Nati Shohat/Flash90

הערכה במערכת הביטחון: חמאס נערך מבצעית למלחמה בישראל

בישראל מעריכים כי ארגון הטרור העזתי אינו מעוניין בהסלמה, אך נערך לאפשרות של מלחמה. במערכת הביטחון טוענים שחמאס לא עושה מספיק כדי למנוע את ירי הרקטות ומסבירים כי את מרבית הרקטות ירו ארגונים שוליים, וחלקם על ידי הג'יהאד האסלאמי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בצל מטחי הטילים שנורו מרצועת עזה לעבר ישראל בשבוע האחרון, במערכת הביטחון מעריכים כי ארגון חמאס מגביר את מוכנותו לעימות קרב. על פי ההערכות, ארגון הטרור השולט ברצועה, חושש מהתגובות הישראליות הגוברות לשיגורי הטילים ומתכונן לכל מקרה שלא יבוא. עד כה, שוגרו 24 רקטות ו-13 מהן חצו את גדר הגבול עם ישראל.

בישראל מזהים ברצועה אווירה מתפתחת והולכת של מתיחות, והחשש שם הוא שעימות יתפרץ בשל אי הבנה על רקע המתיחות. עוד מבחינים בישראל כי חמאס מנסה לרסן את הירי, אך לא עושה מספיק כדי למנוע אותו ובפועל ממקד את הציבור בקריאה להפגנות גדר וקריאה להסלמה בגדה. בכך חמאס מנסה ליישם מדיניות של מקלות וגזרים כלפי הציבור והסוררים שיורים לעבר ישראל.

כן מעריכים בישראל כי גם אם יוחלט על רגיעה מוחלטת ברצועה, עדיין יהיה בימים הקרובים "מרחק בלימה" שיתבטא בשיגורים בודדים נוספים. את מרבית הרקטות בשבוע האחרון ירו ארגונים סוררים, בהם "צבא פתח" – פלג שהתפצל מהרשות ואינו סר לאבו מאזן או לחמאס. לגבי חלק מהרקטות, בעיקר התקניות שנורו לשדרות בערב שבת, החשד הוא שארגון הג'יהאד האיסלמי עומד מאחוריהם, אך מידע זה עדיין נבדק.

במערכת הביטחון אומרים כי ההסלמה בימים האחרונים מהרצועה נבעה משני גורמים עיקריים: הכרזת טראמפ על הכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל וחגיגות ה-30 לייסוד חמאס, שגורמים לסוררים ברצועה לאתגר את ראשי הארגון. הסיבות להערכה במערכת הביטחון כי חמאס אינו מעוניין בהסלמה, זאת לנוכח הצלקות שנותרו מהפגיעות בו בצוק איתן, החורף שבפתח והשפעתו הרעה על תנאי האוכלוסייה, רצונו להמשיך בבניית כוחו למלחמה הבאה ותהליך הפיוס הפלסטיני.

בתוך כך, ישראל מגבירה את מנופי הלחץ על הרצועה. זמן קצר לאחר ירי הרקטות אמש, הודיע דובר צה"ל רונן מנליס כי מעבר הסחורות בכרם שלום, ומעבר ארז המשמש את האוכלוסייה האזרחית, ייסגרו החל מהיום. במערכת הביטחון הבהירו כי לא נקבע מועד לפתיחה מחודשת של המעברים, וכי הדבר ייקבע בהתאם להערכות המצב הביטחוניות באזור.

דרך מעבר כרם שלום שבדרום הרצועה, נכנסות מדי יום למעלה מ-600 משאיות עם מזון, ציוד בנייה, מוצרי חשמל, ביגוד ועוד. במעבר ארז הממוקם בצפון הרצועה, המשמש סוחרים פלסטינים המחזיקים באישור מעבר לשטח ישראל, מתבצעת גם הפעילות ההומניטרית להקלת המצב השורר בעזה. מעצם ההודעה על סגירת המעברים, ישראל משגרת מסר לחמאס ולשאר השחקנים באזור, לפיו היא אינה חייבת לפתוח את מעברי הגבול וביכולתה לנקוט מדיניות חדשה שתחייב את ממשלת לחמאס למצוא אלטרנטיבות להכנסת ציוד וסחורות לרצועה.

Ariel Hermoni/Ministry of Defense

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, חנך הבוקר (יום ה') מבנה חדש במפעל הביטחוני "אלסק" שבאזור התעשייה בשדרות. "עצם העובדה שאנחנו כאן, הבוקר בשדרות, עוסקים בהרחבה ושדרוג מפעל תעשייתי, זה אומר שכולנו יכולים להיות רגועים. לירי האחרון מרצועת עזה לכיוון שדרות אין קשר להרתעה הישראלית, אלא למאבקים פנימיים, תוך-פלסטיניים, בין ארגונים שונים.

"אנו יודעים מה לעשות, איך לעשות ומתי לעשות", הוסיף ליברמן. "אני מקווה שתושבי רצועת עזה יכריחו את ההנהגה שלהם להשקיע את כל המאמצים והכספים בשיפור הכלכלה ברצועת עזה ולא בחפירת מנהרות, יצור רקטות וירי כנגד ישראל. כי בכך הם מסכנים את כלל אוכלוסיית רצועת עזה. בכל מקרה הנחתי את צה"ל להיות מוכן לכל תרחיש אפשרי".

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה אמר היום (חמישי) כי "איש לא יכול לשנות את זהותה" של ירושלים, בעקבות ההכרה של ארצות הברית בעיר כבירת ישראל. בעצרת שהתקיימה ברצועת עזה לציון 30 שנה להקמת הארגון, אמר מנהיג חמאס כי ממשלו של דונלד טראמפ "מבודד" מיתר העולם וקרא לו לבטל את ההחלטה. לדבריו, "אין מדינה כזו ישראל כדי שירושלים תהיה בירתה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture