בית החולים בנהריה: בוטלו פיטורי רופאים ותיקים ללא פנסיה

שלושה רופאים שפוטרו בנהריה הציפו בעיה בהיקף נרחב: עולי בריה"מ המבוגרים אינם זכאים לפנסיה משמעותית ויכולת קיומם בכבוד מוטלת בספק • יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ הרב ישראל אייכלר: הנושא הזה תמוה מכיוון שיש מחסור ברופאים, בעיקר בפריפריה

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

הוועדה לפניות הציבור דנה בנושא פיטורי רופאים ותיקים ללא פנסיה מינימאלית. מדובר ברופאים שעלו לארץ בשנות ה-90 כאשר היו בשנות ה-50 לחייהם, שעברו את גיל הפנסיה אך מעוניינים להמשיך לעבוד. למרות זאת הם פוטרו ללא סיבה נראית לעין. יש לציין שעם תחילת העסקתם לא היה חוק פנסיית חובה לכל העובדים ולפיכך הם לא צברו זכויות פנסיוניות, מכיוון שהזכויות הפנסיוניות נזקפות החל משנת 2008.

יו"ר הוועדה ח"כ הרב ישראל אייכלר: הנושא הזה תמוה מכיוון שיש מחסור ברופאים, בעיקר בפריפריה. השאלה היא מדוע הם פוטרו והאם אפשר לחזור ולהעסיק אותם. עדיין לא קיבלנו תשובה ממשרד הבריאות לפנייתנו. זו לא רק בעיה של אותם רופאים, אלא של דור שלם של עולים, שהגיעו לארץ בגיל מבוגר ועכשיו מגיעים לגיל פרישה, בלי פנסיה ובלי יכולת להתקיים בכבוד. אנו חייבים לחשוב איך האנשים האלה יחיו מאלף חמש מאות שקל.

יוזמת הדיון ח"כ סופה לנדבר: "העלייה בשנות ה90 הצילה את המדינה והיום המדינה משלמת להם בצורה מאוד לא הוגנת. זו בעיה של כל העלייה, הגיעו אנשים בשנות ה90 והם פחדו כי היו צריכים להביא הביתה פרנסה ולכן הסכימו לכל התנאים. לא יכול להיות שאנשים עם השכלה גבוהה עבדו בתנאים לא תנאים. אנשים משנת 2008 עם חמישים שנות ותק לא צברו ותק שמוכר לצרכי פנסיה. 1800 ₪ בחודש, מישהו מסוגל לחיות מזה?

אנחנו במשך שנים בכנסת בנינו סל הטבות לעולים. האנשים האלה לא מקבלים את ההטבות האלה. הם צריכים לשלם ארנונה ומשכנתה, מאיפה הם ישלמו את זה? אנשים עם תואר שלישי הלכו לטאטא רחובות. במדינת ישראל יש בעיה של עבדים עם תואר שלישי. אני מסתכלת לרופאים האלה בעיניים ומתביישת.

רותי יפרח, מנהלת אדמניסטרטיבית של המרכז הרפואי גליל בנהריה הודיעה: לגבי שלושת הרופאים המדוברים, מנהל המחלקה אמר שהוא לא צריך יותר תורני חוץ, מכיוון שיש לו מתמחים. אנחנו פועלים בהתאם להנחיות הנציבות ואנחנו מחויבים לתת את כל מה שמגיע לעובד. יחד עם זאת ההליך הספציפי במקרה המדובר לא היה תקין ולכן נכון לעכשיו הפיטורים מבוטלים.

ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל: יש כמה סוגי רופאים ויש סוג של תורן חוץ שלא עובד על תקן מסודר אלא בא לבצע תורניות. מדובר על כמה מאות רופאים במעמד הזה. המעמד הזה לא היה מוגדר עד 2012 רק אז הגענו להסכם לגבי תורני חוץ. יש שם גם פנסיה שהם צריכים לקבל כמו כולם. הבעיה היא לאלה שלא צברו מספיק שנים כי למעשה הספירה החלה מ2012.

הנושא הכי חשוב להם זה הפנסיה, ב2008 נכנס צו הרחבה שהכניס גם רופאים שלא על תקן מסודר באותו הסכם מ2008, המדינה התחייבה שתהליך פיטורים יהיה מסודר, ומה שנעשה פה, ללא התראה, ללא שימוע ללא הסכם מסודר זה בניגוד להסכם מ2012.

הבעיה שהרופאים האלה כל כך פחדו שהם לא פנו להסתדרות הרפואית בזמן אמת. צריך לעשות שני דברים. להגיע לגיל פרישה גמיש בהסכמה של רופא ומעסיק. אנחנו המדינה היחידה במדינות המפותחות שמספר הרופאים ל1000 נפש נמצא בירידה.

דבר שני, אנחנו רוצים להקים קרן בסיוע המדינה להשלמת הכנסה לאלה שיוצאים לגמלאות ללא גמלה אמיתית ויש יותר ויותר רופאים כאלה. קחו בחשבון שמי שעלה ארצה בשנות התשעים מעל גיל 40 50 לא הספיק לצבור פנסיה מכובדת.

ד"ר נמרוד רחמינוב, יו"ר ארגון רופאי המדינה: יש פה החלטה שרירותית של נציבות שירות המדינה שהיא לא רוצה להעסיק רופאים שעברו גיל מסויים. אין שום סיבה לכך, אנחנו זקוקים לעבודה של הרופאים האלה. זה פוגע ברופאים עצמם, בעמיתים שלהם, בבתי החולים ובראש ובראשנה בחולים עצמם.

יואל רוזבוזוב: מה שאנחנו שומעים זה באמת אבסורד. כל הסכם שנחתמו נחתמו תחת פחד של עולים חדשים שחששו שלא תהיה להם תעסוקה. צריך לפתוח מחדש את כל החוזים האלה. אנחנו מדברים על משבר הרבה יותר גדול, זו תופעה גדולה וזה הזמן לטפל בה. המשק צמח בעזרת העלייה של שנות ה90 ועכשיו שהם יוצאים לפנסיה הם מתחת לקו העוני.

יוני דוקן, מנהל אגף בכיר במערכת הבריאות, נציבות שירות המדינה: זה אולי לא פוליטיקלי קורט להגיד אבל יש גיל שבו אדם צריך לפרוש, וכולנו נגיע לנקודה הזו. אני מסכים שהמצב של הרופאים הללו מבחינת הפנסיה זו בעיה. צריך באמת לדון עם האוצר בפתרונות שאתם מציעים.

הרולד בר, מנהל תחום שכר ויחסי עבודה במשרד הבריאות: מדובר בסוגיה מעבר לשלושת הרופאים בנהריה. להנהלת משרד הבריאות אין קביעה ברמת ההעסקה של רופא פרטי, הסמכויות נמצאות בניהול המשאב האנושי בהנהלת בתי החולים.

אילוסטרציה: עבד רחים ח'טיב – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture