Gershon Elinson/Flash90

בניגוד להתחייבות: החוק של השר כהנא יאפשר גיור מחוץ לרבנות

שר הדתות התחייב בעבר כי במסגרת גזירת הגיור סמכותה של הרבנות הראשית לגייר תישמר. אולם לפי טיוטת החוק, הסמכויות יעברו לגוף חדש בשם מחוז רבני ערים, שבו יוכל רב עיר להקים בית דין לגיור, שיהיה תקף ברחבי הארץ

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

חוק הגיור של השר לשירותי דת מתן כהנא יאפשר גיור מחוץ לרבנות הראשית, כך עולה מנוסח טיוטת החוק האחרונה, שפורסם הבוקר (שלישי) ב'ישראל היום'. מהנוסח עולה כי למרות התחייבויותיו של השר כהנא כי במסגרת הרפורמה תישמר סמכותה של הרבנות הראשית, עיון בסעיפי החוק מגלה כי סמכויות הרבנות הראשית נשללות ממנה ועוברות למחוז חדש שיוקם, ושלא יהיה כפוף לפסיקת הרבנות הראשית. עוד התחייב כהנא כי את החוק שלו מאשר הרב חיים דרוקמן על סעיפיו ופרטיו.

המסגרת החדשה – מחוז רבני ערים – שבו יוכל כל רב עיר להקים בית דין לגיור, לא רק בעירו אלא בכל הארץ, ולא רק בית דין אחד אלא כמה שירצה, וכי לרבנות הראשית כמעט לא תהיה אפשרות לטרפד את הקמת בתי הדין או להדיח מהם דיינים שתמצא לא ראויים.

החוק כיום קובע כי הרב הראשי הוא בעל הסמכות הבלעדית לאשר גיורים. סמכות זו מאפשרת לרב הראשי לקבוע את הסטנדרט ההלכתי לגיור. החוק החדש מבטל את סמכותו הבלעדית של הרב הראשי, ומעביר אותה לפקיד שימונה על ידי השר עצמו. החוק קובע תנאי סף מקלים לרבנים שיגיירו שלא במסגרת הרבנות הראשית. סעיף זה ייצור למעשה עדיפות משמעותית לגיור שלא במסגרת הרבנות הראשית.

השר כהנא גם הבטיח כי לרבנות הראשית תינתן סמכות להדיח דיין, וזאת באמצעות ועדת ההיגוי שתקום, שבה יהיו חמישה חברים. בלשכתו של השר כהנא דוחים את הדברים. לדברי גורמים בסביבתו, מאז החל השר לעבוד על החוק עברה ההצעה תיקונים רבים וטיוטות רבות, וגם ההצעה הנוכחית תעבור שינויים, לדבריהם. בסביבת השר הודו כי הרב דרוקמן הפתיע אותם בהתנגדותו החריפה, אולם לדבריהם השיח עימו יימשך.

כזכור, בשבועות האחרונים עולם הרבנות סוער סביב גזירת הגיור. אתמול מועצת הרבנות הראשית התכנסה וקיבלה החלטה מיוחדת עליה חתמו כלל חברי מועצת הרבנות הראשית. ההחלטות החריפות שהתקבלו הן נגד הגזירות שמקדם שר הדתות מתן כהנא, והרב חיים דרוקמן שהשתתף בישיבה באופן מיוחד הצטרף אף הוא בחתימתו להחלטת המועצה.

במכתב מיוחד חתמו הרבנים על שתי גזירות – גזירת הגיור וגזירת הכשרות. על גזירת הגיור נכתב הליך שכזה חייב לקבל את אישור כלל הרבנים מפני שמדובר בכרטיס כניסה לעם היהודי. "בעת האחרונה עולות על שולחנה של ממשלת ישראל הצעות חוק שמגמתן לשנות את ענייני הדת במדינת ישראל. אחת מהן זו הצעת חוק גיור ממלכתי בישראל".

על גזירת הכשרות כתבו הרבנים מילים חריפות והאשימו כי מדובר בפריצת גדר. "על פי ההלכה ובהתאם להחלטת מועצת הרבנות הראשית, אין לרב ליתן כשרות שלא במקום כהונתו או במקום כהונת מרא דאתרא, מלבד מי שהוסמך לכך על ידי מועצת הרבנות הראשית והעושה כן פורץ גדר".

גם במערכת הפוליטית במסגרת ההסכמים הקואליציוניים התחייבו השותפות לחוקק חוק גיור בתוך 60 ימים מיום כינון הממשלה. רק בשבוע שעבר נדחתה ברגע האחרון הצעת חוק של חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, שביקשה להקים מסלולי גיור מחוץ לרבנות הראשית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מתן כהן הבעל, הוא מביא על עצמו את סופו רק חבל שבדרך הוא גורם נזק בלתי הפיך לקדושת עם ישראל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture