צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

צה"ל דיכא את ההתפרעויות, מה יקרה הלאה?

צה"ל מפרסם את תמונות כלי הנשק ששימשו את המחבלים. ליברמן "אנחנו לא נשתף פעולה עם שום ועדת חקירה, זו הפגנת צביעות". האם למרות ההערכות, חמאס מוביל את האזור לעימות? והאם מאות הפצועים הם ניצחון לארגון הטרור חמאס?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דובר צה"ל פרסם הבוקר (ראשון) את תמונות אמצעי הלחימה שנתפסו על שני המחבלים שביצעו ביום שישי ירי לעבר כוח צה"ל סמוך לגדר בצפון רצועת עזה, במהלך 'צעדת השיבה' של חמאס. בתגובה, השיב צה"ל בירי באמצעות טנק וכלי טייס של חיל האוויר והרג את המחבלים. בנוסף, תקף צה"ל שלוש עמדות חמאס על ידי טנק. במקביל, פלסטיני ניסה הבוקר לחצות את גדר המערכת באזור כיסופים ונתפס על ידי כוחות הביטחון שחוקרים אותו.

שעות ספורות לאחר שהודה חמאס כי חמישה מבין ההרוגים ביום שישי בעימותים עם צה"ל בגבול הרצועה היו פעילי הזרוע הצבאית של הארגון, פרסם אמש צה"ל את ממצאי הבדיקה שערך בנושא. "לאחר בדיקת צה"ל ושב"כ, לפחות 10 מחבלים בעלי רקע פח"עי מובהק נהרגו במהלך פעולות טרור בהפגנות האלימות שהתקימו אתמול", נמסר מדובר צה"ל.

המחבלים שנהרגו בעימותים הם: מצעב סלול, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס שביצע פיגוע ירי לעבר כוחות צה"ל יחד עם מחבל נוסף בצפון הרצועה, סארי אבו עודה, פעיל חמאס צבאי בגדוד בית חנון, גהאד פרינה, מפקד פלוגה בזרוע הצבאית של חמאס, אחמד עודה, פעיל חמאס צבאי בגדוד שאטי, חמדאן אבו עמשה, פעיל חמאס, מחמוד רחמי, פעיל חמאס, מחמד אבו עמרו, פעיל חמאס צבאי במערך חפירת המנהרות, עא פתאח עא נאבי, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, אברהים אבו שאער, פעיל ג'האד עולמי וגהאד זהיר סלמאן אבו גאמוס, פעיל שוהדא אל אקצא.

כ-30 אלף פלסטינים הגיעו ביום שישי סמוך לגבול רצועת עזה והתרכזו בשישה מוקדים. בעזה דיווחו על 17 הרוגים מאש צה"ל ומאות פצועים. פלסטינים רבים ניסו להתקרב אל הגדר וצה"ל הגיב בירי הרחקה. המפגינים הבעירו צמיגים, משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל. מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר ויו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה הגיעו למאהלים.

מקורות פלסטינים ומצרים דיווחו הבוקר, כי קהיר פועלת בזירה המקומית והבינלאומית למניעת הסלמה בגבול הדרומי עם רצועת עזה. על פי הדיווח, מצרים נמצאת במגעים דיפלומטיים עם ארה"ב, ישראל, הרשות הפלסטינית והפלגים הפלסטינים, בהם חמאס והג'יהאד האסלאמי – כדי למנוע הסלמה.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמר הבוקר כי "חמאס הוא ארגון טרור שרוצה באלימות, אך צריך לבדוק אם צה"ל מקבל את ההוראות הנכונות מהדרג המדיני כדי להימנע מהסלמה. האם אנחנו רוצים ליפול לתסריט שהוא מכתיב לנו?".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס לקריאות לחקור את הרג הפלסטינים "אנחנו לא נשתף פעולה עם שום ועדת חקירה, זו הפגנת צביעות", אמר, "שיקימו ועדות חקירה על חצי מיליון הרוגים בסוריה ועשרות אלפים בלוב, סודן ותימן". הוא הגיב גם לקריאתה של יו"ר מרצ, תמר זנדברג, להקים ועדת חקירה בישראל. "מפלגת מרצ מזמן לא מייצגת את האינטרס הישראלי, הם מייצגים את האינטרס הפלסטיני בכנסת".

ליברמן קבע כי לפחות 11 מההרוגים הם פעילי טרור מובהקים, וטען ש-90% מתוך כ-40 אלף המשתתפים בצעדה הם פעילים או פקידים של חמאס ובני משפחותיהם. "מדובר באנשים שבמסווה של תהלוכה לא אלימה הגיעו לפגוע בגדר ולפרוץ אותה – זה פגיעה בריבונות, כל מדינה הייתה מגיבה יותר בעוצמה". הוא הוסיף כי הצעדה עלתה לחמאס לפחות 15 מיליון דולר. "המצב האזרחי הוא קשה, אבל העובדה שחמאס מוציא כל כך הרבה כסף על פעילות טרור אומרת הכל, כמה תרופות היה אפשר לקנות בכסף הזה?".

עשרת המחבלים שחוסלו על ידי צה"ל

"חיילי צה"ל פעלו באופן מקצועי ונחוש ואיפשרו לעם ישראל לחגוג את חג הפסח בשקט", סיכם ליברמן, "אנחנו בנויים לעמוד במלחמת התשה ולהגיב בצורה יותר חריפה בפעם הבאה. לא נהסס להשתמש בכל מה שעומד לרשותנו, לא נאפשר לפגוע בריבונות או באזרחי ישראל".

בצבא מגדירים כהצלחה את ההתנהלות סביב הפגנות "צעדת השיבה" על גבול רצועת עזה בסוף השבוע האחרון, אך הפלסטינים מתכננים עוד כמה הפגנות בשבועות הקרובים, ובישראל נערכים גם לקראת הסלמה שתכלול גם ירי רקטות. סוללות כיפת ברזל פרוסות ודרוכות בעוטף עזה, למקרה של הידרדרות במצב.

בימים הקרובים יוודאו בצה"ל שלא הונחו מטעני חבלה על הגדר בחסות ההפגנות, כפי שקרה לפני מספר שבועות. לאחר ההפגנה הסוערת של שישי, בשבת הפגינו עשרות פלסטינים ליד גדר המערכת, כאשר על פי דיווחים מקומיים נפצעו 15 בני אדם.

במקביל קיים חשש כי ההסלמה על הגדר תשליך גם על הגדה המערבית, על ירושלים, על ירדן ועל מצרים. כלומר שלצעדת השיבה עשויות להיות השלכות על האזור כולו. האירועים אמורים להגיע לשיא רק ביום הנכבה, ב-15 למאי, אז תתקיים עצרת גדולה בעזה, אבל חיכוכים צפויים לאורך הגדר בכל יום שישי. ביום האסיר ב-17.4 ובכמה תאריכים נוספים צפויות הפגנות מעט גדולות מהרגיל.

הפרשן הצבאי של 'חדשות 10' אלון בן דוד כותב הבוקר ב'מעריב' "כמו שני מתאגרפים, גם הסיבוב הראשון של צעדת השיבה בינינו לבין חמאס הוקדש לגישוש. כל צד בדק את העוצמות של היריב ואת חולשותיו. שני הצדדים מסכמים בסיפוק את היומיים הראשונים: צה”ל מנע ביעילות חצייה של הגדר וגם הנחת מטענים; וחמאס הוכיח את כוחו בהבאת עשרות אלפים לאירוע שיזם, ואל מול חיוורונו של אבו־מאזן – חזר להיות הארגון המוביל את ההתנגדות הפלסטינית|.

"ביישובי עוטף עזה חגגו ליל סדר בשקט וללא הפרעה, וזה בהחלט הישג. היה חשש לירי רקטות והחשש הזה יימשך וילווה אותנו בששת השבועות הקרובים. היה ניסיון אחד לירי מרגמות והוא סוכל. החיילים הרבים שעשו את ליל הסדר על סוללות העפר מול עזה הוכיחו גם הם הכנה טובה ומנעו פריצה של הגדר. בתקרית אחת הם גם סיכלו ניסיון של חוליה חמושה להניח מטענים".

"נראה שחמאס לא הצליח לנצל את האירועים להנחת מטענים נוספים על הגדר. המספרים – 17 הרוגים, כ־700 נפגעים מירי וכ־30 אלף משתתפים בהפגנה – גם הם משרתים את שני הצדדים. לצה”ל זו הוכחה שעמד במשימה של הגנה על הגדר תוך גביית מחיר סביר מהצד השני, ולחמאס זו הזדמנות ראשונה מזה שנים להעלות את הסיפור הפלסטיני מחדש לתודעה של העולם הערבי".

בן דוד גם מתייחס לקריאות מר"צ לחקור את האירועים וכותב "בשמאל שעדיין מכנה את עצמו 'ציוני', היו שקראו לחקירה של מקרי המוות הרבים. כאילו שמדובר באזרחים תמימים שנורו בזמן קניות לחג ולא באנשים שנדחפו אל הגבול על ידי חמאס כדי להיהרג בשירות הנרטיב הפלסטיני".

הפרשן לענייני מודיעין יוסי מלמן כותב כי ישראל וצה”ל לא יוכלו להרשות לעצמם מאזן דמים יומי "הרמטכ”ל גדי איזנקוט אמר כי הוא אינו אוהב להשתמש במאזן הדם. בעימות אירועי סוף השבוע בגבול עזה אין מנוס אלא להזדקק שוב למאזן הדמים. צה”ל השתמש באש חיה והרג 17 עזתים ויש כ־800 פצועים. נכון, כולם גברים בגילאי 18־30. עשרה מהם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס ואנשי ארגוני טרור נוספים. ובכל זאת, אין בכך כדי להפוך את המשוואה לקלה יותר לעיכול".

"בראיונות הדגישו שוב ושוב הרמטכ”ל וגם דוברים אחרים כמו אלוף פקוד הדרום אייל זמיר ודובר צה”ל תת־אלוף רונן מנליס כי צה”ל נחוש למנוע מהמפגינים לפגוע בגדר, בתשתיות ביטחוניות אחרות, קרי ציוד הנדסי שבונה את המכשול, במוצבי צה”ל, ומעל לכל – למנוע מהם לחדור לישראל. ואכן הכוחות הפגינו נחישות רבה, אולי רבה מדי. שכן, אם נחזור לדברים שהשמיעו איזנקוט והדוברים האחרים, הם גם ציינו שוב ושוב כי הם יפעלו כדי למנוע נפגעים רבים מדי. זאת משום היותם מודעים לכך שזה בדיוק מה שחמאס ביקש להשיג."

"לפי תפיסת חמאס, שחיי אדם אינם נחשבים בעיניו, ככל שיהיו יותר נפגעים פלסטינים – כך “תמונת הניצחון” שלו גדולה יותר. ואם המאבק בין ישראל לחמאס הוא “משחק סכום אפס”, הרי כל הישג של חמאס הוא בעצם הפסד ישראלי. צה”ל לא הצליח להשיג את האיזון העדין – להיות גם נחוש בהעברת המסר התקיף לצד השני וגם להימנע ממספר נפגעים משמעותי. ומדובר רק ביום הראשון לתהליך שעתיד להימשך עוד חודש וחצי, עד לאחר יום העצמאות (יום הנכבה – האסון בעיניהם) במאי".

"מבחינה זו, חמאס השיג את מטרתו. הוא הצליח להביא עשרות אלפי מפגינים שהתגרו בצה”ל, יידו אבנים לעבר כוחותיו, ניסו לפגוע בגדר בדרכים שונות וגם יכולים להתפאר בעוד “שאהידים”. גם בזירה הפנים־פלסטינית רשם חמאס הישג. הארגון אילץ את יו”ר הרשות הפלסטינית להגיב והוא קורא לשביתות היום, שגם הן עלולות לצאת מכלל שליטה ולהתדרדר לאלימות,.

"אבל ישראל וצה”ל לא יוכלו להרשות לעצמם מאזן דמים יומי של עשרה או שבעה פלסטינים הרוגים ומאות פצועים בכל יום. צה”ל יצטרך לחשב את מסלול ההתנגשות שלו מחדש – ולשים הפעם יותר דגש על האיפוק. אחרת, צעדות יומיות או שבועיות של פלסטינים לעבר שטחה של ישראל עם הרוגים רבים – תרחיש אימים מזה שנים – יהפכו למציאות ממשית".

יוחאי עופר כותב ב'מקור ראשון' כי למרות ההערכות, חמאס מוביל את האזור לעימות "הערכות בישראל הן כי חמאס לא מנסה להוביל את הצדדים לעימות צבאי. בפיקוד דרום מדברים על הרתעה ישראלית, ובראיונות החג של הרמטכ"ל גדי אייזנקוט הוא הציף את המצוקה ברצועה שמובילה את חמאס לארגון הפגנות מסוג זה – בהקשר הזה חשוב לזכור כי לפני 'צוק איתן' דובר גם כן רבות על המצוקה הפלסטינית בשטחי הרצועה, ולמציאות הכלכלית העלובה שם היה משקל לא מבוטל ביציאה לעימות – אולי זו תהיה הסיבה מצדו לצאת לעימות הבא?"

"חרף הסבירות כי הכול נובע מתוך ניסיון לטרוף את הקלפים ולהסב את תשומת הלב של המדינות הערביות והקהילה הבין לאומית למצוקה ברצועה, המסרים מצד ישראל כוונו ישירות אל ארגון הטרור – על פי צה"ל ושב"כ לפחות 10 מההרוגים בהפרות הסדר הם מחבלים – מרביתם פעילי חמאס, ובהם גם פעילי הכוח המיוחד של הזרוע הצבאית – הנוכבה. כאשר באחד האירועים, חברי חוליית טרור שביצעה פיגוע ירי בצפון הרצועה נגד כוחות צה"ל, בחסות אותן הפגנות, נורו ונהרגו".

"אז לאן חמאס מוביל את הפלסטינים ואותנו? האם אנחנו על מסלול לכיוון אחד – על מסלול של התנגשות ועימות צבאי? מה בעצם רוצה ארגון הטרור ששולח ילדה בת שבע לגדר ומקווה כי כוחות צה"ל יירו בה ויפגעו בה? מדוע היו אנשיו מעורבים באירועי מטען בשבועות האחרונים, גם אם לא בצורה ישירה אז בחסות ובקריצה של חמאס, שלא מנע את אותם אירועים באזור בו הוא אמור להגן, וכאשר רצה לאכוף ידע לעשות את זה?!. מה רוצה ארגון הטרור?"

"חמאס שניסה להדליק את רצועת עזה הצליח אמנם חלקית בהפגנות שלו, אך לא הצליח למשל לגרום למישהו מארגוני הטרור האחרים לשבור את הכלים, לבצע ירי רקטות לעבר ישראל, ולנסות לחמם עוד קצת את השטח. ההפגנות ביום שישי הן ראשיתו של חודש וחצי לפחות של מתיחות שיא מול הרצועה. בארגון הטרור ינסו למשוך ולגרור את האירועים האלו עד אמצע חודש מאי, בתקווה ליצר פיק נוסף של אירועים אך לא בטוח כי יצליחו להביא כ-30 אלף מפגינים לגדר בכל שבוע. זו נראית מתיחות על רקע מצוקה אולי, אך ברגע אחד אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בעוד תקופה של ימי לחימה ארוכים בשטחי הרצועה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כידוע נס המגילה התרחש בימים אלו
ואת עשרת בני המן תלו

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ קֵל רַחוּם וְחַנּוּן, עוֹשֶׂה צְדָקוֹת עִם כָּל בָּשָׂר וְרוּחַ, עֲשֵׂה עִמָּנוּ חֶסֶד בַּעֲבוּר כְּבוד שִׁמְךָ הַגָּדול הַגִּבּור וְהַנּורָא שֶׁנִּקְרָא עָלֵינוּ, וְהֵעָתֵר לָנוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים הַיּוֹם וּבְכָל יוֹם וָיוֹם, וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ, וּתְבַטֵל מֵעָלֵינוּ וּמִכָּל עַמְךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, בְּכָל מָקוֹם שֶהֵם, כָּל גְזֵרוֹת קָשוֹת וְרָעוֹת, וּבִפְרַט אֶת גְּזֵירַת גִּיוּס הַשְׁמַד וְהַזִימָּה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כַּלֵּה דֶּבֶר וְחֶרֶב וְרָעָב וּשְׁבִי וּמַשְׁחִית וּשְׁמָד מִבְּנֵי בְּרִיתֶךָ, וְקַיֵּם לָנוּ מַה שֶׁהִבְטַחְתָּנוּ לְהַצִּיל נִשְׁמוֹתֵינוּ מִבְאֵר שַׁחַת כְּדִכְתִיב עֵֽת צָרָ֥ה הִיא֙ לְיַֽעֲקֹ֔ב וּמִמֶנָּה יִוָּשֵֽׁעַ. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם רַחֵם עָלֵינוּ וַעֲשֵׂה עִמָּנוּ צְדָקָה וָחֶסֶד וְהוֹשִׁיעֵנוּ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ מִגְּזֵירַת גִּיוּס הַשְׁמַד וְהַזִימָּה. וְנִזְכֶּה לְגַדֵּל בְּנֵינוּ וּבְנוֹתֵינוּ לְתּוֹרָה לְחֻפָּה וּלְמַעֲשִׂים טוֹבִים. כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל-פֶּה בְּרַחֲמִים.

אשריכם מקדשי שם שמיים ומצייתים לתורה הקדושה
ומצייתים למאורי הדור עוסקי התורה הקדושה
ההולכים פעם אחת כדי לומר אני לומד בישיבה ולא יכול להתגייס!
כפי שהורינו ברוח קדשם
[ולא מערבים כוונות פסולות בדרכי פעולתם]
אשריכם מקיימי התורה הקדושה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture