Ron Przysucha / U.S. State Department

דיווח: הסנקציות של ארה"ב נגד ביה"ד בהאג תאומו בביקור פומפאו בישראל

בשבועות האחרונים התקיימו התייעצויות בין בכירים ישראלים ואמריקנים בנוגע לסנקציות על בית הדין בהאג וישראל עודכנה מראש לגבי נוסח ההודעה האמריקנית ומועד פרסומה. נתניהו: "אמריקה, תודה לך על התייצבותך לצד הצדק והאמת" • צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

ארצות הברית תיאמה עם ישראל את ההחלטה להיטל סנקציות נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג במהלך ביקור מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בישראל לפני כחודש – כך דווח ב'חדשות 13'. על פי שני בכירים ישראלים שמעורים בסוגיה, התיאום בנושא בית הדין בהאג היה אחת הסיבות המרכזיות להגעת פומפאו לישראל.

על פי הדיווח של ברק רביד, ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין לפגישה עם פומפאו גם את השר יובל שטייניץ שריכז בממשלה הקודמת את ההתמודדות עם ההליכים בבית הדין בהאג. במהלך הפגישה עודדו נתניהו ושטייניץ את פומפאו להטיל סנקציות על בכירי בית הדין. בשבועות שחלפו מאז התקיימו התייעצויות בין בכירים ישראלים ואמריקנים בנוגע לסנקציות על בית הדין בהאג וישראל עודכנה מראש לגבי נוסח ההודעה האמריקנית ומועד פרסומה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בהצהרה לתקשורת אמש להחלטת נשיא ארצות הבריאות דונלד טראמפ ואמר כי "אני רוצה לברך את הנשיא טראמפ ואת מזכיר המדינה פומפאו על מנהיגותם האמיצה בהטלת סנקציות על בית הדין הפלילי הבינלאומי המושחת והמוטה.

נתניהו תקף את בית הדין בהאג ואמר כי "בית הדין הקיקיוני הזה הוא בית דין פוליטי שמנהל באובססיביות ציד מכשפות נגד ישראל, ארה"ב ודמוקרטיות אחרות שמכבדות זכויות אדם, תוך שהוא מעלים עין ממפירי זכויות האדם הגדולים ביותר בעולם, לרבות משטר הטרור באיראן".

"בית הדין הפלילי הבינלאומי מפברק האשמות חסרות שחר נגד ישראל, תוך שהוא טוען, באופן שערורייתי, שעצם העובדה שיהודים חיים במולדתם ההיסטורית מהווה פשע מלחמה. מגוחך. שיתביישו להם. פעם נוספת, אמריקה, תודה לך על התייצבותך לצד הצדק ועל התייצבותך לצד האמת", דברי ראש הממשלה.

שר החוץ גבי אשכנזי אמר הערב כי "אני מודה לנשיא טראמפ ולממשל האמריקאי על ההחלטה לנקוט בצעדים נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי בגין הניסיונות הבלתי לגיטימיים והמונעים משיקולים פוליטיים לבסס סמכות שיפוט נגד ישראל וארה”ב".

כזכור, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי החליט להטיל סנקציות על בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. זאת לאחר שבית הדין המשיך את החקירות שלו נגד חיילים אמריקנים בנוגע למלחמה באפגניסטן וכן בשל ההליכים של התובעת בהאג נגד ישראל. על פי ההחלטה, יוטלו סנקציות כלכליות נגד בכירים בבית הדין המעורבים בחקירה נגד ארה" ויישללו מאנשי בית הדין בהאג ובני משפחותיהם ויזות לארצות הברית.

בהודעה מטעם הבית הלבן נמסר כי "הנשיא החליט להטיל סנקציות כלכליות על הגורמים שמעורבים באופן ישיר בכל ניסיון לחקור אנשי צוות אמריקנים – ללא הסמת ארה"ב. פעולות בית הדין הן מתקפה על הציבור האמריקני והפרה של הריבונות הלאומית שלנו". עוד נכתב בהודעה: "למרות דרישתנו, בית הדין רדף בצורה פוליטית גם את ישראל, בעלת בריתנו".

בהצהרת הבית הלבן נכתב כי על אף קריאות חוזרות ונשנות של ארצות הברית ובעלות בריתה, סירב בית הדין לעשות את הרפורמות הדרושות וממשיך לערוך חקירות המונעות ממניעים פוליטיים. עוד נכתב בהודעה כי וושינגטון מאמינה שיש שחיתות והתנהגות לא נאותה בדרגים הגבוהים ביותר של התביעה בבית הדין, המערערות את אמינות החקירה נגד חיילי ארצות הברית.

הצו שנחתם על ידי הנשיא טראמפ מסמיך את מחלקות המדינה והאוצר האמריקניות להטיל סנקציות על בכירי בית הדין בהאג, בגין "פתיחת חקירות לא הוגנות על פעולות ארה"ב באפגניסטן". הצו נחתם לפי תקנות הביטחון הלאומי, לפיהם פעולות בית הדין בהאג עלולות לפגוע בביטחון המדינה. הנשיא אישר גם להרחיב את מגבלות הוויזה נגד פקידי בית הדין הבינלאומי ובני משפחתם.

לבית הדין בהאג יש סמכות שיפוט רק אם מדינה חברה אינה מסוגלת או אינה מוכנה לחוקר את הפשעים הללו בעצמה. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר היום כי חקירת בית הדין בהאג מפרה את הריבונות הלאומית של ארה"ב ומונעת על ידי ארגון עם "יושרה מפוקפקת". הוא טען גם שרוסיה עשויה לעודד האשמות נגד גורמים אמריקנים. הבכיר סירב למסור פרטים על השפעתה לכאורה של רוסיה על בית הדין.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר כי בית הדין הפלילי הבין-לאומי רודף חיילים אמריקנים. "בית המשפט יכול להתבסס על עדויות שמיעה, הם לא מתבססים על שום ערך אמריקני. הגבנו בצורה הכי הגיונית שיכולנו. לא נעמוד מהצד בעוד החיילים שלנו נחקרים על ידי בית משפט לא רציני. בית המשפט מאיים לחקור גם את ישראל על לכאורה פשעי מלחמה. בישראל יש היסטוריה טובה של חקירה של פשעים. זה ברור שבית המשפט מחפש את ישראל בצורה לא הוגנת".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture