים הביתה ובמקרה הזה לבחירות. ויש סוג משבר שאם השותפות בקואליציה לא תומכות בחוק שלנו, אנו לא תומכים בחוקים שלהם, וכך למעשה מוקפאת כל החקיקה".

לדברי גפני, אם חוק המרכולים לא יעבור, בגירסה המחמירה הכוללת גם את המרכולים בעיר תל אביב, אין לנו מה לעשות בקואליציה ואנו עוזבים, "אולם אם חוק המרכולים לא יעבור, נחולל משבר, באופן שלא נתמוך בחוקים של שאר השותפות. הממשלה תמשיך להתקיים, אבל ללא חקיקה. אין חוק מרכולים, לא יהיו גם חוקים אחרים".

מהצד השני, עומד שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהצהיר היום בישיבת סיעת ישראל ביתנו: "נעשה הכל שהחוק הזה (חוק המרכולים. ש.ס.) לא יעבור בנוסח המקורי כפי שהוצע על ידי משרד הפנים. לנו יש את כל האמצעים להתמודד עם זה. אני לא רוצה לפתוח מרכולים בשבת בבני ברק ואין שום סיבה לסגור מרכולים בחיפה.

"כל מי שרוצה יותר אחדות וחוסן לאומי, שלפי אמונתו יחיה. צריך להבין שיש גם אחריות לשלטון מקומי ולא רק לשלטון מרכזי. את כל נושא חוקי העזר ופתיחת או סגירת מרכולים בהתאם להרכב האוכלוסייה בכל מקום ומקום, צריך להשאיר לשלטון המקומי ולא להתערב מלמעלה ולהכתיב את המהלכים האלה", אמר ליברמן.

יהיה מעניין לעקוב לאן זה יתפתח ומי ימצמץ ראשון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עצוב לומר אבל החכי"ם החרדים לא ממש מאימים בהקרסת הקואליציה אלא רק באי קידום חוקים למה הם כל כך נדבקו לכסאות

אם ליברמן ינצח את החרדים-בושה.הוא 5 ואנו 13

צריך לזכור שבלי ליברמן גם יש קואליציה ואין לו הרבה עם מה לאיים.
וליהודי שעצוב לו: זה מעניין לראות שמה שהם רק יעשו יתלוננו עליהם וישכחו שהם שליחי דרחמנא, שהם עדיין צריכים לסדר כמה חוקים חשובים ליהדות לפני שפורשים שכחנו כרגע.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture