Yonatan Sindel/Flash90

גפני: "נקדם מידית חוק שיבטל את ההחרגה של עסקים חדשים מקבלת מענקים ופטור מארנונה"

במהלך דיון סוער לעניין עסקים חדשים שנפתחו לאחר ה-29 בפברואר 2020, שאינם זכאים למענקים ולפטור מארנונה נוכח משבר הקורונה, ולאור עמדה חד משמעית של כלל חברי הכנסת מכל סיעות הבית, הודיע יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני כי יניח הצעת חוק לביטול מועד זה, על מנת לאפשר את זכאותם

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

ועדת הכספים קיימה היום (ב') "דיון מהיר" בנושא: זכאותם של עסקים קטנים שנפתחו בשנת 2020 למענקים ולפטור מארנונה עסקית ואגרות – הצעתם של חברי הכנסת עודד פורר, היבה יזבק, יעקב אשר, מיקי זוהר, בועז טופורובסקי והילה שי וזאן העוסק בכך שעסקים חדשים שנפתחו לאחר חודש פברואר, אינם זכאים לקבלת מענקי הקורונה השונים וכן אינם זכאים לפטור מארנונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "אנו דנים היום בנושא חשוב שעלה פה בוועדה כמעט בכל דיון בנושא, אני שמח שהוא הגיע גם במסגרת דיון מהיר, ומקווה שיוצגו פתרונות".

ח"כ עודד פורר: "הפקרות, אין מילה אחרת לתאר את המצב הזה. ההפקרות הכי גדולה היא זלזול בכל מי שפתח עסק סמוך לאירועי הקורונה או אפילו לאחריו. אי אפשר להמשיך ככה, הוועדה חייבת להתערב גם בנושא הזה. אי אפשר להמשיך לזרוק קבוצות שלמות, יש לתקן את החקיקה הקיימת או להאריך את התקופה ממנה נגזרת הזכאות כדי שאנשים יכנסו לתוך הסיוע הקיים."

ח"כ הילה שי וזאן: "אי אפשר להותיר בצד הדרך את העסקים שקמו ב-2019 ו-2020 ולא קיבלו מענה הולם. צריך לחשוב מעבר למענקים, לראות איך מסייעים לעסקים בהוצאות השוטפות להם, הרבה מהעסקים שוכרים מתקנים מהרשויות המקומיות, יש מקום שהמדינה תבחן סיוע בכך."

ח"כ יעקב אשר: "יש הרבה מאוד כסף שמסומן היום ככסף שאמור לתת פתרונות לאותם עסקים, הרבה מאוד תקציבים, אבל יש בעיה אחת – שהרבה מאוד עסקים נופלים בין הכיסאות, ובאותה נקודה עליה דיבר עודד, אותם עסקים שאחרי הגל הראשון נכנסו לרגיעה והיו בטוחים שהינה אפשר לחזור לשגרה, והעסק הקודם שלהם נסגר ופתחו עסק חדש, ונכנסו להשקעות והגיע הגל השני ולקח אותם אחורה שוב, שבחוץ מסתובבים צ'קים והשקעות אחרות שלהם. אני מציע שמשרד האוצר ומשרד הכלכלה יקימו גוף רציני שיבחן את הבקשות הספציפיות, אנשים מתרסקים בין הכיסאות. הייתה כבר צריכה להיות מונחת כאן תוכנית של יציאה מהקורונה – איך מעודדים אנשים לפתוח מחדש את העסקים שלהם, במקום לתת להם מענק על סגירת העסק. הבעיות הקטנות האלה מרסקות מאות עסקים בכל יום"

ח"כ ינון אזולאי: "אי אפשר לגלות אטימות מול אותם עסקים מסכנים, אתם רוצים שיסגרו את העסקים? שהמדינה תהייה משותקת לגמרי?! צריך לקבל פטור מארנונה על עצם קיום של עסק, לא יכול להיות שאנשים שפתחו ב-2020 אולמות למשל, יקרסו. אנחנו יודעים כמה כסף הם הפסידו שם".

ח"כ אוסמה סעדי: "בכל הדיונים תמיד העלנו 2 סוגיות – הצעירים בני 18 עד 20, שעד עכשיו לא קיבלו מאומה והם הראשונים להיפלט משוק העבודה, וגם העסקים שנפתחו בסוף 19 – תחילת 20, אמרנו אז, העסקים צריך לסייע להם יותר מאשר לכולם, אבל דווקא עסקים חדשים שלקחו הלוואות ונסגרו, נפלו ולא מקבלים כלום".

במהלך הדיון, ביקרו חברי הכנסת את האוצר על כך שאינו מעמיד פתרונות לבעיה.

ח"כ גפני: "משרד האוצר, האם יש לכם בשורה? המציאות היא שאנשים איבדו את כל רכושם, המציאות שיש להם עסק חדש ולא מקבלים כלום, לא מענק ולא ארנונה".

הראל שליסל, אגף תקציבים, משרד האוצר: "זה לא נכון שהעסקים לא מקבלים שום דבר. עסקים חדשים מקבלים גם נגישות לקרן בהלוואות מדינה וגם ארנונה במידה ונפתחו במהלך החודשים ינואר פברואר. הקריטריון שלנו לתת מענקים, הוא אם עסק נפגע וזאת אנחנו בודקים בירידת מחזור"

ח"כ גפני: "לא הבנת, אנחנו יודעים על ינואר פברואר, אנחנו יודעים את זה. אנחנו מדברים על החודשים לאחר מכן, מה קורה עם מי שנפתח במרץ או אפריל, העסקים לא מקבלים כלום על החודשים הבאים, על זה נקראת לכאן בכדי להסביר מה הפתרון".

שליסל: "ממרץ ואילך בהחלט אנחנו מבינים שיש בעיה, אנחנו לומדים את זה ומנסים לראות מה אפשר. הסיפור בסוף שצריך לראות ירידה במחזור, על עסקים ב-2019 אפשר לראות את הירידה שלהם".

אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים, רשות המיסים: "לגבי החקיקה הקיימת עסקים שנפתחו בינואר פברואר מקבלים מענק מאתנו של 4,000 ₪ לחודשיים, מקבלים פטור מארנונה. מי שאחרי פברואר אין לי תשובה לגביהם כי זו חקיקה. החקיקה הקיימת אומרת עד ה-29 לפברואר, עסק שנכנס לאחר מכן אין לנו אפשרות לטפל בו.

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים: "יש אלפי עסקים כיום שלא מקבלים מענה ראוי או פתרון לוגיסטי כלשהו. הכסף כבר נמצא בתוך המיליארדים שהאוצר הקציב לצורך העניין. אין סיבה לא לעזור אז שיפסיקו להמציא במשרד האוצר וברשות המיסים שקיימות סיבות לוגיסטיות ומערכתיות כי אנשים מופקרים לגורלם. רשות המיסים יודעת שמגיע להם והם מתעכבים לתת בשל בעיה טיפולית. תפסיקו להתעלל בעסקים הקטנים בישראל."

יו"ר הועדה סיכם את הדיון: "ועדת הכספים מביעה מורת רוח וזעם על כך שלא קיבלה אפילו לא חצי תשובה ממשרד האוצר לגבי פתרון לעסקים הקטנים שנפתחו ממרץ ואילך. אתם יודעים מה עמדתנו בנושא ובכל זאת אתם באים לא מוכנים ואומרים נבדוק את זה. אני מבקש למצוא פתרון עכשיו לפטור מארנונה ולנושא של המענקים, אי אפשר להשאיר קבוצה גדולה משמעותית בחברה הישראלית שתרעב ללחם. במקביל אני מבקש להכין מיד הצעת חוק שתבטל את ה-29 בפברואר, והיא תעשה את זה עד סוף 2020, נחתים את כל חברי הוועדה מהר כדי להעביר את החוק. אם הכנסת תמשיך ונספיק, נעביר את החוק הזה ויהיה מה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture