אין שמחה: מחירי הבשר עלולים להתייקר לקראת החגים ב-30% לפחות

למרות שהמחלוקת בין יבואני הבשר לרבנות נפתרה, למשרד המשפטים יש השגות ובינתיים המחירים התחילו לעלות • ח"כ יצחק וקנין אמר כי ידרוש משר הכלכלה להיכנס למקררי היבואנים ולהוכיח כי לא קיים מחסור אמיתי. אחד היבואנים השיב לו: "ישראל היא לא רוסיה שתכריח אותי למכור" • יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל תובע משרי הכלכלה והביטחון לאפשר שימוש במלאי החירום: "לא ניתן שמחירי הבשר יעלו והחלשים יפגעו הכי קשה"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום דיון שעסק בחשש להתייקרות הבשר המיובא בעשרות אחוזים בגלל מחלוקת בין היבואנים לרבנות. הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת מיקי לוי ואראל מרגלית, שטענו כי הסיבות לעליית המחירים הינה מחלוקת בין הרבנות ליבואנים, עקב החלטת הרבנות להקשיח את התנאים להשגחה על בשר. במהלך הדיון התברר כי למרות שהמחלוקת בין היבואנים לרבנות כבר נפתרה, הפתרון לא מקובל על משרד המשפטים ובשל העיכובים שנגרמו עד להשגת הפתרון מחירי הבשר בחגים עלולים לעלות ב-30% ויותר.

בתום הדיון הארוך הביע היו"ר כבל זעם על כך שהוא וחברי הכנסת לא הצליחו לקבל תשובות ברורות כיצד ניתן למנוע את העלאת המחיר. היו"ר כבל הודיע כי הוא "רואה בחומרה רבה את המצב אליו נקלענו, שיוביל לעליית מחירי הבשר לקראת החגים". הוא הוסיף כי יתבע משרי הכלכלה והביטחון לאפשר שימוש במלאי החירום הקיימים, ידרוש ממשרד החקלאות להגביר את שחיטת העופות לקראת החגים "כדי להוריד את המחירים כך שבכל בית בישראל יוכלו לרכוש בשר במחיר שווה לכל נפש" ויפנה ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה בדרישה לחקור את ההתנהלות שהובילה למצב הזה.

קרא עוד:
[postim]

ח"כ מרגלית הציג את הדברים ואמר כי בשל המחלוקת נוצר מחסור של 25 אלף טון בשר, וח"כ לוי הוסיף כי הדבר עלול להוביל לעלייה של בין 26-42 אחוזים במחיר ודרש לדעת כיצד ניתן להוזיל את המחיר. ח"כ יואל רזבוזוב טען כי הפתרון הוא להעביר את הצעת החוק שיזם, יחד עם היו"ר כבל, שתסיר את המגבלות על יבוא בשר קפוא שקיבל הכשר של גופי הרבנות בקהילות היהודיות בחו"ל.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, אמר כי המחלוקת בין הרבנות ליבואנים כבר הוסדרה. ח"כ אורי מקלב אמר כי היבואנים צריכים להודיע שלא יעלו מחירים. עם זאת, אופיר ווגלטר המנהל את חברת אורכאד פודס ומייבא בשר, אמר כי כבר כרגע יש מחסור והמחירים עלו. ככל שהבשר יתחיל להגיע, לנוכח ההבנות, המחיר ירד ויתאזן. מנהל היבוא של טיב טעם, צחי ליפקה, אמר כי "מדובר בקטסטרופה ובעליית מחיר של עד 80%, כיוון שיבואנים מטפטפים את הבשר החוצה קשה למכור". עם זאת הוא הבהיר שאינו חושד שהיבואנים מבצעים ספסרות.

במהלך הדיון טענו הן נציגי הרבנות והן נציגי היבואנים כי משרד המשפטים מונע לצאת לדרך עם ההסכמות. היועץ ההלכתי לרב הראשי, אליהו הבלין, הוסיף עם זאת כי היבואנים הפעילו לחץ כדי לא לשנות קריטריונים שיקבעו מי יהיו המשגיחים ועשו שביתה איטלקית שגרמה למצב שנוצר. הוא הסביר כי הצוותים הקבועים של היבואנים היו מוציאים אחוזי טרפות נמוכים מאוד ועלה חשש שיש קשר לא כשר בין יבואן לצוות הקבוע שלו. עם זאת הוא הוסיף כי גם כאשר הסכימה הרבנות להתפשר עם היבואנים, משרד המשפטים בחר להתעקש יותר ממנה. נציג משרד המשפטים, אוגי פז, הגיב להאשמות ואמר בציניות כי "המשפטנים תמיד מפריעים להכל". הוא טען כי ניגוד העניינים בין היבואן לצוות שלו עדיין קיים, ולכן צריך נימוקים טובים לפשרה שעשתה הרבנות.

היו"ר איתן כבל הגיב ואמר כי "לכאורה משרד המשפטים היה צריך להגיד שבא לציון גואל, אבל הוא מגיש בג"צ על הבד"צ. אי אפשר כל היום ללכת עם זכוכית מגדלת ולבדוק כל דבר כמו בבדיקת חמץ לפני פסח". הוא הביע זעם על כך שהמצב עלול להביא לעליית מחירים ודרש פתרונות. "אני רוצה שבחגים מחירי הבשר יוזלו. לא מקובל עלי שבגלל הוויכוח הזה נאכל בחגים בשר במחירים מופקעים", אמר ח"כ כבל. ח"כ יצחק וקנין אמר כי ליבואנים יש מלאי מספיק כדי למנוע העלאת מחירים ואמר כי אם יהיה צורך יבקש משר הכלכלה להיכנס להם למקררים. "שאף אחד לא יעשה עלינו קופון", אמר ח"כ וקנין. היבואנים דחו את הטענות ואמרו כי המלאים נגמרו. ריקרדו גולדשמיט, יבואן מחברת גול סחר, טען כי אין מלאים ואמר: "אפילו קילו אין לי וישראל היא לא רוסיה שתכריח אותי למכור".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה רואה בחומרה רבה את המצב אליו נקלענו, לפיו לקראת החגים מחירי הבשר יעלו ב-30% ויותר. הוא הוסיף כי ידרוש לבדוק לעומק את המלאים בישראל וכי הוועדה תובעת משרי הכלכלה והביטחון לאפשר שימוש במלאים הקיימים לשעת חירום. עוד ציין היו"ר כבל כי יפנה למשרד החקלאות, כדי להיערך להגברת שחיטת עופות, כדי שלא ייווצר מחסור בבשר, ואמר כי צריך לחקור את ההתנהלות שהובילה למצב הזה.

אילוסטרציה: נתי שוחט – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture