כפל תקציבים ותעדוף גבוה: גפני נגד שערוריית התקצוב של הציונות הדתית

גרעינים תורניים מהציונות הדתית זוכים לתקצוב כפול, למרות הסנקציות שמופעלות נגד מוסדות חרדים בנושא. בנוסף נחשף כי בימים האחרונים נתפרו קריטריונים שיטיבו רק עם בתי דין דת"ל. ח"כ גפני שיגר פניה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מאת: יוסי טיקוצ'ניסקי, יתד נאמן

אבסורד בתקציבי הציונות הדתית: עשרות גרעינים תורניים ברחבי הארץ, מתוקצבים בכפל תמיכות ממשרדי הממשלה תוך העלמת עין מצד הגורמים האחראיים, אשר באותה עת מונעים תקציב מחינוך חרדי בגלל חשש מוטעה לכפל תמיכות. במקביל, נחשף כי משרד המשפטים בראשות השרה אילת שקד, פרסם קריטריונים לתמיכה בבתי דין פרטיים לממונות, הבנויים רק עבור בתי דין מהציונות הדתית.

הנתונים הבעייתיים נחשפו לאחרונה בוועדת הכספים של הכנסת, כאשר הוועדה דנה בעודפי תקציב ממשרד החקלאות, אז התברר כי המשרד תומך בגרעינים תורניים מהציונות הדתית בלבד, אשר פעילותם מתוקצבת במקביל גם מתמיכות מאגף מוסדות תורניים במשרד החינוך.
בשל כך, עצר יו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני את הדיון בנושא זה והתקציב לא יאושר עד לבירור הנושא. הרב גפני תהה ואמר כי איך יתכן שבקשת "נוח"מ" לתלמידים טעוני טיפוח במגזר החרדי, עליה הוא נלחם כבר למעלה משנה, לא מאושרת ע"י האגף למוסדות תורניים בגלל תקציב אחר המגיע אליהם ממשרד הרווחה.

בנושא זה, תמונת המצב מטרידה במיוחד. תקציב הגרעינים התורניים מהציונות הדתית מסתכם בעשרות מיליוני שקלים ומדובר ברשימה ארוכה של גרעינים כאלו ברחבי הארץ, אשר מתוקצבים ממשרד החינוך וממשרד החקלאות בו זמנית עבור אותה פעילות בדיוק. בנוסף, חלק מהגרעינים הללו מתוקצבים גם ע"י משרד הביטחון ובכמה מקרים קיימת שם גם מסגרת המוכרת ככולל אברכים, מה שמזכה אותם בתמיכה נוספת והפעם האגף למוסדות תורניים.

מנגד, התקציב ל"נוח"מ" מסתכם בשני מיליון שקלים בלבד, וכלל לא מדובר בכפל תקציב שכן משרד החינוך מתקצב את הלימודים עצמם ומשרד הרווחה מתקצב את הפנימיה והפעילות בשעות אחה"צ והערב. אך דווקא כאן החליט האגף למנוע את העברת התקציב.

אף לא גרעין תורני חרדי אחד
את הנתונים החמורים הללו, העביר אתמול ח"כ הרב גפני לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. הרב גפני שיגר פניה דחופה למנדלבליט אליה צירף את רשימת כל הגרעינים התורניים וסכומי התמיכות שהם מקבלים, וקרא לו לפתוח בבדיקה מיידית.
במכתבו כותב הרב גפני כי "לפני למעלה משנה הודיע מנהל האגף כי תלמידי "נוח"מ" מקבלים כפל תמיכות ממשרד החינוך וממשרד הרווחה על אף שהתמיכה ממשרד החינוך הינה על שעות הלימוד ביום, ובמשרד הרווחה לא מדובר על תמיכה אלא על תקציב של הפנימייה בשעות אחה"צ והערב. כל הניסיונות לשכנע את האגף כולל ניסיון של מנכלי"ת משרד החינוך דאז לא הועילו, אף שהוא תומך בישיבות ההסדר ממשרד החינוך בשעה שעל אותה פעולה עצמה תומכים אף משרדים נוספים".

הרב גפני הוסיף כי "השבוע הגיע לוועדת הכספים בראשותי עודפי תקציב של משרד החקלאות והחטיבה להתיישבות ובו תמיכה בגרעינים התורניים. בעיון קל התברר כי כולם ללא יוצא מן הכלל הינם גרעינים של הציונות הדתית ואף לא גרעין תורני חרדי אחד, אף שהוגשו בקשות מהם. בבדיקות שערכנו התברר כי משרד החינוך האגף למוסדות תורניים, בנוסף לתקציב המיוחד שקיים במשרד החינוך עבור הגרעינים התורניים, גם תומך באותם הגרעינים רובם ככולם של הציונות הדתית בתירוצי סרק, והעולה על כולנה רשימה המצ"ב ובו כפל תמיכות ממשרד החינוך והחקלאות".
"אני מבקש את סיועך למוסדות נוח"מ", סיים הרב גפני, "שאינם כפל שהתמיכה והתקצוב בהם על פעולות שונות כאמור, ואת בדיקתך לגבי כפל תמיכות ולא יהיה צדיק ורע לו רשע וטוב לו".

דירוג נמוך לבתיה"ד החרדים
במקביל לשערורייה זו, בימים האחרונים הפיץ משרד המשפטים מסמך ובו קריטריונים של תמיכות מטעם המשרד לבתי דין פרטיים לענייני ממונות. את התמיכות מתנה משרד המשפטים בשורת קריטריונים ובסופן מופיעה רשימה נוספת של נתונים, שהעומדים בהם זוכים לתוספת ניקוד ולתוספת תקצוב מעבר לתמיכה הרגילה.

עלעול קצר ברשימה מעלה כי מדובר בהטבות שייחד משרד המשפטים אך ורק לבתי דין המזוהים עם הציונות הדתית, תוך התעלמות מבתי הדין לענייני ממונות המתנהלים בדרך התורה ע"י דיינים חרדים.

בין היתר, מעניק משרד המשפטים ניקוד גבוה יותר לבתי דין בהם הדיינים הם בעלי תואר ראשון, ניקוד גבוה לבתי דין אשר לפחות 20% מהדיינים בו שירתו בצה"ל וניקוד גבוה עוד יותר לבתי דין ש-50% מהדיינים בו שירתו בצבא או בשירות לאומי אזרחי.

כמו כן, ניקוד נוסף לתמיכה גבוהה יותר, יינתן לבתי דין אשר פסקי הדין המנומקים שהתקבלו בהם, יופצו בדואר האלקטרוני וכן יפורסמו לעיון הציבור ברשת המקוונת באופן קבוע ומסודר באמצעות אתר שיפעיל בית הדין עצמו, כמובן תוך שמירה על פרטיות בעלי הדין. קריטריונים אלו, מהווים אפליה כלפי בתי הדין החרדים לענייני ממונות, אשר מטבע הדברים ידורגו לענין תמיכות אלו בדירוג נמוך באופן משמעותי.

ח"כ הרב גפני התייחס לכך אתמול ואמר כי "אין כל קשר בין סעיפי תמיכה של בוגרי צבא וכדו' לבין התנהלות בתי דין לענייני ממונות. מה שמעיד כי הקריטריון נועד להתאים את התמיכות לציונות הדתית ולהפחית את התמיכות לציבור החרדי. חסר שם רק קריטריון אחד והוא דרישה לדיינים חובשי כיפות סרוגות… אין ספק שהטיעון של יוצאי צבא שאינו רלוונטי, טוב מול החרדים ואם זה היה מול ערבים הרי שהמשפטנים היו פוסלים את זה בגלל גזענות".

מלשכתה של שרת המשפטים אילת שקד מהבית היהודי נמסר בתגובה לפניית "יתד נאמן", כי "אין מי שדואג לשוויון זכויות יותר משרת המשפטים. עצוב לראות שהנגשת מידע ושירות בצה"ל הפכו בעיני 'יתד נאמן' לקריטריונים שליליים. השרה שקד פועלת להנגשת המידע למען כלל האוכלוסיה בכל פעולות משרדה, ובתי הדין לממונות לא שונים מכך".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

וכי דיין ששירת בצה"ל דן טוב יותר מאחד שלא שירת?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture