צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

אדלשטיין: "הסיבה למצב היא הרעבה של מערכת הבריאות במשך שנים" • צפו

שר הבריאות במליאת הכנסת: "אין שביתה מוצדקת יותר מן השביתה היום של האחים והאחיות, קורא למשרד האוצר להיענות ולו חלקית לדרישות הרבות של האחים והאחיות במידי". בנט: "אני מאשים ממשלה מופקרת, שלא הופתעה, אנחנו משמידים חיי אנשים"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין התייחס היום (שני) במליאת הכנסת למשבר הקורונה התגובה להצבעות אי אמון בממשלה שהגישו סיעת יש עתיד ומינה על אופן טיפול הממשלה במשבר. "התחלתי את הבוקר היום בבית החולים איכילוב בתל אביב. ביקרתי במחלקות הקורונה שלהם, נחשפתי פעם נוספת לעבודה הראויה לשבח, אדוני היושב-ראש, של הרופאים, של המתמחים, של האחים והאחיות", פתח אדלשטיין את נאום התגובה שלו.

"האחים והאחיות, ברגע שהגעתי בדיוק היו בחילופי משמרת – לא משמרת של שמונה או 12 שעות – חילופי משמרת של שעה כי הם נכנסים לבושים בסקפנדרים שלהם לשעה, והשני בחוץ, ואז מתחלפים אחרי שעה עם כל אמצעי המגן ואמצעי הזהירות. ועדיין, חבריי חברי הכנסת, אדוני היושב-ראש, עדיין עשרות רבות של חברי הצוות הרפואי באיכילוב, כמו בשאר בתי החולים – רופאים, אחיות, כוח עזר – נמצאים כרגע בבידוד, חלקם גם כחולים מאומתים כי מה לעשות, אין עבודה רפואית בלי סיכון".

"משם בעצם כמעט ישירות, חוץ מהשתתפות בצוות שרים לעניין אפליקציית מגן 2, ואני שמח לבשר שבעצם סיימנו את כל העבודה הטכנית במשרד הבריאות על אפליקציית מגן 2, ואני מאוד מקווה שכבר בשבוע הבא נתחיל להחדיר אותה, ודאי שמלווה בקמפיין הסברה. העניין הזה הוא עניין של בחירה. אין שום חקיקה שמחייבת את האזרחים לשים את האפליקציה הזאת. לכן אני קורא לכל אזרח ואזרחית להשתמש באפליקציה, זה סך הכול מגן, מגן על הבריאות של עצמך או עצמך, מגן על הבריאות של הסובבים אותך או אותך, מגן על בריאות הציבור. ודאי שתעקבו אחרי ההודעות, הן יבואו".

שר הבריאות התייחס לשביתת האחיות ואמר כי "לאחר מכן אני בעצם מגיע לכאן מישיבה במשרד האוצר. ואני שמח מאוד לומר לכנסת, להודיע לכנסת שלאחר דיונים מקצועיים מפרכים היום סיכמנו עם שר האוצר ישראל כץ על תוספת משמעותית של כוח האדם המיידי, תוספת כוח אדם מיידית למערכת הבריאות. אנחנו מדברים על 400 רופאים, 250 בפעימה הראשונה, ברגע שאנחנו משלימים את האיוש של 250 התקנים אנחנו עוברים לעוד 150, לא צריך דיון נוסף או אישור נוסף, צריך רק לראות שיש לנו מספיק רופאים שמעוניינים להיכנס, בעצם מדובר באלה שיתחילו את מסלול ההתמחות בצורה כזאת כאן במדינת ישראל. אנחנו מדברים על תוספת של כ-1,300 תקנים לאחים ואחיות".

"אני רוצה לומר לכם בלי כל קשר להשקפת העולם שלי: לא רבים שמעו אותי מעל הדוכן הזה מדבר בזכות שביתות. אני לא אפילו בטוח שאי פעם זה קרה. אבל אני רוצה לומר לאחים והאחיות שאין שביתה או לא ראיתי שביתה מוצדקת יותר מן השביתה היום של האחים והאחיות. ואני חייב לומר שהיא גם נעשית מתוך אחריות, כי בביקור בבית החולים, אלמלא הייתי יודע שיש שביתה לא הייתי חש זאת. פגשתי יותר אחים ואחיות אולי מיום רגיל, מלאי מוטיבציה בעבודה, אבל איפה שאפשר ואיפה שהם לא חיוניים – הם שובתים, ואני מבין את זה. והיום אני יודע שמשרד האוצר ימשיכו אתם בדיונים, ואני קורא למשרד האוצר להיענות ולו חלקית לדרישות הרבות של האחים והאחיות במידי, כי אנחנו לא יכולים להיות במצב שאנחנו מוחאים כפיים ומשבחים, ואת הדברים הבסיסיים, את הצרכים הבסיסיים אנחנו לא מספקים".

"התוצאה, או בעצם הסיבה למצב הזה של האחים והאחיות היא הרעבה של מערכת הבריאות במשך עשרות שנים, ואני פונה גם לחברי הכנסת ואומר: כל שבוע יש הצעות אי-אמון והצעות לסדר ודיונים בוועדות בנושא הקורונה. מרובים צרכי עמך ישראל. הצרכים של אזרחי מדינת ישראל לא נגמרים, כאשר נצליח לדכא את הנגיף הארור הזה, והצרכים של מערכת הבריאות יישארו והם יהיו אולי אפילו יותר גדולים, כי גם בגל הראשון נדחתה רפואה לא דחופה, נדחו ניתוחים, נדחק לפינה כל מה שהוא לא קורונה. אנחנו צריכים להבין שדווקא אחרי הקורונה יהיו צרכים רבים למערכת הבריאות, ואני קורא לחברי הכנסת הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה לנהל כאן מאבק משותף על מנת שכולנו, כולנו נזכה למערכת בריאות חזקה יותר".

אדלשטיין התייחס לטענות שהעלה בנט על אופן קבלת ההחלטות ואמר לו כי "אני זעמתי בדיוק כמוך על מה שקרה ביום חמישי עם סיפור הסגר. וכי למה? לא בגלל שמישהו טעה בממשלה ואחר כך שינה את ההחלטה. יש לנו מכה ידועה, ודאי כשהנושא מאוד חם – המכונה "הדלפות". התכנס, אפילו לא דיון, התייעצות אצל ראש הממשלה. אחד השרים, אני חייב לציין שזה לא משרד הבריאות, משרד הבריאות לא העלה את ההצעה הזו – אחד השרים העלה רעיון מעניין: להימנע מסגר כללי, אבל לעשות סגרים בסוף שבוע, ברור למה – פחות נזק כלכלי, וכן הלאה וכן הלאה. אני יוצא מן התייעצות, והכותרת הראשית שמקדמת את פני בכל אתרי האינטרנט, בכל מהדורות החדשות: סגר כללי בסוף השבוע במדינת ישראל. לא רק בית מלון הייתי מבטל. הייתי רץ לקנות שימורים, נפתלי. לוף הייתי מוכן לקנות, רק שיהיה לילדים מה לאכול בסוף השבוע".

"דבר נורא, פשוט דבר נורא, אדוני היושב-ראש. אני יודע שאין מה לעשות עם זה, אני יודע שאני מדבר ללמפה כרגע, אבל אנחנו כך משגעים את אזרחי מדינת ישראל, וזה לא שמי שכתב א זה לא ידע שאין שום החלטת ממשלה, ושלא שבאותה התייעצות, נפתלי, לא העלו את רז נזרי שאמר: חברים, לנושא הזה צריך חקיקה בשלוש קריאות, אין לכם זכות להגביל כהחלטת ממשלה את התנועה של האזרחים. זו חקיקה בשלוש קריאות, אנחנו לא במצב חירום במדינה. ולכן, חבל ששיגעו את האזרחים. ואני גם אומר בצורה חד משמעית: אם נגיע לרעיון של סגר בסוף השבוע, זו לא הייתה הצעה מקורית שלנו, אבל אולי יש בה משהו, אני לא יודע, הראו לי כל מיני מודלים – רק אז יהיה רלבנטי כל הדיון על חוף הים ועל הבריכות. הניסיונות האלה פתאום לסגור את הבריכות או את הים בסוף השבוע כשאין סגר כללי – אני פשוט לא מבין את זה. אם יש סגר, אז ברור שלא הולכים לים ולבריכה, אבל אם אין סגר – מה פתאום אנחנו מתנפלים על חוף הים? אני לא מבין את ההיגיון בזה".

הוא התייחס לנתונים העדכניים ואמר כי "יחד עם זה אני רוצה לומר, חברים: יש היום איזה שהוא שביב, זיק, תקווה שאולי היום קצת ירדו הנתונים. א'. לא שופטים על יום אחד את הנתונים. ב'. לצערי הרב – הלוואי ומקדם ההדבקה היה R-1, הוא הכי נמוך היום עלR-1.3 , ולכן אני עדיין חושב שהדברים המינימליים שהחלטנו עליהם, אני יודע שהם פגיעה קשה במשק. אני יודע שאנשים סובלים, אני הראשון שאומר שצריך לתת להם סיוע. אבל אני מציע לחבריי חברי הכנסת, אפרופו מה שאמרת, חבר הכנסת סגלוביץ' לגבי כולם מתחת לאלונקה או לא כולם מתחת לאלונקה – אין פה טובים ורעים, אין פה שני צדדים למתרס, וכשמביאים החלטה על הגבלות מסוימות על מנת באמת להימנע מצעדים דרקוניים, אז אין שום טעם להילחם ברעים בממשלה על מנת לא לתת לסגור ולא לתת להגביל. אין שום טעם בזה. פשוט, התוצאה תהיה, שאל"ף, לא נפתח את שנת הלימודים, כי נהיה בתחלואה כזו שההורים פשוט גם לא ישלחו, וההורים יסרבו ללמד, וגם בסוף נגיע לסגר כללי, שזה בהחלט בהחלט בהחלט ממש מכה אנושה לכלכלת ישראל".

"לכן אני מציע, באמת, לכולנו, כמו שגם אמר חבר הכנסת נפתלי בנט – אני לא חושב שאנחנו צריכים לבוא עכשיו עם החלטות חדשות שמגבילות, מכיוון שעוד לא בדקנו מה התוצאה של מה שעשינו, אבל גם לא תהיה שום תוצאה אם הכול יתפורר לנו בכנסת. אני רואה בינתיים טיפה האטה, אבל נפתלי, מי כמוך יודע שלמשל בחולים הקשים, גם אם מן הערב נעשה סגר כללי זה כבר לא יעזור. יש את הדגירה של הנגיף לפחות ל-12 הימים הקרובים. אז נראה, נראה מה יהיה, בעזרת ה'. נתפלל חזק".

"אני רוצה לומר כמעט לסיכום ככה משפט אחד עקרוני: יש לי בעיה, חבריי חברי הכנסת. אני לא בקלות נכנס לאיזה ויכוח פוליטי ומשנה את עמדתי. אני אומר: צריך לחפש הגיון – אני לפחות מנסה למצוא היגיון בדברים שאומרים אלה שמתווכחים אתי, או תוקפים אותי, ואני אומר: אני מבין שתי גישות. אחת שאומרת – אין שום חירום, שפעת עם יחסי ציבור, הכול בסדר, בואו נתנהל, לא נפגע במשק. מספר חולים קשים, המערכת שאתה מופקד עליה יודעת להשתלט על זה. תראה, רק עכשיו אמרת שהיית באיכילוב, אין פאניקה, מטפלים יפה, הכול פתוח, גם בריכות, גם חדרי כושר, גם מסעדות – הכול פתוח, אין שום חירום. הגישה השנייה אומרת: חירום, ולכן הכול מתנהל בחירום, וסגור, חירום וכן הלאה. אבל חבריי, חברי הכנסת, איפה ההיגיון של האנשים שמצד נלחמים שלא נסגור בריכה, ומצד שני אומרים: תפעיל את הצבא? צבא פועל בשעת חירום. צבא ההגנה לישראל זה לא כוח אדם זול. צבא ההגנה לישראל פועל מול אזרחים בפעילות אזרחית, רק כשכולנו מבינים שאין שום תשובה אחרת. והם שותפים נהדרים שלנו, כי אני לא בגישה של הכול מצוין והכל נהדר, ולא צריך לעשות כלום. הם שותפים טובים שלנו, במיוחד פיקוד העורף. וכשאני שומע גם את האמירות האלה, כמו שאמרתי – שחסרות כל היגיון פנימי, אבל מילא, אומרים – אילו רק היית נותן לצבא לפנות את האוכלוסייה ולעבוד מול האוכלוסייה, אז אני שואל: רגע, מי עשה את זה לפני שבוע? מי עשה את זה לפני שבועיים? לפני שלושה שבועות? חברת כוח אדם? מי עשה את זה? אותו פיקוד העורף. מה עוד צריך להעביר? או שבאמת, כמו שאמרתי, להעביר את הניהול של המדינה לצה"ל? ברוך ה' צה"ל נהנה מיוקרה גדולה במדינת ישראל. אבל חברים, אל"ף, היגיון. בי"ת, הם גם ככה עושים מה שהם צריכים לעשות כי הם נהדרים, כי הם עובדים אתנו".

על מינוי פרויקטור קורונה אמר: "כמו שאמרתי שלבי סגירה אחרונים, אבל אני אגיד לך כך: אני לא רוצה לעשות עוול לאותו בן אדם טוב שיבוא, כי מבחינת הציפיות אתה יודע שיש איזשהו רושם שכאילו יושבים אנשים במטוס והטייס לא הגיע. תכף יגיע הטייס, הכל ימריא. זה בכלל לא נכון. הכול עובד, רק אנחנו צריכים לתכלל יותר טוב, להדק, לנהל קצת יותר טוב. לא יבוא משיח, יבוא מנהל משל"ט. על זה אתם צריכים לחשוב כשאתם כאילו לפעמים מפתחים את הציפיות אצל האנשים שיבוא איזה – אסור לומר 'פרויקטור'; אבשלום קור כתב לי כבר פעמיים שאם אני עוד פעם אגיד "פרויקטור", גורלי יהיה מר – שיבוא ממונה על המשל"ט ותיעלם הקורונה. לא, לא תיעלם הקורונה. המחלה, לצערי, תימשך".

"יש באמת עוד הרבה מאוד דברים לחשוב עליהם קדימה, ואני שמחתי מאוד שבממשלה גם נאמר שכל משרדי הממשלה, עכשיו כשמקבלים את ההגבלות, צריכים להגיש תוכנית בשבוע הקרוב עם התוכנית שלהם ליציאה מן המגבלות, זאת אומרת שלא יהיה מצב שכל שר עוד פעם יבוא לשר הבריאות ויגיד: "תפתח לי את התרבות, תפתח לי את החינוך, תפתח לי את הזה, תפתח לי את הזה". כשכל אחד יהיה עם תוכנית מסודרת, אני מקווה שאם וכאשר נצליח לבקר את העקומה אז היציאה תעמיד אותנו במצב שנוכל באמת, באמצעות קטיעת שרשרת ההדבקה, קצת לשלוט – אני פוחד מן המילה הזאת, "לשלוט", אף אחד באף מקום בעולם לא שלט בנגיף הזה, אבל להילחם בנגיף בצורה קצת יותר מוצלחת", דברי שר הבריאות.

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

יו"ר ימינה נפתלי בנט תקף את אופן קבלת ההחלטות: "אני אתמול הייתי בצפון, פגשתי מנהלת בית מלון קטן באצבע הגליל, אנסטסיה, עלתה לארץ לפני 15 שנה, אימא, ילדים, באמת אישה טובה, במלון שאין שום סיבה להתעסק בו, כי באמת הכול שם פתוח, שטח פתוח. זה המקום הכי בטוח במדינה, פחות או יותר. והיא סיפרה שביום חמישי סביב שתיים-שלוש אחר הצהריים הממשלה הודיעה שהולך להיות כבר מחר סגר. מתוך 55 חדרים במלון, היא קיבלה 22 ביטולים, 22 ביטולים סתם. סתם. סתם. סתם".

"השליפה הזאת של ממשלת ישראל, החוצפה הזאת להוציא בארבע אחר הצהריים, יש סגר מחר ,ואחר כך לחזור בהם. הלקוחות לא חזרו. לחלק היא התקשרה חזרה וניסתה, והצליחה לשכנע. אני לא זוכר, מתוך ה-22, אולי חמישה אולי שמונה לקוחות לחזור. סתם היא איבדה. בואו נעשה ביחד חישוב. 15 חדרים כפול סוף שבוע, נניח 1,000 שקל ללילה, כפול 2,000, 30,000 שקל ככה, ככה, בהבל פה. מי שמכם להיות כאלה קלי דעת? אני אפילו לא נכנס לגופה של ההחלטה, שהיא גרועה, לסגור. אבל נניח שהחלטתם לסגור, אז אתם יוצאים עם שליפה ומבטלים אחר כך. עליתם לה 30,000 שקל, היא גם ככה מנסה לשרוד. מי ישיב לה את ה-30000 שקל? איך אתם עושים את זה לבני אדם אמיתיים? מה היא עשתה רע? מה היא חטאה?"

"ומה קרה שצריך פגישה מיוחדת של הקבינט בחמישי בלילה? מה קרה במהלך יום חמישי? התחדש משהו? חבר'ה, הנתונים מגיעים פעמיים ביום, דווקא משרד הבריאות מפרסם את זה בצורה טובה".

"במגפה, המידע, עכשיו חצי שנה פנימה הוא לא שעתי. אתה מקבל החלטות על בסיס שלושה, ארבעה ימים, עם תנודות. אז מה קרה, נתכנס פתאום, מה קרה? שמישהו יסביר מה הוביל לכנס החירום הזה, למה לא קבעו את זה שלושה ימים לפני, יומיים לפני. ואתה כבר מחליט לסגור מסעדות, תן קצת זמן – זו שגיאה גם, לא צריך לסגור את המסעדות, ממש לא צריך – אבל החלטת, תהיו בני אדם, תצאו תדברו עם אנשים אמיתיים, אתם תבינו כמה נזק אתם ממיטים על אזרחי ישראל, כמה נזק. סתם, סתם".

"אתם יודעים, אני אמשיל את זה למצב שיש מלחמה נגד חיזבאללה, הם יורים עלינו 1,000 טילים ביום, שפוגעים ומשמידים 1,000 בתים בישראל ביום. אז הממשלה לא מגייסת חיילים, לא מקדמת טנקים, לא מפציצה יעדים של חיזבאללה, לא אוספת מודיעין, למעשה היא לא עושה כלום".

"אבל אז, ראש הממשלה בא במסיבת עיתונאים ואומר, אני אחלק שישה מיליארד שקלים לאזרחי ישראל כדי להניע את הכלכלה. זה בעצם מה שקרה פה, זה מה שקרה פה. הבסיס של להקים את הצבא זה עד הרגע זה, תיתנו כבר לגבי ברבש את הכלים, תנו לו את הכלים. מה הוא כבר צריך? הוא צריך סמכות החלטה, כסף, עם פטור מחובת מכרזים, וגוף ביצוע שזה משרד הביטחון. לפני ארבעה חודשים זעקתי את זה, עכשיו כולם מתעוררים. ארבעה חודשים".

"ונתתם לפוליטיקה לגבור על טובת אזרחי מדינת ישראל. בושו לכם. כן, אני מאשים. אני מאשים ממשלה מופקרת, שלא הופתעה. זה לא הגל הראשון. ארבעה חודשים יש תוכנית מונחת, נתתי את זה לראש הממשלה ולחליפי ולשר הבריאות ולראש המל"ל – ארבעה חודשים – תגייסו צבא, תקימו צבא למיגור קורונה כמו שעושים בכל העולם, שימו מפקד, תנו לו את הסמכויות, תפסיקו כבר עם הקשקושים האלה. למה אתם מחכים? אנחנו משמידים חיי אנשים".

"או ליאור, שפגשתי אתמול בטבריה, בעל אולם שמחות פתוח, שאלתי אותו – שמע, יולי, שאלתי אותו: תגיד, יש לי שאלה. חתונה שמראש מקבלים על עצמנו – קודם כול, אני גם נגד חתונות, נתחיל בזה, בסדר? – אבל אני בא ושומע, אני מקשיב. הוא אומר: תקשיב, אני לוקח על עצמי בערבות שאין ריקודים וזה בשטח פתוח ואתם תקבעו את המרחק. רוצים 50 איש יהיה 50 איש. אז אני לא אומר עכשיו לעשות ספציפית את זה, אני אומר, השאלה צריכה לעבור ממה לסגור לאיזה תנאים לפתוח".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture