צילומים: פלאש 90

יום ירושלים, הקורונה, ותיקון האפליה: ראש העיר משה ליאון בראיון • צפו

ראש עיריית ירושלים בראיון חגיגי ל'חדשות JDN': "אגיע בסוף להגירה חיובית" • על הקורונה: "בשלבי סיום" • הכיתות: "היעד להפחית את המחסור לאפס" • התח"צ: "יש מכרז על שלוש חברות" • על השר פרץ: "מערכת יחסים נהדרת - זה לא משרד חיוני"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לצפייה במחשב

לצפייה במובייל:

"כשירושלים שוחררה אני הייתי בגיל 6, אני זוכר את זה, זה בהחלט יום שלעולם לא אשכח אותו", כך פתוח איתנו ראש העיר ירושלים משה ליאון את הראיון החגיגי ל'חדשות JDN' שערכנו איתו אתמול בלשכתו לציון 53 שנים לשחרור העיר העתיקה והכותל המערבי מידיהם של הערבים ומאז זרם היהודים לא מפסיק לזרום לשריד בית מקדשנו.

בקרוב, הוא יזרום לא רק ברגל, בקו 2 ובברי המזל שהצליחו למצוא חניה לרכב הפרטי באזור, אלא נראה זרם בלתי נגמר של אלפי אלפים יהודים שיעשו את דרכם ברכבל ההיסטורי שעליו עמלים ברגעים אלו: "אני מקווה מאוד שבשנתיים הקרובות אנחנו נסיים כבר את העבודות", הוא קובע יעד לבשורה שתשנה את פניה של העיר.

"אתה יודע", הוא אומר נרגשות, "אחד הפרויקטים היפים שמתקיימים בירושלים זה אירוע הרכבל שאותו אנחנו למעשה עושים ממעל הר ציון לכיון הכותל המערבי, זה הולך להיות מהפך מבחינת ההגעה לכותל המערבי, אנחנו מדברים על שלושת אלפים איש בשעה, שהם מגיעים למתחם התחנה ומשם הם יורדים לכותל ברכבל, זה בהחלט אחד הפרויקטים היפים ביותר והחשובים ביותר שאנחנו עושים".

פרויקט אחר שעובדי העירייה עמלים עליו, קצת פחות בהצלחה בימים אלו, הוא המעלית מהרובע היהודי לכותל, אבל הוא מבטיח שבסוף זה יקרה. "אנחנו עובדים על הנושא הזה, שם הבעיה לא קלה, מבחינת החפירות, כמו שאתה יודע בירושלים בכל מקום שאתה חופר אתה מוצא עתיקות, ברגע שיסתיים הנושא הזה של החפירות בהחלט נתקדם עם העניין הזה".

"אני אגיע בסוף להגירה חיובית"

ליאון נכנס לתפקיד לפני כשנה וחצי, וכבר הוא רושם הישג, עצירת ההגירה השלילית מהעיר, אבל אותו זה ממש לא מספק. "אני הבטחתי שבעזרת ה' כשאני אכנס לתפקיד תהיה הגירה חיובית לעיר, על זה אני עובד", הוא החלטי. "אני עובד להגדיל כמה שיותר את מספר יחידות הדיור, ברגע שאני מגדיל את מספר יחידות הדיור בירושלים גם תהיה הגירה חיובית, כי אנשים מאוד רוצים להתגורר בעיר ירושלים, גם חילונים וגם חרדים".

"לכן", הוא מוסיף, "על זה אנחנו בעיקר מפעילים את כל האנרגיות שצריך לכך ואנחנו נבנה עשרות אלפי יחידות דיור ואני בהחלט אגיע בסוף להגירה חיובית גם". אבל מה יהיה המחיר, אנחנו תוהים, "ברגע שאתה בונה עשרות אלפי יחידות דיור, אתה כבר משפיע על המחיר בשוק, אתה יוצר היצע והיצע הזה אמור להוריד את המחיר", הוא משיב. "בכמה? לא יודע, אני בסופו של דבר רוצה שיהיו פה כמה שיותר תושבים".

"ירושלים התגברה על מגפת הקורונה"

לאחרונה ראש העיר הירושלמי מצא את עצמו כמפקד העליון של מבצע הקורונה בעיר, כעת, אחרי שהוא כבר כמעט ניצח את הנגיף וזכה לשבחים רבים על תפקודו ממיטב אנשי המקצוע, הוא מתפנה לסכם. "ברוך ה' כפי שנראה עד עכשיו, אנחנו בהחלט רואים שירושלים התגברה על מגפת הקורונה, אנחנו ירדנו ממש באופן משמעותי, היינו בשיא עם 3,700 חולים, אנחנו מדברים כרגע על כ-500-600 חולים ברחבי העיר, התחושה היא שאנחנו בשלבי סיום".

 

מפקד המלחמה בקורונה בבירה. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

 

"אמנם", הוא ממהר להזהיר, "לא צריך לזלזל בהנחיות, משום שההנחיות הם חשובות מאוד, לשמור הנושא של המסיכות, ולשמור על הריחוק, ומי שלא מרגיש טוב שילך לבדיקה, והכי חשוב שמי שחולה שיישאר בבית, זה הכלל החשוב ביותר. אם אנחנו נשמור את כל הכללים האלה, אני חושב שאנחנו בהחלט אחרי המגפה, ופנינו קדימה".

בכל זאת, ירושלים היא מהערים הבודדות בארץ שעדיין יש חולים חדשים מידי יום?!

"קודם כל, היו פה כמה ימים שלא היו חולים חדשים, אבל המספר היחסית קטן. תזכור אנחנו מדברים על אכלוסיה של 900 אלף איש, ואם אני מדבר איתך שהיום בבוקר היו כחמישה חולים חדשים, מתוכם שלושה שנמצאים כבר בבית מלון עם המשפחה, אז המספר שואף לאפס".

ומבחינה כלכלית, העיר תתאושש מהמשבר?

"בעזרת ה'. אנחנו ירושלים עיר הקודש והקדוש ברוך הוא עוזר לנו בכל רגע, גם כשלא טוב לנו כלכלית, אני בטוח שהעיר הזאת תצא, אולי אפילו תצא בין הראשונות מהמשבר, ורק שייתנו לנו לחזור לשגרה, ברגע שנחזור לשגרה אנחנו בהחלט נעלה ונתפתח בעזרת ה'".

"צריך לסיים את המחסור בכיתות"

ליאון נכנס לתפקיד אחרי שנים שהציבור החרדי בעיר חש מקפוח, כעת הוא מתחיל לתקן, "אין ספק שכשאני ראש עיריית ירושלים הציבור החרדי לא מרגיש מופלה, נהפוך הוא, זה הציבור שאני אוהב אותו, מחבק אותו, וגורם לכך שמשאבים שהיו חסרים לו התמלאו", הוא אומר חד משמעית.

"אי אפשר לסגור את זה בשנה וכנראה גם לא בשנתיים-שלוש, אבל אנחנו בכיוון הנכון", הוא מוריד מצד אחד את הצפיות, אבל מצד שני נותן תקווה. "בסופו של דבר", הוא קובע, "כל אחד צריך לחיות כאן בעיר ולקבל את מה שמגיע לו. לצורך כך אני נמצא, ואני דואג לאכלוסיה החרדית, אני חושב שהאכלוסיה החרדית שהם החברים שלי הרגישו את זה היטב בתקופת הקורונה שבהחלט דאגו לאכלוסיה, לילדים, לקשישים, למשפחות".

על הבעיה המרכזית, מבני החינוך, הוא אומר כי "יש מחסור של אלפי כיתות לציבור החרדי, היעד הוא כמה שיותר להפחית את המחסור שקיים בכיתות אם לא להביא אותו לאפס. לצורך כך אני צריך תקציבים רבים, תקציבים רבים מהממשלה ומכספי העירייה, אנחנו עושים את זה, בשנת התקציב של 2020 אנחנו נגיע לשיא של בניה במספר הכיתות וצפויות הרבה הרבה חנוכות בית שונות של כיתות, ופנינו רק לעלות מעלה מעלה". מבחינתו היעד ברור: "אין ספק שצריך לסיים את המחסור בכיתות".

גם בשכונות מעורבות?

"אנחנו בודקים איפה אפשר לסייע, איפה אפשר לפתור. בסופו של דבר שכונה מעורבת זה אומר למעשה שצריך לדאוג לכלל האכלוסיה, ונטפל בזה".

"חוץ מ'אגד' יהיו עוד שתי חברות שיפעילו את התחבורה הציבורית"

נושא התחבורה מעיק רבות על תושבי העיר, בין מי שנאלץ להיטלטל בתחבורה הציבורית העירונית בין קווי האוטובוס, בין מי שמשתמש ברכבת הקלה שעדיין לא חוצה את כל העיר, ובין מי שתקוע בפקקים עם הרכב הפרטי. ליאון הוא איש בשורות לכולם, אבל לא ביום אחד, שיפור תשתיות לוקח זמן. מה שכן אולי צפוי לקרות בקרוב, זה הסוף למונופול של 'אגד'.

"קודם כל", פתוח ראש העיר בסקירת הנושא, "הדבר שאנחנו כולם רואים ומרגישים, זה הנושא של בניית הרכבת הקלה, אנחנו למעשה בשלבים מתקדמים מאוד של בניית קו נוסף של הרכבת הקלה מרמות עד הר הצופים, כמובן שזה עובר וחותך גם את כל המע"ר החרדי בירמיהו וכו'". הוא מודע שזה קשה בינתיים, "זה תקופה קשה, זה תקופה שעד שהיא תסתיים תיקח מספר שנים".

 

יהיה תחרות לאגד. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 

"אבל מצד שני", הוא עובר לבשורות בתחום האוטובוסים אחרי שהוא מהנהן בהסכמה לקביעה שלי שהשירות של 'אגד' הוא לא משהו, בלשון המעטה. "אנחנו דואגים גם לשפר באופן משמעותי את קווי האוטובוס הקיימים בירושלים. יש כרגע מכרז של משרד התחבורה בין שלוש חברות שונות, כך שחוץ מ'אגד' יהיו עוד שתי חברות שיפעילו את התחבורה הציבורית, עוד קצת ואנחנו נראה פה שיפור משמעותי מאוד בתחבורה".

ומה עם משתמשי הרכב הפרטי? "מובן מאליו שהזמן פועל לטובתנו", הוא אומר במפתיע. "כלומר, הכניסה לעיר עוד כשנתיים מסתיימת, התוצאה של זה תהיה שתיפתח מנהרה בכניסה לעיר שתקצר את לוח הזמנים. בנוסף לכך יש כביש 16 שאמור לצאת ממוצא לגבעת מרדכי. המשמעות של הדברים הללו שיהיו פחות ופחות פקקים".

"מקווה שתוך חודש אנחנו מעבירים את התקציב העירוני"

לקראת סיום אני מרשה לעצמי להתקיל אותו בקצת פוליטיקה, על השר החדש עייני ירושלים, רפי פרץ. "אני מכיר אותו הרבה שנים, באמת איש כשרוני ואני שמח שהוא השר לירושלים, מערכת יחסים נהדרת", הוא מספר על התרשמותו מפגישת העבודה הראשונה שכבר הספיקו לקיים.

קודמך בתפקיד חשב שצריך לבטל את המשרד הזה?!

"אני חייב לומר לך שגם אני חושב שזה לא איזה משרד שהוא כל כך חיוני במערכת הממשלתית, זה נכון שבגלל שיש שם את הרשות לפיתוח ירושלים אז זה גוף סטטוטורי שחייב שר על פי חוק, השאלה אם צריך בשביל זה משרד של שר או שאפשר לתת את זה לראש הממשלה שהוא גם אחראי על הנושא הזה, אבל זה בטח לא שיקול שלי ובטח לא להחלטתי, אבל אני מקבל בברכה את השר רפי פרץ ושרק יצליח".

והוא מבטיח שהתקציב השנתי לעירייה בדרך. "אני מקווה שתוך חודש, פחות, אנחנו מעבירים את התקציב העירוני". וזה למרות שהתקציב הממשלתי טרם עבר, "אני מגיע בימים אלה למשרד האוצר שנוכל להעביר את התקציב". בשנה הקודמת הוא הצליח להגדיל את מענק הבירה ממשרד האוצר, הפעם הוא קצת פחות שאפתני לאור המצב: "בימים האלה של המשבר הכלכלי הגדול שיש, אז אנחנו קודם כל מתפללים שלא יקטן, לאחר מכן אנחנו רוצים שיגדל, יהיה תקציב בסדר".

הערב בשידור חי ב'חדשות JDN' – מצעד שירי ירושלים

לסיום, אנחנו חוזרים לחגיגות יום ירושלים, באירוע מיוחד שייערך למגזר החרדי ויועבר בשידור חי כאן ב'חדשות JDN': "אנחנו מנסים לחגוג תחת המגבלות, נניח את כל האירועים המוכרים לנו, כמו תפילת הודיה בכותל ופסטיבל שירים שאנחנו עושים, אז אנחנו עושים את זה עם פחות קהל אם בכלל, אבל לפחות דואגים לצרף את הערוצים השונים של האינטרנט והתקשורת", מסביר ראש העיר.

"אנחנו העם היהודי יודעים לחיות גם כאשר צר לנו ולא נוח לנו, בסופו של דבר ירושלים זה יום חג ואנחנו נחגוג אותו", הוא מוסיף. ומה יהיה באירוע, אתם שואלים? ראש העיר כאן להסביר: "יש כל כך הרבה שירים על ירושלים, ואנחנו עושים מעין תחרות כזאת בין כל השירים של ירושלים, לצורך כך עמלנו רבות להחליט קודם כל מה השירים שנשמיע, הרי אם נשמיע הכל אז גם יום לא יספיק, אבל אנחנו בהחלט הולכים להשמיע את שירי ירושלים החזקים ולאחר מכן לדרג ולעשות מאין תחרות". אז הערב כאן בשידור חי ב'חדשות JDN', אל תפספסו.

 

שיר לירושלים! המצעד הגדול של שירי ירושלים

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חייב להגיד במשה לאון בנאדם ישר ומריגישים זאת כל התושבים בהחלט הפתיע לטובה בהרבה יותר טוב מקודמיו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture