David Cohen/FLASH90

כץ נגד המכס של פרץ על המלט: "מתוקף סמכותי בכוונתי לדחות זאת על הסף"

שר האוצר הודיע כי שבכוונתו לבלום את החלטת שר הכלכלה להטיל מכס על ייבוא מלט: "מנוגד לחלוטין להשקפת עולמי".. גורמים המעורים בעניין: "ההחלטה של שר הכלכלה פוגעת בעסקים הקטנים ותעלה את מחירי הדירות". פרץ מחק ציוץ בו הכריז על ההחלטה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר האוצר ישראל כץ הודיע כי בכוונתו להשתמש בסמכותו לבלום את החלטת שר הכלכלה עמיר פרץ להטיל מכס על ייבוא מלט: "שר הכלכלה עמיר פרץ הודיע לי היום שהוא ממליץ להעלות את ההיטלים על המלט המיובא ובכך להעלות את מחירו. דבר זה מנוגד לחלוטין להשקפת עולמי, שדוגלת בתחרות נגד מונופולים ובהוזלת יוקר המחיה. לכן , מתוקף סמכותי בכוונתי לדחות המלצה זאת על הסף", אמר כץ.

כזכור, פרץ, החליט לקבל את עמדת הוועדה המייעצת ולהעלות את היטל ההיצף על יבוא מלט מטורקיה ומיוון בשיעור של בין 0% ל-17.25%. ההיטל נועד להגן על חברת נשר שהתלוננה שחברות מטורקיה ויוון מוכרות מלט במחירים נמוכים במיוחד כדי להביא לסגירתה. במקביל, נשר התחייבה שלא להעלות מחירים בחמש השנים הקרובות. ההחלטה עדיין דרושה אישור של שר האוצר ושל ועדת הכספים.

מחברת נשר נמסר כי "אנחנו מוקירים את ההחלטה, שמדגישה את חשיבות התעשייה הישראלית ומרכזיותה במשק הישראלי. אנו נפעל בהגינות ובשקיפות הן לבניין הארץ ותשתיותיה והן מתוך ההכרה בחשיבות יוקר המחייה בישראל. נעשה כל שביכולתנו להוכיח כי אנו ראויים לאמון בתעשייה הישראלית ובעובדיה ולכן גם התחייבנו- החלטה משמעותית- שלא להעלות את מחירי המלט בישראל".

גורמים רשמיים המעורים בעניין צוטטו ב'חדשות 12' אומרים כי "ההבטחה של נשר לא להעלות מחיר היא מסמך שלא ניתן לאכוף אותו. הוא גם מתייחס רק לחוזים קיימים ומאפשר לחברה להעלות את המחיר חד צדדית אם תטען שעלו התשומות. גם היום נשר מוכרת את המלט במחיר יקר מהמתחרות, הגדלת נתח השוק שלה יעלה את מחיר המלט הממוצע. ההחלטה של שר הכלכלה פוגעת בעסקים הקטנים ותעלה את מחירי הדירות".

חברת סימנט, ספקית מלט בישראל, תקפה את החלת פרץ ואמרה כי "החלטת השר פרץ מבקשת להחזיר את ישראל לשלטון המונופולים והוועדים. ההחלטה עשויה בתפרים גסים ומתעלמת לחלוטין ממסקנות הוועדה המקצועית להיטלי סחר שהחליטה שאין מקום להגדיל ההיטל. הניסיון להחזיר את ישראל לימי השלטון הכלכלי של מפא"י שהציף את הארץ במונופולים, ריכוזיות ויוקר מחיה – ייכשל".

"בהחלטתו השר פרץ מטיל למעשה "מס מונופולים" שיעלה לציבור רוכשי הדירות כ-100,000 ש"ח וייקר במאות מליוני שקלים את הוצאות המדינה על תשתיות. בזכות התחרות הצלחנו לפתח תעשיית מלט ובטון חדשה בישראל המעסיקה אלפי עובדים ולהביא לירידת מחירים של כ-30%. עצוב, ולא מפתיע, לראות שהשר מעדיף את טובתה של קבוצה קטנה וכוחנית של כ-120 מנהלים במונופול נשר על פני עשרות אלפי עובדים בתעשיית הבטון, המלט והבניה בישראל כשהוא מסווה זאת בטיעון פופוליסטי של "צורך להגן על מקור פרנסתם של ישראלים".

מהתאחדות התעשיינים נמסר כי "במציאות של מיליון מחוסרי עבודה, המשימה העיקרית של ממשלת ישראל היא להגן על מי שמייצר מקומות תעסוקה בישראל מפני פעילות שמטרתה הרס ענפי כלכלה ותשתית. אנו מברכים את השר עמיר פרץ על החלטתו ומצפים משרי הממשלה להבין זאת ולהתגייס בכל הכוח להגן על מקומות העבודה כמו גם על יכולת הייצור העצמאית של המשק, בעיקר בכל הקשור לייצור עבור פיתוח התשתיות בישראל".

ח"כ ניר ברקת אמר כי "אני מברך את שר האוצר ישראל כץ על החלטתו הנכונה. הליכוד יפעל כאיש אחד בשמירה על כלכלה חופשית וליברלית למען אזרחי ישראל". ח"כ שרן השכל אמרה כי "כשמשתמשים ב ״תעשיה מקומית״ כשם קוד למונופול אפשר לתרץ הכל. עמיר, אתה שר הכלכלה – על מנת שכלכלת ישראל תשגשג חשוב לעודד תחרות, לא לכבות אותה. סומכת על שר האוצר ישראל כ"ץ שידע מה לעשות בעניין".

פרץ הסביר מוקדם יותר את החלטתו ואמר כי "אני רואה בצורך להגן על מקור פרנסתם של ישראלים כאתגר חשוב, דווקא בימי קורונה, ולכן, נגן על התעשייה הישראלית מפני היצף שיכול להביא לסגירת ענפים שלמים, יחד עם זאת נגן על מחירים הוגנים ונמשיך להאיץ את הורדת יוקר המחייה לטובת כלל אזרחי ישראל. אנחנו מביאים היום החלטה מאוזנת המשמרת מחד את התעשייה המקומית ומנגד, שומרת על מחירי המלט כפי שהם היום ועד לתום מועד ההיטל".

שר הכלכלה ממפלגת העבודה טוען כי "המלט המיובא לישראל במחירי היצף, הביא בשנים האחרונות לירידת מחירי המלט אשר לא גולגלה לצרכן ומלבד פגיעה בענף היצרני המקומי, ירידת המחירים לא הביאה להפחתה של מחיר הבטון או להפחתה במחירי הדיור. מחירי הדיור בשנים האחרונות לא רק שלא ירדו, אלא האמירו. לכן, ברור שמחירי הדירות אינם מושפעים ממחירי המלט, וזאת כיוון שתשומות המלט זניחות במחיר הדירה לצרכן".

בהודעת משרד הכלכלה נמסר עוד כי "מחיר המלט אשר נמכר כיום נמוך משמעותית מהמחיר על פי התחייבות שנשר התחייבה למדינה לשימור התחרות כתנאי להמשך הסרת המלט מפיקוח על המחיר, בגובה 346 ₪ לטון. עם זאת, מציין השר בהחלטתו כי חברת נשר התחייבה בכתב למדינה, שלא להעלות את מחירי המלט בכל התקופה בה יעמוד ההיטל בתוקף".

"מאידך", הוסיפו במשרד שמוחזקת בידי גוש השמאל, "קיים חשש ממשי כי המשך הפגיעה בענף היצרני המקומי תביא לצמצום פעילות הייצור המקומי ומשכך לעליית מחירי המלט בטווח הארוך, לייקור מחירי היבוא ולפגיעה כלכלית במשק. לכן, הגנה על התעשייה המקומית מפני יבוא במחירי היצף, היא שיקול רב חשיבות בשמירת טובת המשק לטווח הארוך".

"גם החשש לפיו חברת נשר תחזור להחזיק בנתח שוק גבוה מ 90%, כפי שהיה בעבר, אינו ראלי. קיים יבוא נרחב של מלט לישראל במחירים תחרותיים ללא היצף, בעוד ששיעור המלט המיובא במחירי היצף, מסך כל היבוא, עומד על 44% בלבד, כך שאיני מוצא ממש, ציין השר, בטענות רשות התחרות לפיה הטלת היטל היצף עלולה להביא להפסקת היבוא מאותן מדינות. בשנים האחרונות, הוקם מפעל לטחינת קלינקר בישראל, כך שאין ספק כי היצע המלט ממקורות יבוא, יישאר מגוון והתחרות תשמר גם בהינתן היטל היצף על המפעלים הזרים המשתמשים בפרקטיקות של סחר לא הוגן".

"בהתאם לכך", נמסר, "ולאור העובדה שהחל לפעול בארץ מפעל נוסף לטחינת קלינקר שאינו בבעלות חברת נשר, החליט השר, במקביל להעלאת ההיטל על יבוא צמנט לישראל, לזמן בימים הקרובים את חברת נשר לשימוע כחלק מכוונתו לשקול את ביטול הרישיון שניתן לה ליבוא קלינקר, וזאת בהתאם לסמכותו לפי פקודת היבוא והיצוא התשל"ט – 1979 ולהחלטת הממשלה בנושא המלט".

השר ציין, כי "קיימת חשיבות אסטרטגית, להבטיח את קיומה של תעשיית המלט המקומית, תחרותית וברת קיימא, זאת ולצד הפחתת המחירים המבורכת וקידום התחרות ההוגנת בענף המלט אשר מביא עמו היבוא". השר רואה "חשיבות להבטחת בסיס תעשייתי איתן ועצמאי בטווח הארוך ומשכל מביא היום החלטה מאוזנת המבטיחה את קיומה של תעשייה אסטרטגית מקומית מחד, ומנגד, שומרת על מחירי המלט כפי שהם היום, ועד לתום מועד ההיטל".

ב'חדשות 12' דווח כי בניגוד לנטען בהודעה שפרסם פרץ, בחוות דעת של ועדה מקצועית בנושא נכתב כי ההחלטה דווקא כן תוביל לגל התייקרויות. "הטלת היטל היצף עלולה לפגוע באופן משמעותי בתחרות בשוק ותביא לעליית מחירים ולצמצום הכמויות", נכתב בהודעה. "על בסיס ממצאים אלה ההמלצה היא להימנע מהטלת היטל".

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר כי "החלטת שר הכלכלה להעלות את היטל ההיצף על יבוא מלט פוגעת בתחרות, נוגדת את עקרון השוק החופשי ועלולה להעלות את יוקר המחיה. בתקופתי כשר אוצר בין 2009-2013, ביקשו שרי הכלכלה והתעשייה ממפלגת העבודה בנימין 'פואד' בן אליעזר ז״ל ושלום שמחון, להטיל היטלי היצף מכאן ועד להודעה חדשה. סירבתי לאשר אפילו אחד מהם. למרות הלחצים של הלוביסטים, ולעתים אף של ראשי ערים ופעילים מתוך הליכוד. אני משוכנע ששר האוצר ישראל כץ מבין את הסכנה שמדיניות סגירת המשק לתחרות מחו"ל היא שגויה בטווח הארוך, וכך גם רוב חברי הקואליציה בועדת הכספים".

ח"כ ניר ברקת מהליכוד אמר בתגובה כי "אני קורא לשר האוצר ישראל כץ שלא לאשר את החלטת שר הכלכלה להעלאת המס על המלט המיובא. במערכת הבחירות התחייבנו להורדת מכסים והיטלים, במטרה להוריד את יוקר המחיה ולהמשיך את הצמיחה. אפעל יחד עם חבריי בוועדת הכספים לעצור את הטירוף הזה על חשבונם של אזרחי ישראל, במיוחד בתקופת משבר הקורונה".

ח"כ שלמה קרעי אמר על החלטת פרץ: "לא יקרה. אם שר האוצר לא יעצור זאת, אין חבר אחד מהקואליציה בוועדת כספים שיאשר את ההיטל הזה. לא אאפשר לשר לקדם את הגישה הכלכלית שלו שתהרוס את כלכלת ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

להטיל מכס על המלט שנכנס לעזה.
במקום להעלות מיסים בישראל, שיפסיקו לתת מלט לחמאס לבניית מנהרות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture