Ofer Zidon/Flash90

תחקיר הצפת המטוסים: אם היו סוגרים את הסכרים – המטוסים לא היו נפגעים

חיל האוויר מפרסם את ממצאי התחקיר הסופיים של אירוע ההצפה בבסיס חצור, במהלכו נגרם נזק של 30 מיליון שקלים לשמונה מטוסי קרב. הממצא המרכזי: אם היו סוגרים את המגופים המיוחדים - האירוע לא היה קורה. חיל האוויר בונה פקודת שיטפון מיוחדת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תחקיר אירוע ההצפה החמור בבסיס חצור בחודש שעבר' שבמהלכו נגרם למטוסים נזק בשווי של עשרות מיליוני שקלים' מעלה כי לו היו סוגרים את הסכרים שחוצצים בין הנחל למסלולים עליהם חנו המטוסים, האירוע החמור לא היה קורה והיה נחסך הנזק הרב שנגרם לשמונה מטוסי קרב – כך דיווח הערב ניר דבורי ב'חדשות 12'.

מהתחקיר שנערך בחיל האוויר עולה בנוסף כי משאבות שהותקנו בדת"קים שבבסיס נסתמו בבוץ ולא פעלו. עוד נקבע כי מפקד הבסיס כשל כשלא ביצע הערכת מצב ולא העביר את הבסיס לכוננות דרגה 3 – היערכות לשיטפון. עוד נקבע בתחקיר שחיל האוויר כשל כשלא רתם את המועצות האזוריות ורשות הניקוז לטפל בנחל מבעוד מועד.

הרמטכ"ל אביב כובי התייחס היום למחדל בבסיס חצור, ל"מבצע הטחינה" וזיוף נתוני גיוס החרדים ואמר כי, "לאחרונה, נחשפו מספר אירועים חריגים שהתרחשו בצה"ל. אני מבקש להבהיר, בכל אותם מקרים, התקלות והפערים דווחו על-ידי המפקדים במעלה השרשרת, עד אליי, ותוחקרו ביוזמת צה"ל. היה זה צה"ל שגילה את הפער בנתוני גיוס החרדים ומיד הקים צוות בדיקה פנימי. היה זה צה"ל שגילה את הפרשיה החריגה ביחידה המיוחדת, והוא זה שמינה קצין בודק. כך גם היה באירוע ההצפה בבסיס חצור של חיל-האוויר".

"בכל המקרים נמצאו שגיאות ותקלות, בכל המקרים התקיים ומתקיים התחקיר באופן חושפני וביקורתי, ובאירועים שבדיקתם הסתיימה, הפעולות שננקטו היו חדות ובהירות, והונחו על ידי שלושה עקרונות: מקצועיות, ביקורת עצמית והוגנות. כך אנו דורשים מעצמנו. זאת הציפייה מכלל המפקדים – להיות הראשונים לחשוף ולדווח על תקלות, להיות הראשונים לבקר את עצמנו, הראשונים לדרוש רמה גבוהה של ביצוע ותחקור, הראשונים לתבוע אחריות אישית ודוגמה אישית, והראשונים לתבוע דיוק ויסודיות בתהליך התחקור, לצד הוגנות בתהליך השיפוט".

"צה"ל הוא זה שגילה את האירועים הוא זה שמתחקר, מטפל ומשתפר! צה"ל הוא מכונת למידה, ויכולתו לממש את ייעודו – להגן על הגבולות, ולבצע פעילות גלויה וחשאית מדי שבוע, תלויה ביכולתו לתחקר, ללמוד ולהשתפר. לא נבטיח אפס שגיאות, אך נבטיח מאמץ קבוע לתחקור ושיפור. ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל רווי בלמידה. זוהי חובתנו למקצוע, לביטחון, לחברה הישראלית, לחיילים להורים של החיילים ולמשפחות של המשרתים, ובמיוחד לכם, לכן בני המשפחות".

בתוך כך, אל"ם ת' מונה למפקד בסיס חצור, והחליף את אל"ם ע', כשבוע לאחר שביקש מפקד הבסיס לסיים את תפקידו בעקבות אירוע הצפת הדת"קים (דיר תת-קרקעי) בבסיס חצור. "הכנף, שעמדה בשנתיים האחרונות במרכזו של שינוי הערכות ענק וקלטה לתוכה את טייסת 100 ואנשי כנף 15, תוך כדי פעילות מבצעית ואימונים ענפה של טייסות הקרב, חוותה לפני כחודש אירוע חירום נוכח מזג אוויר קיצוני", אמר מפקד חיל-האוויר, האלוף עמיקם נורקין.

נורקין הוסיף כי, "אנחנו מתחקרים ולומדים מטעויות. אנחנו מבינים את האחריות המוטלת עלינו ואת הציפייה מאיתנו, המפקדים. נתקן ונשתפר. אין לנו אפשרות לקחת 'פסק זמן' במזרח תיכון נפיץ ומשתנה. נפעל על פי המצפן הערכי והמבצעי של החיל, מצפן המוביל אותנו כבר יותר משבעה עשורים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture