צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

חנוכה בכותל: הרב הראשי, ראש הממשלה ושגריר ארה"ב • צפו

ראש הממשלה התייחס להחלטת התובעת בבית הדין הבינלאומי: "זו אנטישמיות לשמה". השגריר פרידמן: "שמח להיות פה כשגריר של ממשלת ארה"ב". הגר"ד לאו: "בני העם היהודי הוכיחו כי השפעתו אינה קשורה לכוחו הצבאי או הכלכלי"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


צילום: עומר מירון/ לע"מ

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ורעייתו, שגריר ארה"ב מר דיויד פרידמן ומשפחתו הדליקו הערב נר ראשון של חנוכה ברחבת הכותל המערבי יחד עם רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרה"ג שמואל רבינוביץ ומנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי מרדכי (סולי) אליאב.

נתניהו אמר כי, "אנחנו נאבקנו לפני 2,200 שנים נגד הגזרות האנטישמיות של אנטיוכוס שבא למחוק את זכויותנו, את זהותנו ואת עצמאותנו. המאבק הזה נמשך כ-30 שנה והוכתר בהצלחה, וספק אם העם היהודי היה יכול להמשיך את חוט חייו שהיה ניתק אלמלא גבורת המכבים וההתגייסות הרוחנית העצומה שלהם".

"אנחנו זוכרים את זה כי אנחנו יודעים שאנחנו קיימים כאן היום בזכות המכבים של אז והמכבים בימינו, והנה אנחנו עומדים עדיין במאבק שלא הסתיים. שלשום, ביום שישי, התבשרנו שגזרות חדשות מוטלות על העם היהודי, גזרות אנטישמיות של בית הדין הבינלאומי שבא ואומר לנו, היהודים שעומדים פה ליד הקיר הזה, ליד ההר הזה, בעיר הזאת, בארץ הזאת, שאין לנו זכות לחיות פה, ושאם אנחנו חיים פה אנחנו מבצעים פשע מלחמה".

"זו אנטישמיות לשמה. אנחנו לא נרכין ראש מול העוולה הזאת, מול האבסורד הזה. אנחנו נילחם בה בכל הכלים. אני אומר את זה פה בחג החנוכה הזה כי אנחנו מרימים את הנרות הללו שאנו מדליקים נגד כל הגזרות, נגד האנטישמיות החדשה. כפי שניצחנו אז – ננצח גם היום. חג שמח לכולכם", דברי ראש הממשלה.

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

השגריר אמר כי הוא "שמח להיות פה כשגריר של ממשלת ארה"ב ששולח את ברכת חנוכה שמח ליהודים ברחבי העולם. חנוכה הוא "חג האורים", בכל יום אנו מגבירים את האור. זה לא רק סמלי. זה המהות שלנו שאנו מאירים את העולם בערכים שיש לנו. להיות פה עם העם היהודי אומרים את אותה התפילה כמו לפני אלפיים שנה, אותה השפה, באותו המקום בו נאמרו אותן תפילות. אין מקום טוב יותר להתחיל בו את חג החנוכה".

רב הכותל המערבי אמר כי: "לפני אלפיים ושלוש מאות שנה האימפריה הגדולה בעולם ביקשה למחוק את הזהות היהודית, והעם היהודי נלחם בחירוף-נפש, ממש כאן, כדי לשמר את האור היהודי בעולם. אור חג החנוכה, אור החירות ואור האמונה, שהוצת כאן, מאיר היום בעוצמה גדולה בכל העולם. הוא מאיר במדינת ישראל. הוא מאיר בארצות הברית של אמריקה. הוא מאיר בכל מקום שבו בני אדם מאמינים בקדוש ברוך הוא, מאמינים בחירות, ומאמינים בתקווה".

צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

מוקדם יותר התקיימה הדלקת נר ראשון של חנוכה בכותל המערבי על יד הרב הגאון הרב דוד לאו, הרב הראשי לישראל, הרב הגאון הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, ראש עיריית ירושלים מר משה ליאון, עו"ד מר עודד פלוס מנכ"ל משרד הדתות ובמעמד השר לביטחון פנים השר גלעד ארדן, משפחות שכולות וקהל רב.

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים בירך את המשתתפים ואמר כי "לאורך שנות ההיסטוריה הוכיחו בני העם היהודי שוב ושוב כי כוחו והשפעתו של עם אינן קשורות לא לכוחו הצבאי או הכלכלי, אלא לאור שהוא נושא בליבו. טבעו של האור שגם המועט שבו מצליח להאיר אפלה גדולה, בעוד שגם החושך הגדול ביותר אין בכוחו לכבות את האור. ואכן – אותו האור, המבקש לגרש את החושך, יקד בליבותיהם של עמנו בכל הדורות. חג החנוכה, חג מלחמת האור בחושך, הוא הזמן של כולנו להיזכר בכוחו של אור קטן לגרש הרבה מן החושך, ולהדליק את האור הזה בנפשנו".

הרב הראשי בירך את הקהל שהגיע ואמר כי: ההדלקה היא "נר איש וביתו". ע"י הדלקה ציבורית לא יוצאים ידי חובת הדלקה, ולמרות זאת תיקנו חכמים להדליק בבתי כנסיות. על אחת כמה וכמה ליד שריד בית מקדשנו בבית הכנסת הגדול של העם היהודי ברחבת הכותל המערבי. דוקא כאן מרגישים בבית, זה הבית של כל העם היהודי ובו נדליק את נרות החנוכה. מחזק את מפעלותיהם של המכבים החשמונאים שמסרו נפשם על קידוש שם שמים. שנלחמו על קדושת השבת, התורה היהודית ומצוותיה וננסה להמשיך בדרכם כדי לראות במהרה שהאור הגדול ברחבה כאן יאיר אל הקודש".

השר לביטחון פנים השתתף בהדלקה ואמר כי "נצחון המכבים הוא לא רק ניצחון פיזי. זה היה ניצחון רוחני שאיפשר לשקם את המקדש. איפשר ליהודים לחזור ולפקוד כאן את הכותל ולממש את האמונה שלנו. תודה רבה לשוטרי משטרת ישראל ששומרים כאן על הבטחון של מיליוני המבקרים בכותל המערבי מדי שנה. בזכותם יש לנו כאן בטחון לממש את הזכות ההיסטורית שלנו על ארץ ישראל, על המקומות הקדושים והכותל המערבי".

ראש עיריית ירושלים בירך ואמר "חג החנוכה הוא הזדמנות מיוחדת לראות את האור המיוחד שבעמנו, כמו בימים ההם, בתקופת המכבים – גם בזמן הזה, מעטים יכולים לבצע שינוי גדול, אם הם רק אוזרים את האומץ ואת הרצון לפעול ולשנות. עומדות פה היום משפחות ששילמו את המחיר היקר מכל למען המדינה. אין זמן מתאים מחנוכה לומר להם: תודה! הסיטואציה הביטחונית כאן בארץ לא פשוטה, ויש לא מעט משפחות ששילמו מחיר כבד ומקריבים יום יום קורבן אישי. לצערנו, זהו חלק ממחיר ההישרדות שהעם היהודי משלם זה אלפי שנים הן בגלויות, והן כאן לאחר תקומת ישראל. יש כאן איתנו משפחות גיבורות, משפחות שהן המכבים של דורנו, משפחות שמתמודדות יום יום עם שכול, עם אובדן של אב או אם במשפחה, וממשיכות הלאה, נאבקות להאחז בחיים, מחזיקות את הנר שלהן בכל הכוח ומגרשים איתו את החושך".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ההדיוט לא יודע איך להדליק התחיל להדליק אחרי הברכה הראשונה והוא האליל שלנו ה"י
ולא ברור גם האם הברכות של הר' רבינוביץ שבירך אחרי שביבי הדליק לא היו ברכות לבטלה

למה הוא לא חיכה שיגמור את הברכה השנייה?

אין שכל אין דאגות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture