צילומים: פלאש 90

"בסוף אהיה עד בסיפור הזה": ההקלטות הדרמטיות של אשכנזי ומנדלבליט

הפוליטיקאי הבכיר והיועמ"ש: נחשפו שיחות הטלפון שניהלו הרמטכ"ל לשעבר והפצ"ר לשעבר בזמן חשיפת מסמך הרפז. כיצד אשכנזי מתכונן לחקירה והוויכוח מה בדיוק מנדלבליט אמר. וכגם: השיחה הדרמטית בו אשכנזי מודה לויינשטיין שהמסמך בידיו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פרשן חדשות 13 לענייני משפט, ברוך קרא, חשף הערב (ראשון) ב'חדשות 13' את הקלטות השיחות של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר אביחי מנדלבליט ועוזרו של אשכנזי דאז אל"מ ארז וינר, מהימים שלאחר פרסום המסמך שהסעיר את המדינה וצמרת צה"ל הידוע בכינוי "מסמך הרפז" שהפך גם ל"פרשת הרפז" לאחר מכן. יצוין שמדובר רק בחלק קטן מההקלטות, היתר עדיין אסורות בפרסום.

מה קרה באוגוסט 2010, בימים שבין פרסום המסמך בתקשורת ועד שהרמטכ"ל אשכנזי עדכן את היועץ המשפטי לממשלה שהוא בידיו והאם מנדלבליט התנהג בפרשה כפרקליט צבאי ראשי או כסניגור אישי של אשכנזי? – שואל קרא.

שיחה בין הרמטכ"ל אשכנזי לעוזרו ארז וינר, אחרי פרסום המסמך:

וינר: "אני חושב שצריכה להיות איזושהי אמירה…אני לא יודע אם בתקשורת, אבל אפילו ברמת הצבא, אולי להכין איזה שהוא דף…לדעתי אתה צריך לקרוא לגלנט מחר, מתישהו נביא אותו אליך. תגיד: שמע אם אתה יודע על מישהו שעשה נגדך קונספירציה ומדליף, אז בוא תגיד לי".
אשכנזי: "תראה החולשה שלנו זה שיש לנו את הנייר. זו הבעיה שלנו"
וינר: "טוב, אבל אתה לא הוצאת אותו"
אשכנזי: "אני לא הוצאתי את הנייר".
וינר: "גם בני (גנץ) וגם זה שמעו עליו מכל מיני מקורות נוספים. אבי (בניהו, דו"צ) בעצמו הרי שמע"
אשכנזי: "לא, אבל גדי (איזנקוט) ויואב (הכוונה לבני גנץ, בלבול של אשכנזי, ב.ש.) יודעים את זה מאיתנו"
וינר: "בעז אמר לי שיש את הנייר הזה לפחות בעוד שלושה ארבעה מקומות, שזה לא רק אצלנו חונה"
אשכנזי: "תראה, אם תהיה חקירה, אני לא מתכוון לשקר. אנחנו נצטרך להגיד איך הגיע המכתב"
וינר: "לא, אם תהיה חקירה נגיד שהגיע ל…"
אשכנזי: "נגיד גם ממי הגיע"
וינר: "כן, ושהתלבטנו ולא עשינו עם זה כלום, כי חשבנו שזה לא נכון".
 
היועמ"ש דאז, יהודה ויינשטיין, ראה בפצ"ר מנדלבליט שומר סף ושיתף אותו בהחלטותיו בקשר לחקירה. בשיחות סגורות אמר ויינשטיין שהיה משוכנע שמנדלבליט תפס מרחק מהמעורבים הפוטנציאלים בפרשה. לאורך כל ימי הסערה הללו נתן מנדלבליט לרמטכ"ל ולעוזרו דיווחים שוטפים מהדיונים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה.

וינר: "ויינשטיין דיבר עם הפצ"ר והוא עושה עכשיו איזו התייעצות אצלו. הכיוון שלו זו חקירת משטרה והוא רוצה משהו קצר ותכליתי…הפצ"ר אמר לו שאנחנו נשתף פעולה עם מה שצריך. תהיה חקירה של המשטרה. זהו. הוא יעדכן".
אשכנזי: "טוב, אנחנו נאמר את האמת, בסדר גמור, אהה נאמר את האמת וזהו…תהיה חקירה ואנחנו נגיד את מה שצריך להגיד, אז תחשוב מה צריך להגיד".

אחת השאלות המרכזיות בפרשה היא מתי ידע מנדלבליט שהמסמך שהמשטרה בעקבותיו, נמצא אצל אשכנזי וכמה זמן שיתף פעולה עם הסתרתו? המשטרה סברה שמנדלבליט ידע על אשכנזי שהמסמך בידו בצהרי ה-9 באוגוסט 2010, ולאחר מכן בשיחה שניהל עם עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה הערים עליו ושלח אותו לבקש את המסמך מהעיתונאים. מנדלבליט טוען שידע שהמסמך אצל אשכנזי רק בערב ולכן בשיחה עם נזרי לא היה מודע לכך

מיד אחרי אותה שיחה עם נזרי, מנדלבליט מתקשר לוינר:

מנדלבליט: "טוב דיברתי עם רז"
וינר: "נו"
מנדלבליט: "אמרתי לו ש…לא דיברתי ככה לעומק אבל אני חושב שהכי טוב, שהכי פשוט, יעשו את זה בדרך המלך, שיילכו לעיתונאים, לא נראה לי להתחיל לחפור עכשיו איפה זה, וגם אני בסוף אהיה עד בסיפור הזה, אה אמרתי לו, לא רוצה, תלכו בדרך המלך, תלכו לעיתונאי קבלו ממנו את המסמך, אין אה…אין לו חיסיון על המסמך עצמו, יש לו חסיון על המקורות".

לטענת קרא, אם כדברי היועץ ויינשטיין במהלך השיחה הזאת מנדלבליט כבר ידע שהמסמך אצל אשכנזי, הרי שמדובר בשיחה בלתי נתפסת.

מנדלבליט: "אני עובר עכשיו על הידיעות של הבוקר, וראיתי שבידיעות של הבוקר רמז למה שהוא דיבר שם. רמז למה שהוא דיבר אתי, רז, שהם חוששים שהם יצטרכו ללכת להוציא צו מבית משפט וזה יקח להם הרבה זמן".

"בלשכה שם" או "איש קשה"?

בין מנדלבליט לויינשטיין והמשטרה קיימת מחלוקת דרמטית בשאלה מה נאמר בטקסט הבא על ידי מנדלבליט. איכשהו דווקא מילת המפתח נשמעת לא טוב בהקלטה. לגרסת המשטרה זה היה תוכן השיחה: "אבל עזוב אני לא רוצה, לא אמרתי לו שום דבר שהוא בלשכה שם…אז בסדר ירד מזה, יגיד להם, שיילכו ישיגו את זה לבד, לאן שיגיעו יגיעו", המשטרה סברה ש"הוא בלשכה שם" זה המסמך שכביכול העלים מנזרי.

מנדלבליט שלח את ההקלטה למתמלל מקצועי, והוא תרגם את המלים הללו באופן לגמרי אחר: "אבל עזוב אני לא רוצה, לא אמרתי לו שום דבר שהוא איש קשה…אז בסדר ירד מזה, יגיד להם, שיילכו ישיגו את זה לבד, לאן שיגיעו יגיעו". בשיחות סגורות אומר מנדלבליט שהאיש הקשה הוא גלנט. זו כמובן גרסה הרבה יותר טובה למנדלבליט, שכן לפי גרסה זו הוא באותה עת חשד בכלל שגלנט הוא זה שמחזיק את המסמך, ולא אשכנזי.

מה שהטריד באמת את מנדלבליט באותה עת הוא גבי אשכנזי, מסביר קרא. "אני יותר דואג מגבי עכשיו. בסדר זה מה שרציתי להגיד לך. תגיד להם שירדו מזה, שיילכו בדרך המלך", אומר מנדלבליט לעוזר הרמטכ"ל וינר שעונה: "מאה אחוז".

גרסתו של מנדלבליט, אם כן, היא שנודע לו על המסמך אך ורק בערב של ה-9 באוגוסט ולא בצהרי היום; כלומר אחרי השיחה עם נזרי. נכון, הוא אומר התמהמתי לילה, אבל לא הטעתי במכוון את נזרי. לדבריו, למחרת בבוקר – בעשרה באוגוסט – כבר הורה לרמטכ"ל להודיע לווינשטיין שהמסמך בידו.

ויינשטיין טען אחר כך כי מנדלבליט הודה בחקירתו כי היה מודע לכך שהמסמך בידי אשכנזי בעת השיחה עם נזרי. מנדלבליט טוען היום כי החוקרים הטעו אותו במכוון, וכי גרסתו הראשונית היתה שהשיחה התנהלה בערב.

השיחה הדרמטית בה הרמטכ"ל דאז מודה בפני היועמ"ש דאז שהמסמך הבוער בידיו

ויינשטיין: "הלו"
אשכנזי: "יהודה"
ויינשטיין: "כן"
אשכנזי: "שלום, בוקר טוב, גבי"
ויינשטיין: "היי גבי מה שלומך"
אשכנזי: "בסדר עסוקים מעל הראש"
ויינשטיין: "וכי חשבת אחרת, מצאת לך ג'וב"
אשכנזי: "מצאתי לי ג'וב. זה היה יכול להיות ג'וב טוב, אם לא היו חיילים ועניינים. תשמע יש לי משהו שאני רוצה לומר לך. ראיתי אתמול שהתחלתם את החקירה, היום אני רואה בבוקר, פתחתי עיתונים שאתם מחפשים את המסמך…אז אני רוצה לשתף פעולה עם זה. לי יש את המסמך הזה כבר איזה חודשיים או שלושה, אולי יותר".
ויינשטיין: "אה, זה טוב, אוקיי. אני אבקש מהמשטרה לקחת את זה ממך".
אשכנזי: "עכשיו, תשמע יש לי שתי בקשות"
ויינשטיין: "אנא"
אשכנזי: "קודם כל אני אשתף פעולה ואני חושב שחשוב שיידעו את הפרטים. דבר שני, אני מתכונן עכשיו לטירקל (עדותו בפני ועדת טירקל שחקרה את מאורעות המרמרה), אני מחר מופיע…אז את המסמך הם יכולים לבוא ולקחת, אין לי שום בעיה. עכשיו, רק שאני רוצה, בוודאי בטח ירצו לשמוע ממני דברים"
ויינשטיין: "הם ירצו לשמוע ממך דברים. הם לא ישמעו ממך מלה לפני שאתה מסיים את פרשת טירקל"
אשכנזי: "והדבר השני, בגלל שאני, אתה יודע, אני לא רוצה רוצה שזה יפגע בחקירה ושזה ייצא ברגע לתקשורת".
ויינשטיין: "למה הכוונה, את זה לא הבנתי"
אשכנזי: "אני לא רוצה שזה ייצא לתקשורת, עכשיו, היום או מחר"
ויינשטיין: "כל עוד שאתה מעיד"
אשכנזי: "עד שהם לא מדברים אתי, אני לא רוצה שייצא שום דבר לתקשורת"
ויינשטיין: "אוקי, מאה אחוז"
אשכנזי: "מה זה? אי אפשר לסגור את זה אתם?"
ויינשטיין: "אני יכול לסגור את זה"
אשכנזי: "אז תסגור את זה אתם חד וחלק וש…"
וינשטיין: "אתה תתן להם רק את המסמך, אתה לא תדבר אתם עכשיו דבר וחצי דבר, אתה תדבר אתם…"
אשכנזי: "לא, אני אין לי בעיה לדבר אתם, אני רק רוצה לגמור את העניין הזה עם אה…"
ויינשטיין: "אני אומר אתה אל תדבר אתם עכשיו לפני טירקל, אתה מעיד בפני טירקל מחר?"
אשכנזי: "כן"
ויינשטיין: "אז מחר עם סיום העדות, אם ירצו להחליף אתך מילה, יחליפו אתך מלה ולפני שיחליפו אתך מלה לא יתנו לזה פרסום"
אשכנזי: "שום דבר. אני רוצה שישמעו את הדברים"
ויינשטיין: "בסדר גמור"
אשכנזי: "בסדר? אז אתה?"
ויינשטיין: "אני מטפל בזה"
אשכנזי: "תודה, ביי"
ויינשטיין: "תודה לך גבי"

תגובות

מלשכת חבר הכנסת גבי אשכנזי נמסר בתגובה: "מדובר בהקלטות ישנות מלפני קרוב לעשור שכולן פורסמו מספר פעמים בעבר. מאות אלפי השיחות של אשכנזי נבדקו ונסרקו על ידי המשטרה, מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה שהחליט לסגור את תיק החקירה. כל החשדות הוזמו והופרכו. מאחלים לכל איש ציבור שהאזנה מסיבית לכל שיחותיו תסתיים באופן דומה".

מטעמו של מנדלבליט נמסר בתגובה: "חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד יהודה וינשטיין בעניין המשך כהונתו של ד"ר אביחי מָנְדלבליט בתפקיד מזכיר הממשלה, עמדה הן לפני ועדת האיתור למשרת היועץ המשפטי לממשלה והן בפני הרכב של חמשת שופטי בג"ץ, ונדחתה על ידם מכול וכול. לאחר שבחנו מסמך מפורט מטעמו של ד"ר מנדלבליט בעניין, ועדת האיתור ושופטי בג"ץ קבעו פה אחד שלא דבק כל רבב בהתנהלותו של ד"ר מנדלבליט, והתיק נסגר לפיכך מחוסר אשמה".

רקע

מסמך הרפז, שנודע תחילה כמסמך גלנט, הוא מסמך שנחשף בתוכנית "אולפן שישי" של חברת החדשות של ערוץ 2, בשנת 2010, ובו הנחיות לבניית תדמית חיובית לאחד המועמדים לכהונת הרמטכ"ל, יואב גלנט, תוך הכפשת אחרים. המסמך, שמגולל על פני דף נייר בודד (בשני צדדיו) ושגילויו ברבים עורר סערה ציבורית, התגלה כמזויף, ובכך רק גברה הסערה עקב המעשה החמור של זיופו וחוסר הבהירות לגבי השתלשלות האירועים סביבו.

בתחילה נודע המסמך כ"מסמך גלנט", אך לאחר שפורסם שהמסמך זויף בידי בועז הרפז, הלכה וגברה ההתייחסות התקשורתית אליו כ"מסמך הרפז". המסמך, שנכתב בתקופה שבה שררה מתיחות רבה בין שר הביטחון אהוד ברק ולשכתו לרמטכ"ל גבי אשכנזי ולשכתו, הוביל לסכסוך בין שר הביטחון לרמטכ"ל, שחשדו זה בזה כי המסמך נכתב בהוראתו של השני. מניעיו של הרפז נותרו לא ברורים.

בינואר 2016 החליט היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין לסגור את תיק החקירה בפרשה נגד גבי אשכנזי, ארז וינר ואבי בניהו. הרפז הועמד לדין על זיוף המסמך, הורשע בזיוף ובשימוש במסמך מזויף, ונגזרו עליו 220 שעות עבודות שירות.

צילומים מתוך מהדורת 'חדשות 13

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
12 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מי יקרא את הכל זה ביטול תורה

מנדלבליט לא מתבייש לדבר על נתניהו

לא הבנתי כלום, מה זה אומר שאשכנזי הולך למאסר עולם ?

מה המשמעות של זה?

לא מבין כלום מה רוצים בכתבה הזאת.

ישעיה א, כא} אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט צֶדֶק יָלִין בָּהּ וְעַתָּה מְרַצְּחִים: {כב} כַּסְפֵּךְ הָיָה לְסִיגִים סָבְאֵךְ מָהוּל בַּמָּיִם: {כג} שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם:

מושחתים ?

האמת והצדק תמיד מנצחים,?⁦??⁩?⁦??⁩⁦??⁩⁦⁦??

מקום המשפט שם הרשע

חבל על הזמן

קשה בכלל להבין מי נגד מי… בלי להתעמק כל כך הרבה אנחנו יודעים: אם אין יראת אלוקים.. והרגוני…

שזה נגד הימין זה טוב שזה נגד השמאולנים זה ביטול תורה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture