Yonatan Sindel/Flash90

משבר חמור ביחסים: פולין וישראל זימנו את השגרירים לשיחות נזיפה

במשרד החוץ זימנו לשיחה את השגריר והביעו בפניו את אכזבתה הקשה של מדינת ישראל מהחקיקה שעברה בבית התחתון של הפרלמנט בוורשה בנוגע לפיצויים לניצולי השואה • גם פולין זימנה את ראש הנציגות הישראלית לשיחה: "מתערבים בחוק של מדינה אחרת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, אלון בר, זימן היום (ראשון) לפגישה את שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי. בר הביע את אכזבתה הקשה של מדינת ישראל מהחקיקה שעברה בבית התחתון בפרלמנט הפולני בשבוע שעבר.

השגריר בר שב והבהיר את דברי שר החוץ לפיד כי החקיקה תשפיע על היחסים בין המדינות, והדגיש שלא מאוחר לעצור את התהליך ולשוב לשיח בנושא השבת רכוש, שהופסק ב-2019. ראש המערך הבהיר לשגריר כי לא מדובר בוויכוח ההיסטורי על האחריות לשואה אלא בחוב המוסרי של פולין כלפי מי שהיו אזרחיה ורכושם נגזל בזמן השואה ותחת המשטר הקומוניסטי.

במקביל, פולין זימנה את טל בן ארי, הממונה הזמנית על השגרירות בוורשה, לשיחת נזיפה שתתקיים מחר בבוקר במשרד החוץ הפולני. הסיבה לזימון: "התערבות בחוק של ממשלה זרה והתבטאויות חסרות תקדים של שר החוץ נגד הממשלה הפולנית".

ביום חמישי האחרון, אישר הבית התחתון של הפרלמנט הפולני הצעת חוק שתקשה על ניצולי שואה וצאצאיהם לקבל פיצויים על גזל רכושם בידי הנאצים. לפי הצעת החוק, תביעות רכוש תלויות ועומדות, שלא הגיעו להכרעה ב-30 השנים האחרונות, יופסקו או יימחקו. בנוסף, לא ניתן יהיה להביא טענות חדשות על החלטות מנהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה. ההצעה תועלה בפני הבית העליון של הפרלמנט, לפני שהחוק יאושר סופית.

שגריר פולין בישראל מאגיירובסקי התייחס הבוקר למתיחות הגוברת בין ישראל לארצו בשל הצעת החוק הקובעת התיישנות של 30 שנה על הגשת תביעות להגשת רכוש. השגריר טען בריאיון לאריה גולן בכאן רשת ב' שלתחושתו "איש בישראל לא קרא את החוק" וטען שהפוליטיקאים הישראלים "מנצלים את ההזדמנות כדי להחריב את היחסים בינינו ולא להגן על ניצול השואה".

מגיירובסקי טען שהצעת החוק, שאושרה ביום חמישי בפרלמנט אך עוד דרושה את אישור הסנאט, נועדה להסדיר את היחסים עם המשפטיים על הרכוש שנותר מהמלחמה. בין היתר, ציין השגריר מעשי הונאה שנעשו בעקבות פרצות הקודם. "לכולם הייתה הזדמנות להשיב רכוש בשמשך 30 שנה ויהיו עוד הזדמנויות", אמר.

"אתה שמעת איזה הצהרה מהקהילה היהודית בפולין?", שאל השגריר. "למה הקהילה היהודית בפולין לא התייחסה להצהרה הזאת? אולי כי הם יודעים מה נכתב בחוק? להיפך, אני מכיר יהודים שכתבו שהם תומכים בחוק הזה". מגיירובסקי ציין גם כי החוק זוכה לתמיכה בכל חלקי המערכת הפוליטית הפולנית.

את דבריו סיים שגריר השגריר הפולני בעקיצה לעבר שר החוץ יאיר לפיד. "אם אתה קורא את דבריו של אחד הפוליטיקאים הכי חושבים ומשכילים בישראל והוא מכפיש את פולין ואומר שאנחנו הפולנים שוכחים ומשכתבים את ההיסטוריה ואחר כך אתה בודק איך הפוליטיקאי ציין את מרד גטו ורשה באפריל: שום דבר, שום ציוץ על הגבורה של מרד גטו ורשה. האם הוא שכח?", אמר מגיירובסקי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture