שר האוצר משה כחלון: "נשקיע כמה משאבים שצריך בכדי לפתור את משבר הדיור"

במפגש, בו השתתפו בכירי הטכניון ומומחים מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים נדונו סוגיות בתכנון, בדיור ובבינוי "אנחנו מכניסים את היד עמוק לכיס בכדי לפתור את המשבר" • הוועדה למתחמים מועדפים לדיור הפקידה תכנית חדשה לבניה של כ- 11,000 דירות חדשות באשקלון

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

שר האוצר משה כחלון, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ערן ניצן, ראש מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי ומ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון נפגשו היום עם מומחים בטכניון ודנו עמם בסוגיות של תכנון, דיור ובינוי. בתום המפגש הודה השר לאנשי הטכניון על התובנות החשובות שהציגו בפניו.

התובנות שהציגו מומחי הטכניון בפני השר ורעיונותיהם עשויים לתרום לייצוב מחדש של משקי הדיור והבניה ולהבטחת המשך הצמיחה וצמצום הפערים במדינה. השר אמר כי "הממשלה הגדירה את פתרון משבר הדיור הלאומי כיעד המרכזי שלה ואנחנו מתכוונים להשקיע את כל המשאבים הנדרשים בכדי לפתור אותו. תוך חודשיים וחצי הפסקנו את הספסור בקרקעות ולאחר שנים רבות אנחנו מכניסים את היד עמוק לכיס בכדי לפתור את המשבר. המשבר הוא כל כך עמוק שאי אפשר לפתור אותו רק באמצעות רגולציה, צריך להשקיע משאבים. בנוסף, חייבים להעלות את הפריון של העובדים בענף הבניה שלא עלה כבר עשרות שנים. השילוב של כל הגורמים במשרד האוצר היום הוא שילוב מנצח. אני מאמין גדול בשיתוף פעולה עם האקדמיה, נקים צוות משותף עם הטכניון שילווה אותנו בפתרון המשבר."

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא אמר במפגש כי מעורבות בפיתוחה של המדינה היא מרכיב מרכזי בחזונו של הטכניון. פרופ' שמאי אסיף, ראש המרכז לחקר העיר והאזור בטכניון הציע במפגש לזהות ולפתח את פוטנציאל ההתחדשות הכלכלית-חברתית של השיכונים הוותיקים הפרוסים ברחבי הארץ ובעיקר באזורי המצוקה, הציע דרכים להמריץ רשויות מקומיות לפיתוח מלאי הדיור בתחומן, ולהאיץ את פיתוחם של מעונות סטודנטים. "התכנון איננו הבעיה אלא הפתרון לצורכי הדיור, התעסוקה, השירותים, המשק ואיכות החיים," אמר פרופ' אסיף, "השר כחלון, שסמכותו כוללת עתה גם את רשויות התכנון ומקרקעי ישראל, אינו רק שר האוצר, הוא היום שר התכנון של מדינת ישראל. לכן מוטלת עליו אחריות גדולה לעתידה של מדינת ישראל, לאיכותה ומכאן גם להישרדותה בדורות הבאים."

חברי המרכז לחקר העיר והאזור, הפועל במסגרת הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, הציגו המלצות וכלים מבוססי-מחקר העשויים לקדם תכנון ובינוי התואמים את הצרכים ואת הביקושים לאורך זמן. פרופ' אמנון פרנקל הדגיש את ההזדמנות שבחיבור בין התכנון לאוצר ואת הצורך בתכנון אסטרטגי ארוך טווח, שייצב את המשק ויכין את ישראל לאתגרי המאה ה-21.

הותמ"לים עובדים: אוכלוסיית אשקלון תגדל ב-30%

בתוך כך, הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) בראשות סגן הממונה על התקציבים, ערן ניצן הפקידה תכנית חדשה לבניה של כ- 11,000 דירות חדשות באשקלון.

התכנית בשטח של כ- 4,200 דונם בצפון מזרח אשקלון, הוכרזה כמתחם מועדף לדיור ע"י קבינט הדיור ביום 22.9.2014, הכרזה שאפשרה קידום ואישור התכנית במתחם זה במסגרת הוותמ"ל.

התכנית נותנת מענה לצרכי העיר והאזור בתחום הדיור ועתידה להגדיל את אוכלוסיית אשקלון בכ-30%, להעשיר את מגוון האוכלוסייה הקיים בהיצע דיור מגוון חדש, ולחזק את העיר והיישובים הסמוכים לה, בתוספת פארקים ציבורים, מוסדות ציבור, שטחי תעשייה, תעסוקה ומסחר, תחנת רכבת ותחנת אוטובוסים מרכזית.

לתכנית יתרונות מיקום מובהקים, מבחינה תחבורתית- בסמיכות לכביש מס' 4, ובקביעת תחנת רכבת ותחנת אוטובוסים מרכזית התחומה. וכן בשטח התוכנית יוקם פארק 'עיר היין', פארק ארכיאולוגי הכולל שרידים ייחודיים של מפעל היסטורי לייצור יין, המהווה דופן ירוקה ופתוחה, המקשרת בין העיר הקיימת לתכנית המופקדת.

התכנית כוללת כ- 11,000 דירות, במגוון משתנה של טיפוסי בניה וגודלי דירות, על מנת לאפשר מענה דיור לתמהיל אוכלוסייה רחב. מתוך 11,000 יח"ד, 20% יהיו דירות קטנות (עד 80 מ"ר). טיפוסי הבניינים בתכנית נעים בגבהים של 16-5 קומות, ובצפיפות ממוצעת של כ-17 יח"ד לדונם.

במרכז: 2,500 דירות באור יהודה

יו"ר הוותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים, ערן ניצן, חתם על מסמכי התכנית 'פרדס בחסכון' באור יהודה לצורך הפקדתם. התוכנית בשטח של כ- 350 דונמים, הממוקם בצפון אור יהודה, מדרום למחנה תל השומר ומצפון לדרך 461, כוללת הקמת שכונה עירונית חדשה. שטח התכנית הוכרז כמתחם מועדף לדיור ע"י קבינט הדיור ביום 3.11.2014. הכרזה זו אפשרה לקדם ולאשר את התכנית במתחם זה במסגרת הוותמ"ל.

התכנית קובעת הקמה של שכונת מגורים אורבנית איכותית, המשתלבת עם התפישה ומגמות התכנון האזוריות בסביבתה, הכוללות את הפינוי העתידי של השטחים הצבאיים והפיכתם יחד עם השכונה, למרקם עירוני אינטנסיבי במטרופולין ת"א. התכנית כוללת כ- 2,500 דירות במגוון גדלים על מנת לענות לצרכי אוכלוסייה רחבה ככל האפשר. התכנית מחייבת בניה של 20% יח"ד קטנות, בחלק ממתחמי המגורים, ובאחרים מאפשרת גמישות בתמהיל הדירות.

מבנה השכונה המתוכננת כולל בנייה רוויה, שילוב שימושים של מגורים תעסוקה ומסחר, והקצאת שטחים משמעותיים למוסדות ציבור וכשטחים ירוקים פתוחים לציבור. היקף השימושים הציבוריים, התעסוקה והמסחר בשכונה נקבע על מנת לענות על צורכי השכונה והעיר. תכנון השכונה מבוסס שלד אורטוגונלי, הבנוי משדרה מרכזית ומצירי תנועה אנכים ואופקיים לה. צירי התנועה כוללים צירים ירוקים פתוחים וצירים לתנועת כלי רכב. שלד השכונה ה'פשוט' מאפשר התמצאות גבוהה ותנועה נוחה וקלה במרחב.

השלד מכתיב את מיקום מבני המגורים, מוסדות הציבור והתעסוקה והמסחר (המשולבים במגורים), הנישאים עד לגובה של 11-14 קומות, ומחזקים את אופייה העירוני של השכונה. לאורך תוואי כביש מס' 461, הגובל מדרום בשכונה, מתוכנן ציר בנייה גבוה המשלב מגורים, עם תעסוקה ומסחר בקומות הנמוכות.

משרד האוצר ורמ"י אמרו כי יפעלו לתחילת שיווק התכניות מיד עם אישורן הסופי. הפקדת התכנית מהווה חלק מהמאמצים הממשלתיים הכוללים הננקטים בתחום הדיור, על מנת להגדיל את היצע הדיור המתוכנן ולסייע במימושו, זאת על מנת להביא לפתרון משבר הדיור.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture