מספר רוכבי האופניים החשמליים הולך ומטפס בקצב מהיר, כמעט כמו האופניים עצמם, עליהם דוהרים גם ילדים שאינם מודעים לחובת הזהירות ברכיבה בכלי הקטלני.
"צריך לסגור את הסאגה הזו אחת ולתמיד כי מספר האופניים גדל ועומד כבר על 150,000 והבעיה מחריפה", כך אמר היום יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם, בדיון בנושא, "המדינה חייבת לקחת אחריות".
שר התחבורה ישראל כץ, הודה כי "מצב האכיפה בנוגע לשימוש באופניים חשמליים לא סביר", ואמר כי הממשלה תתמוך בהצעת החוק של ח"כ מרב בן ארי שתאפשר אכיפה על ידי הרשויות המקומיות. גם השר לביטחון פנים תמך בהצעה. זאת לצד תשתיות של שבילי אופניים שיושקעו בהם בזמן הקרוב מיליארד שקל. "נושא האכיפה מחייב שינוי ואנו מאד קרובים לעירוב הרשויות המקומיות בכך. אם המשטרה סבורה שהכל בסדר, זו עמדה מרחיקת לכת".
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי עם התקנות שהותקנו לפני שנה, נקבע תקן ישראלי לאופניים, תנאים טכניים, אופן הכנסה לארץ וסחר. "בתקופה האחרונה פעלנו לתפיסת אופניים לא חוקיים שמשווקים. נתפסו מכולות שלמות בנמל אשדוד ואלפי כלים הושמדו, אופניים, קורקינטים, סקטבורד וחלקי חילוף שנועדו לשדרוגים לא חוקיים. גם בשבועות הקרובים מתוכננים מבצעים רחבי היקף בשיתוף מכון התקנים, משרד הכלכלה והמשטרה".
קרא עוד:
[postim]
יו"ר הוועדה דודי אמסלם: "שבילי האופניים יושבים על המדרכה. אם רוכבים שם 40 קמ"ש, או אפילו על פי חוק, 25 קמ"ש, זה מוריד ילד בן שנתיים. האם עשיתם הפרדה בתוך השביל?" מנכ"ל משרד התחבורה, יצחקי: "שביל אופניים מיועד לאופניים והוא מסומן". יו"ר הוועדה דודי אמסלם: "לרוב אין הפרדה. באבן גבירול יש סימון אבל אנשים הולכים על זה. זה מה שקורה בפועל".
חלק חשוב של הדיון נסב סביב בעיית העברת סמכויות האכיפה מהמשטרה לפקחי עיריות. היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, יואל הדר: "אין מספיק שבילי אופניים. השר לביטחון פנים חושב שיש הצדקה לחייב אופניים חשמליים ברישוי. זה כלי מסוכן. גם בני 16 לא בהכרח מוכשרים להסתובב בין מכוניות, ובהעדר אכיפה גם בני 14 מסתובבים שם. כדי להעביר סמכויות לפקחים עירוניים, צריך שתהיה חובת רישוי. יש הידברות בנושא".
נצ"מ שרית פיליפסון, אגף התנועה במשטרה: "קיימת אכיפה. יש סל עבירות שתורגמו לשוטרים בשטח. כל עוד האופניים מוגדרים ככלי רכב והחוק מחייב לא לרכב על מדרכות, יש בעיה – חשש ממשי למשתמשי האופניים. אנו ממליצים להעלות את גיל הרוכבים ל-16, כי הוראת השעה מסתיימת והגיל המותר יהפוך ל-14. נצטרך להוריד רוכב בן 14 לכביש. צריך רישוי על מנת שניתן יהיה לזהות את כלי הרכב. לא רישיון כמו לקטנוע, משהו מזורז".