אלקין חושף את הסיכומים על אומן: בית חולים, שדה תעופה וסוף לשחיתות

השר זאב אלקין חושף בראיון ל'חדשות JDN' את פרטי הסיכומים בין ראש הממשלה לנשיא אוקראינה ומספר על הביקור המיוחד באומן: "יצאנו לשם יחד עם בכירי הממשל, פטרנו חלק מהבעיות על המקום" • הביקור הנדיר בקלויז והקינות המרגשות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כפי שדיווחנו לפני כשבועיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע להסכמות עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, על קידום תשתיות בעיר אומן לטובת עשרות האלפים שעולים לציון רבי נחמן מברסלב בראש השנה ובמהלך השנה כולה. השר זאב אלקין, שאחראי בארבע השנים האחרונות על יחסי ישראל עם אוקראינה, מונה על ידי ראש הממשלה לנהל את המגעים ולעמוד בראש צוות בין ממשלתי שיקדם את הסיכומים שהושגו.

כעת, לאחר שחזר מביקור ממושך באוקראינה, חושף השר אלקין בראיון ל'חדשות JDN' פרטים חדשים מהתכניות הצפויות, "הסיכום היה שנקים צוות משותף, ישראלי – אוקראיני, והצוות הזה ימפה את כל הפרויקטים הרלוונטיים, יחליט מה הפרויקטים שייהנו מהתמיכה של שתי המדינות, ויפעל לגיוס משקיעים ותורמים לקידום הפרויקטים האלה. השלטונות האוקראינים המרכזיים ידאגו לכל האישורים בצורה סדירה וחלקה ולא בשיטה של בקשות לשלמונים כמו שהיה עד עכשיו".

אלקין, שמהווה יד ימינו של ראש הממשלה ביחסים המדיניים עם אוקראינה, יצא למדינה מספר ימים קודם נתניהו בכדי להכין את פרטי הביקור עם הממשל הטרי, "פגשתי את כל בכירי הממשל החדש, ראש הממשלה שהתמנה אחרי שעזבנו, שר החוץ העתידי, ראש משרד הנשיא שהוא הבן אדם השני במדינה ומנהל הנשיא את כל האופרציה, היועץ הבכיר של הנשיא והיועץ האישי שלו, ראש המל"ל, כל הצמרת שמסביב לנשיא החדש".

הוא נשאר באוקראינה לאחר תום הביקור המדיני של נתניהו, בכדי לקדם במיידי את הסיכומים שהושגו. "נשארתי אחרי לבקשתו של ראש הממשלה בכדי לטפל בכמה נקודות, בעיקר כדי לצאת לביקור באומן לפי הסיכום בין ראש הממשלה לנשיא אוקראינה, על כך שהם רוצים לקדם פרויקטים משמעותיים לשיקום התשתיות באומן, גם לרווחת האנשים שבאים לאומן מישראל וגם לרווחת התושבים המקומיים. סוכם שנקים צוות משותף, ישראלי – אוקראיני, שיחליט על הפרויקטים שאותם רוצים לפתח ולמשוך משקיעים ותורמים".

הביקור בקוליז שהפך למפעל

מיד לאחר סיום הביקור המדיני של ראש הממשלה, יצא אלקין לאומן. "יצאנו לשם יחד עם היועץ האישי של נשיא אוקראינה, שמונה על ידו להוביל את הנושא הזה, ("אגב", מוסיף השר אלקין, "כדי לראות עד כמה היועץ הזה קשור לנשיא, הוא מונה על ידו גם לנהל משא ומתן מול הרוסים, זה מעיד על רמת הבכירות שלו, זה מספר אחד באוקראינה"). הוא הביא איתו את כל בכירי הממשל, את ראש שירותי הביטחון המקומיים שאחראיים שם על המאבק בשחיתות, הוא רצה להעביר מסר שהשלטון המרכזי החליט לשים קץ למדיניות של בקשת שלמונים למיניהם מהעולים לרגל לאומן על כל מיני דברים, הוא הביא איתו את מושל המחוז, את בכירי משרדי התחבורה והבריאות, כמובן את ראש העיר, ממש משלחת גדולה".

"במהלכה דנו בכמה סוגיות, באפשרות לפתוח מסלול אזרחי בשדה התעופה הצבאי שיש באומן, כדי לאפשר נחיתה ישירה באומן של המטוסים עם הבאים, דיברנו על שיפור תשתיות הכבישים, דיברנו על שיפור כלל התשתיות הפיזיות בעיר, על שיפור תשתיות בשביל האנשים שמגיעים, בניית בתי מלון ובתי הארחה ברמות שונות, בדקנו כל מיני מגרשים שאפשר לפתח עליהם בתי מלון, דיברנו על שיפור תשתיות הבריאות והקמת חדר מיון קדמי בשיתוף פעולה עם מד"א וטרם".

אלקין, הרב ארוש ויועץ הנשיא בציון הקדוש באומן. צילום: יעקב כהן

"דיברנו גם על הצרכים המיידים השונים באומן, היה מפגש גדול עם ההנהגה של הארגונים היהודים השונים שפועלים שם, מפגש שהובילו אותו שלושה אנשים, הרב שלום הרוש שבא מהארץ לצורך זה, נחמן בנשיעה ממזכירות חסידות ברסלב שגם בא מהארץ, והרב ג'אן שהוא המרא דאתרא באומן. השתתפו במפגש כעשרים נציגים של הקהילה, שעוסקים בכל סוגיית אומן. העלו שם הרבה סוגיות, חלקם דחופות שנפתרו ישר על המקום".

אלקין מספר על ביקור בבית הכנסת של רבי נתן מברסלב, שכיום למרבה הצער משמש כמפעל, ונעשים מאמצים להחזיר אותו לקדושתו, "הייתה לנו חוויה מיוחדת, בעקבות בקשתנו ולחץ השלטונות, אפשרו לנו לבקר בקלויז הישן של רבי נתן, שנמצא היום בשטח פרטי של מפעל שבדרך כלל מתנגד לביקורים שם, ממש בתוך בית הכנסת ממוקם שם היום אחת מהיחידות של המפעל, התעקשנו וביקרנו שם. אני מקווה שנתחיל בשיח להשתמש במבנה הזה ליעדו ולא כמפעל".

יש סוגי מטוסים שאפשר כמעט במיידי להפעיל אותו

השר אופטימי לגבי האפשרות שכבר תוך שנה שדה התעופה יהפוך לשמיש, לפחות לחלק מהטיסות שיגיעו לראש השנה תשפ"א. "זה בטח לא יהיה רלוונטי השנה, לגבי שנה הבאה כלומר בחגים עוד שנה, יכול להיות, אני עוד לא יודע. יש סוגי מטוסים שאפשר כמעט במיידי להפעיל אותו רק צריך שיוכשר באופן עקרוני המסלול האזרחי, מבחינה פיזית השדה מוכן, יש גם מטוסים שידרשו שדרוג משמעותי של תשתיות. השאלה איזה סוג מטוסים, צריך לעשות תחשיב כלכלי, גם חברות התעופה יצטרכו לעשות".

לדבריו, יש צורך בחדר מיון קדמי במהלך כל השנה, "נכון שהשיא הוא בימי החגים, אבל שוהים באומן כל הזמן אלפי ישראלים, זרם בלתי פוסק כולל בתקופה שהייתי בה עכשיו, זה לא רק כמה ימים אבל כמובן שהעומס הוא שונה. יש שם בית חולים שיש לו עוד הרבה במה להשתפר, בזמנו מדינה ישראל כבר השקיעה בבית החולים הזה יחד עם כל מיני אנשים מקומיים והקמנו שם חדר טראומה בסטנדרט הישראלי, עכשיו מדברים על אפשרות בשיתוף פעולה עם מד"א וטרם לפתוח שם חדר מיון קדמי שגם הוא יהיה בסטנדרט ישראלי. כמובן שזה ישרת את המוני הישראלים וגם את התושבים המקומיים במשך השנה".

המשלחת הישראלית והאוקראינית בתום הישיבה המשותפת. צילום: הינדיק

אלקין מבהיר שאין בכוונת ממשלת ישראל להפנות תקציבים לפרויקטים אלא להעניק את המעטפת, "לא מדובר בהשקעה תקציבית ממשלתית, הממשלה תיתן את התמיכה והמעורבות שלה להגדרת הפרויקטים שדורשים סיוע ואז האוקראינים יקדמו את הפרויקטים הרלוונטיים, וכמובן הממשלה יחד עם האוקראינים נעזור להם לחפש משקיעים". לדברי אלקין כבר מתקיימים מגעים עם מספר משקיעים, "יש לא מעט אנשים שכבר היום רוצים להשקיע באומן, בין השאר מה שמפריע להם זה שמאוד קשה לקדם פרויקטים שם בגלל המדיניות שלא כל כך ברור מה רוצים ממך ומנסים לסחוט ממך שלמונים על עצם זה שאתה מקדם פרויקטים, לא רק פרויקטים של השקעה אלא אפילו פרויקטים של תרומה".

"המטרייה הבין-ממשלתית הזאת תאפשר לאותם משקיעים ותורמים לעבוד בתנאים מאוד נוחים ובלי הטרדות", מדגיש אלקין את השינוי הצפוי ומציין את בעיית השחיתות שפשעה במשך שנים באומן ומנע כל קידום של תשתיות במקום בדרישות לשוחד. "לשם זה הביא יועץ הנשיא את ראש שירותי הביטחון המקומיים ואת בכירי המשטרה, להעביר מסר ברור שהם לא מוכנים להשלים עם שום שחיתויות סביב אומן ועם שום דרישות לא חוקיות מהגורמים הישראלים שפועלים שם"

"אני רוצה להציע לשר דרעי ביחד להוביל את כל הנושא הזה של הצוות הישראלי באומן"

כזכור, לפני כחודשיים ביקר יו"ר שס השר אריה דרעי באוקראינה והגיע בין היתר להסכמות ראשונות עם הנשיא האוקראיני בנושא אומן, בנוסף להסכם מעבר הגבולות שחתם עם מקבילו האוקראיני. "הביקור של השר דרעי היה מאוד חשוב", אומר אלקין, "הוא הצליח להגיע לפתרונות בכל הסוגיה של העיכובים בגבולות, גם אצלנו וגם שם, סוגיה שיכלה להעיב מאוד על הנוסעים לאומן כבר בחגים הקרובים, לכן הוא הגיע שם להסכמות חשובות, אני פגשתי בביקור הזה את שר הפנים והאוקראינים מתכוונים לעמוד בכל ההסכמות שהם חתמו עם השר דרעי".

"לכן", מוסיף השר, "הביקור הזה היה מאוד חשוב כדי להבטיח את התקינות של הפעילות באומן אפילו בשנה הקרובה ובכלל שיפור מערכת היחסים בין שתי המדינות. אני עובד בשיתוף פעולה הדוק עם השר דרעי, אנחנו סיכמנו להיפגש בימים הקרובים, אני עושה את זה במסגרת האחריות שלי כראש ועדה בין ממשלתית בין ישראל ואוקראינה, אני אחראי על כל הקשרים הבין ממשלתיים בין ישראל לאוקראינה בארבע שנים האחרונות, אני רוצה להציע לשר דרעי ביחד להוביל את כל הנושא הזה של הצוות הישראלי באומן".

בודקים את השטח. צילום: יעקב כהן

אי אפשר להתעלם מכך שכיום עומד בנשיאות אוקראינה, יהודי מוצהר, אך אלקין מתנסח בזהירות דיפלומטית, "גם קודם היה רצון מצד האוקראינים לקיים שיתוף פעולה, אני רוצה להזכיר לך שראש הממשלה היוצא שסיים את תפקידו בשבוע שעבר הוא גם היה יהודי, הנוכחות של היהודים בממשל האוקראיני זה לא תופעה חדשה. כמובן שכשאיש מספר אחד במדינה, גם בתוך הצוות הבכיר שלו יש מספר אנשים ממוצא יהודי. יש להם רצון גדול לפתח שיתוף פעולה, הביקור של נתניהו היה מאוד מוצלח ודיברנו על כמה סוגיות של שיתוף פעולה".

לסיום משתף השר הבכיר ברגע המרגש עבורו במהלך המסע המדיני, "בביקור באומן, בציון של רבי נחמן מברסלב, אחרי התיקון שאמרתי, אמרתי גם קנאת אומן המפורסמת שחיבר אותה אחד מתלמידי הבעל שם טוב שהיה בין המנהיגים שניצל מהטבח באומן, הרי רבי נחמן ציווה לקבור אותו באומן בגלל העבודה שבמקום הזה היה קבר אחים יהודי המוני מרק כמה שנים לפני שהוא הגיע לאומן. לעמוד שם בנוכחות של נציגי שלטונות אוקראינה ולהקריא את הקינה הזאת, בשבילי, יהודי שבעצמו נולד באוקראינה וגם גדל באוקראינה, וסבא של אשתי מאומן, יש לזה משמעות מיוחדת".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עד שזה יהיה וגם ארוש הזה נדחף כמו תמיד

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture