David Cohen/Flash90

נתוני הלמ"ס חושפים: שיעור האבטלה החודשי ירד; המשמעות: קיצוץ בדמי החל"ת

הלמ"ס מפרסם כי שיעור האבטלה החודשי ירד מתחת ל-10%, המשמעות הברורה היא קיצוץ מינורי בלבד בתשלום דמי האבטלה של חודש מאי. היועץ הכלכלי של רה"מ הסביר כי למרות הגירעון לא יצטרכו בהכרח להעלות מיסים, לדבריו, "לא נעלה מיסים. לא השנה, בשנה הבאה ולא בשנה שאחריה"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

הצהריים (רביעי) מתפרסם כי לראשונה שיעור האבטלה החודשי ירד מתחת ל-10%, כך עולה מנתוני הלמ"ס. המשמעות המיידית היא קיצוץ של 10% בדמי האבטלה לכל מי שעדיין נמצא בחל"ת בעקבות משבר הקורונה, החל מ-21 במאי. שר האוצר ישראל כ"ץ ביקש בעבר לבטל את קיצוץ דמי האבטלה אך ללא הצלחה. שיעור האבטלה לחודש מרץ עמד על 9.5% לעומת 14% בחודש פברואר.

משום שהאבטלה מחושבת לפי ימים, משמעות הנתונים הללו היא קיצוץ מינורי בלבד בתשלום שיעבור ב-1.6 (כלומר תשלום דמי האבטלה של חודש מאי). מלוא הירידה תורגש בתשלום שיעבור ב-1.7, כלומר בחודש האחרון שבו ישולמו דמי אבטלה למובטלים שיצאו לחל"ת בעקבות משבר נגיף הקורונה.

בתוך כך, לאחר שנתוני הלמ"ס הצביעו על ירידה של מתחת ל-10% בשיעור האבטלה בחודש מרץ, התייחס לנושא היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, והבהיר כי בהתאם לחוק, חודש מהיום יקוזזו דמי האבטלה של כל השוהים בחל"ת ב-10%. זאת, בניגוד להצהרתו של שר האוצר כץ, כי התשלומים לא יקוצצו.

בראיון שהעניק היועץ הכלכלי של ראש הממשלה ל'ווינט' אמר כי, "הכללים שאנחנו קיבלנו זה שלאחר 30 יום מפרסום הנתונים תתחיל שחיקה בדמי האבטלה. זה קצת מסובך אז קצת יותר מחודש, זה כנראה מה שישלמו ביוני. זה אומר שכולם עדיין יקבלו דמי אבטלה, אבל אם קיבלת 4,000 שקל, תקבל 400 שקל פחות".

עוד אמר היועץ כי, "קרוב לוודאי שנרד מתחת לעשרה אחוזים. צריך לזכור גם שכל הנתונים בפיגוש של חודש ומשהו, קרוב לוודאי שהיום אנחנו הרבה מתחת לזה. עכשיו נראה ירידה מאוד מהירה בשיעורי האבטלה".

שמחון התייחס לגירעון העצום שמדינת ישראל נמצאת בו וטען כי לא בהכרח יצטרכו להעלות מיסים. "הנגידה לשעבר אמרה את זה בעבר, אז לא הייתי שותף להערכה שלה וגם לא עשינו זאת. אני אומר שוב, לא נעלה מיסים. לא השנה, בשנה הבאה ולא בשנה שאחריה. יש לישראל מספיק כסף ואנחנו יכולים להתמודד עם זה. במרבית המדינות המפותחות המצב יותר גרוע מאצלנו".

בהתייחס למדיניות החל"ת במדינה אמר היועץ כי, "על אף שהמצב הרבה יותר טוב ממה שהיה בשנה האחרונה, אנחנו עדיין לא במצב נורמלי וייקחו עוד כמה חודשים עד שנגיע לזה. כרגע אנחנו עומדים בפני צוק ואנחנו לא יכולים לתת לאנשים ליפול. עסקים אומרים לנו 'אנחנו מנסים לגייס ולא מצליחים כי אתם נותנים חל"ת נדיב', ובמידה מסויימת זה נכון. אבל אנחנו גם יודעים שאם נפסיק עכשיו את החל"ת אנשים ישארו בלי שום דבר".

"נגיד שבחודש יוני יהיו רבע מיליון מובטלים, שזה פחות מחצי ממה שיש עכשיו. אנחנו לא נגיד 'טוב, שילכו לחפש עבודה וזו בעיה שלהם'. מצד שני, גם לא נמשיך עם מה שהיה עד עכשיו כי אנחנו שומעים מעסקים את הטענות שלהם. לא כולן נכונות, אבל יש צדק בדברים. אנחנו מבקשים מאנשים לחזור לעבודה שהייתה להם לפני שנה והם מהססים", הוסיף שמחון. "הרעיון הוא להוריד את זה בהדרגה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture