Uri Lenzl/Flash90

השיגור המיותר של מיירטי כיפת ברזל: "אסור לקחת סיכון"

"לא מדובר בטעות ולא בתקלה טכנית, אלא רגישות יתר של המערכת", אמר מפקד מערך ההגנה האווירית בתגובה לביקורות לאחר השיגור אמש של יותר מ-20 מיירטי כיפת ברזל, למרות שלא נורו רקטות מרצועת עזה. "מבחינתו היה איום ופוטנציאל היפגעות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אחרי שיגור של יותר מ-20 טילים מיירטים ממערכת כיפת ברזל, בחיל האוויר מבהירים היום כי לא מדובר בתקלה או בטעות אנוש, וכי המפעילים של כיפת ברזל פעלו בשיקול דעת ומקצועיות כשזיהו את ירי המקלעים כרקטות שמאיימות על עוטף עזה.

מפקד מערך ההגנה האווירת בחיל האוויר תא"ל צביקה חיימוביץ' הסביר כי אחרי השלמת של התחקיר הראשוני עולה כי לא מדובר בטעות ולא בתקלה טכנית, אלא רגישות יתר של המערכת, שכוילה כך בהתאם להערכת המצב בזירה. "המערכת מותאמת אל מול הסיכונים והאיומים, ובמשוואה הזאת ההגנה על התושבים גוברת על כל גורם אחר", הוסיף. "בכל מקום שיש דילמה או איום, אנחנו לא נוטלים סיכונים, גם הקטנים ביותר, שמישהו מהתושבים ייפגע".

"מבחינת המערכת היא זיהתה את ירי המקלעים בעזה כתלול מסלול, מבחינתנו זה היה איום של רקטות לכיוון זיקים, כך זה נראה במערכת", המשיך חיימוביץ'. "לכן לא נוטלים סיכונים איפה שלא צריך ולכן ההחלטה לשגר את המיירטים לעבר 'המטרות'. מחיר ועלות יירוט הם מחוץ לשיקולים, לפי התחקיר המפעילים של כיפת ברזל פעלו בשיקול דעת ומקצועיות".

חיימוביץ' התייחס גם לעובדה כי מדובר בתקופה של שגרה, שבה כל אירוע כזה יכול להביא להסלמה. "אנחנו מקטינים את המסננים ומוכנים לקבל יותר התרעות שווא, זה מתח קבוע בין סיכויים וסיכונים", אמר. "המערך הזה נבחן כל יום. זמני התגובה במקרים כמו אמש הם של חמש שניות, ובתוך זמן כזה צריך להחליט. זה מצריך אומץ ומקצוענות מבחינתנו היה פה פוטנציאל להיפגעות".

"זה המבחן שלנו, נעשה הגנה גם במחיר של עלויות גבוהות", הבהיר חיימוביץ'. "אנחנו בתקופה רגישה וזה מצריך היערכות מצידנו. אנחנו ממשיכים בתחקירים כדי לראות האם ניתן היה למנוע אירועים כמו אמש. אבל אין מערכת שאין לה מגבלות ונקודות תורפה ואנו מנסים לצמצם את האירועים האלה ולשפר את יכולות המערכת".

אמש הופעלו בתוך דקות מספר אזעקות צבע אדום ביישובי המועצה האזורית שער הנגב, מועצת חוף אשקלון ושדרות. בתחילה התקבלו דיווחים על נפילת רקטות בשטח פתוח, אך לאחר זמן קצר הוציא דובר צה"ל הודעת הבהרה: "לא בוצעו שיגורים לעבר שטח ישראל". מה שזוהה בתחילה כנפילה בשטח פתוח, היה חלק של מיירט כיפת ברזל.

"המצב בעזה מוגדר כשגרה", נמסר מדובר צה"ל. "כל האזעקות היו כתוצאה מזיהוי ירי מקלעים בתוך הרצועה, לא זוהתה נפילה בשטחנו. נסיבות הפעלת מערכת כיפת ברזל נבדקות". בתגובה לירי תקף צה"ל באמצעות טנק שתי עמדות תצפית בצפון הרצועה. עוד נמסר כי "צה"ל רואה בארגון הטרור חמאס אחראי לכל הנעשה ברצועה וממנה, ורואה בחומרה ירי מכל סוג שהוא לעבר ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture