אילוסטרציה חיפוש נפט. צילום: יוסי זמיר / פלאש 90

לראשונה בהיסטוריה: מחיר הנפט בארה"ב צנח מתחת לאפס

הנפט צולל לטריטורית המחיר השלילית לראשונה בהיסטוריה. ברקע: הירידה החדה בפעילות הכלכלית בעולם בצל משבר הקורונה שגררה עלייה חדה במלאי הנפט בארה"ב. הבעיה שמגולמת כעת בשוק: אין איפה לאחסן את הנפט

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אירוע נדיר בשוק הסחורות: החוזה העתידי לחודש מאי על הנפט הגולמי מסוג WTI הנסחר בבורסה של שיקגו נסחר ברמה נמוכה מאפס – בפעם הראשונה זה עשרות שנים. מדובר בחוזה עתידי אשר פוקע עם תום המסחר הערב. המשמעות היא שכל מי שמחזיק בחוזה הזה ולא מוכר אותו יקבל משלוח פיזי של חביות נפט.

החוזה העתידי לחודש יוני שפוקע בעוד חודש נסחר ברמה של 22 דולר (ירידה יומית של כ-20%) לחבית והוא החוזה הפעיל ביותר מבחינת הסוחרים. הסיבה לירידה מתחת לאפס של החוזה הקרוב קשורה לירידה החדה בביקוש לנפט בעקבות משבר הקורונה. החברות אינן צריכות להצטייד בנפט משום שלרובן יש עודף היצע.

הפגיעה ההרסנית שסופגים החוזים על ה-WTI לחודש מאי נובעת בין היתר מכך שהסחורה שעל הפרק היא הרלבנטית לדלקים שיסופקו בתקופה שחלק ניכר מארה"ב עדיין תחת מגבלות סגר. לפיכך, הביקוש הנמוך מאד הצפוי לדלק גורר קריסה בחוזים לפני מועד הפקיעה, הרלבנטי ביותר למחירי החוזים על הנפט הקשורים לדלק.

במסחר על חוזים, בשלב הפקיעה, קבוצת המשקיעים שסוחרת בנייר מגלגלת את החוזה לחודש הבא – מכירת החוזה של מאי במקרה שלנו ורכישת החוזה של יוני. יש גם סוחרים שרוכשים עבור הלקוחות שלהם את הנפט הפיזי (כאמור, בתי זיקוק וחברות תעופה הן החברות הרלבנטיות ביותר). כאמור, הקריסה בביקושים גוררת מצב שבו כבר אין מקום לאחסן את הנפט, ובמקביל, לנפילה חופשית בשווי הסחורה.

הירידה החדה מגיעה נוכח העלייה במלאים שמאלצת את הסוחרים למכור את הנפט במחיר נמוך עד אשר יירדו המלאים בטווח הקצר. המלאים הולכים וגדלים עד כדי מצב בו בטקסס למשל שוקלים הסוחרים לשלם עבור מסירת חביות נפט ולו רק כדי לא לשאת בעליות האחסון.

החוזים למסירה ליוני (שפוקעים ב-19.5) יורדים גם הם, אם כי בשיעור נמוך יותר של 12% ונסחרים פי 4 מהחוזה של מאי שפוקע מחר. מצב זה בו החוזים המאוחרים יותר נסחרים בשווי גבוה מאלו הקרובים נקראה קונטנגו. הפער בין החוזה שפוקע מחר לבין החוזה שפוקע בעוד חודש משקף את עלות האחסון של חבית נפט במשך אותו חודש והוא מתרחב כעת לשיא מאז 2009. לפי שעה גובר החשש כי גם בחודש מאי לא יעמדו קונים לנוזל השחור כך שמחירם של אלו עשויים לרדת בהמשך.

הירידה החדה בביקושים נוכח שיתוק הכלכלה העולמית גוררת עלייה חדה במלאי הנפט בארה"ב, וזאת בהמשך לאכזבה מהסכם קיצוץ ההפקה של אופ"ק. כך למשל, בשבוע החולף נרשמה עלייה שבועית חדה של 19.2 מיליון חביות נפט במלאי המסחרי של ארה"ב. העלייה הגדולה במלאי התרחשה למרות ירידה של 797 אלף חביות נפט ביום ביבוא נטו, שנוצרה מכך שהיצוא עלה ב-603 אלף חביות נפט ביום, ואילו היבוא ברוטו ירד ב-194 אלף חביות נפט ביום, ועל רקע ירידה משמעותית מאוד בשיעור הניצולת של בתי הזיקוק, אשר הגיע לרמה נמוכה של 69.1% בלבד (עבור השבוע שהסתיים ב-17 באפריל).

"הבעיה של חוסר האיזון העולמי בין הביקוש להיצא החלה להתבטא בצורה ניכרת במחירים", אמר ביורנאר טונאוגן, מנהל הנפט ב-Rystad Energy בראיון לעיתון הגארדיין הבריטי. "ככל שהייצור נמשך – ובאופן יחסי הוא לא נפגע כלל – המחסנים מתמלאים ומתמלאים בכל יום שעובר. העולם משתמש בפחות נפט והיצרנים מרגישים כיצד זה מיתרגם גם לכסף".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אז איך הדלק עולה כאן ביוקר, המדינה צריכה לשלם לכל אחד שממלא דלק..

בישראל לא תיראה שינוי מדחנה שאוהבת וחומדת מיסוי כדי שיהה מאיפה ליגנוב עושקים אותך

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture