צילום: מארק ישראל סאלם / POOL

טיוטת עסקת המאה: "פלסטין החדשה תוקם בעזה ובגדה, ירושלים לא תחולק"

ערוץ אל-מיאדין הלבנוני שמקורב לחיזבאללה חשף טיוטה של "דיל המאה" שתיכנן ממשל טראמפ בארה"ב לכינון שלום במזרח התיכון, ע"פ הדיווח ישראל תחתום על שלום עם החמאס, ויוסכם על הקמת מדינת 'פלסטין החדשה' בגדה וברצועת עזה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ערוץ אל-מיאדין הלבנוני שמקורב לחיזבאללה דיווח אמש (שני) שקיבל לידיו טיוטה של "דיל המאה" שמתכנן ממשל טראמפ למזרח התיכון. בדיווח, פורסמו גם חלקים מאותה טיוטה שחושפת: העסקה תיחתם בין ישראל, הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) וחמאס – ובה יוסכם על הקמת מדינה בשם "פלסטין החדשה" בגדה המערבית וברצועת עזה – ללא יישובים ישראליים בתאי השטח הללו.

במסמך, לטענת הרשת, מוצג החזון האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולא פורסם על כה. לפי סעיפי ההסכם, מדובר ב"הסכם משולש" שייחתם בין ישראל, הרשות הפלסטינית וחמאס ובמסגרתו תוקם מדינת "פלסטין החדשה" בשטח הגדה המערבית וברצועת עזה, ללא גושי ההתנחלויות – שיישארו בידי ישראל.

לפלסטין החדשה יהיה צבא והנשק היחיד שיהיה מותר בשימוש הוא של המשטרה. בנוסף, ייחתם הסכם בין ישראל ופלסטין החדשה לפיו ישראל תגן על פלסטין החדשה מפני כל תוקפנות חיצונית בתנאי שזו תשלם לישראל עלות השמירה. המחיר יהיה פתוח לדיון בין ישראל ומדינות ערב. בקעת הירדן תישאר כמו שהיא היום וכביש 60 יורחב לארבעה מסלולים. ישראל תפקח על סלילת כביש 90 בו יהיו שני מסלולים נפרדים לפסלטינים שיחברו את פלסטין החדשה עם ירדן ויהיה תחת פיקוח פלסטיני.

ע"פ הדיווח, עיריית ירושלים תהיה אחראית על כל שטחי העיר, למעט תחום החינוך שבחלקה הערבי של העיר שיהיה באחריות פלסטינית – והפלסטינים, מצידם, ישלמו לעיריית ירושלים היהודית את מיסי הארנונה והמים. ליהודים, כך על פי התוכנית, לא תהיה אפשרות לרכוש בתים בבעלות ערבית – ולערבים לא תותר קניית בתים בבעלות יהודית. המקומות הקדושים יישארו לפי התוכנית כמו שהם היום, ולא תהיה אפשרות לספח שטח נוסף לתחומי העיר ירושלים.

בנוגע לרצועת עזה, התוכנית קובעת כי מצרים תעניק לפלסטינים אדמה משטח סיני שעליה יוכלו להקים שדה תעופה, אזורי תעשייה ושטחים חקלאיים. עם זאת, התוכנית קובעת כי באדמות אלו הפלסטינים לא יורשו להתגורר – אלא להשתמש רק לצרכים מסחריים. גודל השטח ומחירו ייקבע בהסכמה בהמשך. עוד קובעת התוכנית כי יהיה קו של ייבוא וייצוא בין רצועת עזה לגדה המערבית.

הטיוטה גם מפרטת את תחומי האחריות של כל צד וצד: אם חמאס ואש"ף ידחו את ההצעה האמריקנית – ארה"ב תבטל כל תמיכה פיננסית בפלסטינים ותפעל מול מדינות אחרות כדי שגם הן לא יעבירו יותר סיוע לפלסטינים. אם אש"ף תסכים להצעה – אך חמאס ו/או הג'יהאד האסלאמי יסרבו – שני הארגונים יישאו באחריות המלאה; אם יפרוץ עימות צבאי בין ישראל לחמאס, וושינגטון תתייצב לימינה של ישראל ותסייע לה לפגוע בהנהגה של שני הארגונים. וגם אם ישראל תדחה את העסקה – ארה"ב תפסיק את התמיכה הכספית בירושלים.

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ

כזכור, תכנית המאה נתקלה בלא מעט קשיים לאורך הדרך, בין היתר בשל התבטאויות שונות מצד גורמים בממשל האמריקאי, כמו הצהרתם בחודש הקודם כי ההתנחלויות אינן מנוגדות לחוק הבינלאומי, מה שעורר זעם בקרב הציבור הפלסטיני.

לפני כמה חודשים פרסם ממשל טראמפ את החלק הכלכלי של עסקת המאה בבחריין. בהצגת החלק לא השתתפו נציגים רשמיים מישראל ולא מהרשות הפלסטינית – בעקבות החרמתה של האחרונה את העסקה, אחרי שהממשל האמריקני נקט בצעדים חד צדדיים כמו ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות אליה מתל אביב.

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן) אמר בתגובה כי "יוזמת טראמפ למזרח התיכון מתה. מראש אמרנו שהיא לא תצליח. אחרי הצהרת פומפאו על ההתנחלויות – אין לה שום בסיס". הוא הוסיף כי "באוסלו ישבנו לבד עם הישראלים ואחרי שמונה חודשים הגענו להסכם בלי האמריקאים. לו היינו מערבים אותם, זה היה משתבש".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ואם הם יתקפו אותנו יהיה מותר לנו לתקוף בחזרה?

"…אם יפרוץ עימות צבאי בין ישראל לחמאס, וושינגטון תתייצב לימינה של ישראל ותסייע לה לפגוע בהנהגה של שני הארגונים. וגם אם ישראל תדחה את העסקה – ארה"ב תפסיק את התמיכה הכספית בירושלים…"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture