Miriam Alster/FLASH90

דרמה משפטית בפרשת הרצח בדומא: נפסלו ההודאות שנגבו תחת עינויים

בית המשפט פסל את כל ההודאות שנתנו הנאשמים תוך כדי עינויים, אך קבע כי הודאתו במהלך השחזור של עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי ברצח בני משפחת דוואבשה, קבילה. כל הודאותיו של הקטין שהואשם גם הוא ברצח - נפסלו בשל העינויים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בית המשפט המחוזי מרכז פסל בצהריים (שלישי) את כל ההודאות שנלקחו תוך כדי עינויים מעמירם בן אוליאל הנאשם העיקרי בפרשת הרצח בכפר דומא. עם זאת, שאר ההודאות של בן אוליאל אושרו ונותרו בתוקף. גם ההודאה שמסר בן אוליאל במהלך השחזור קבילה והמשפט נגדו יימשך.

"כלל התוצרים של חקירות הצורך בעניינם של שני הנאשמים אינם קבילים כראיה", ציינו השופטים שהחליטו לא לקבוע האם "חקירות הצורך" בהם הופעלו "אמצעים מיוחדים" נחשבים לעינויים לפי המשפט הישראלי והבינלאומי. "בעניינו של נאשם 1, ההודאות שנגבו במהלך החקירות העוקבות, החל מהחקירה המתועדת הראשונה ועד לפני חקירת הצורך השניה – קבילות כראיה", נכתב לגבי בן אוליאל. "ההודאה שנגבתה לפני החקירה המתועדת, מיום 19.12.2015 בבוקר, אינה קבילה כראיה".

עוד ציינו השופטים: "לא ניתן לקבל את כלל ההודאות שמסר הנאשם במהלך התקופה השלישית לחקירתו, באשר לא הוכח מעבר לספק סביר כי אלה נמסרו באופן חופשי ומרצון". ההגנה טענה כי נפלו "פגמים רבים" בחקירותיו של בן אוליאל – שלא הוזהר לגבי זכות השתיקה ונמנע ממנו מפגש עם עורך דין.

לגבי הקטין פסקו השופטים: "תוצרי תרגיל המדובבים וחקירות השב"כ שנערכו קודם לחקירת הצורך הראשונה קבילים כראיה. כלל ההודאות שמסר נאשם 2 לאחר חקירת הצורך הראשונה אינן קבילות כראיה".

עו"ד יצחק בם, אחד מסנגוריו של בן אוליאל, מסר בתגובה: "ברור ששב"כ גרם כאב פיזי וסבל לנחקר על מנת לגרום לו להודות. שיטת משפט המכבדת את כבוד האדם לא יכולה להשלים עם קבלת הודאות שנגבו בעקבות גרימת סבל פיזי מכוון כראיות במשפט. החשש מפני המשך העינויים היה הטעם היחיד שמחמתו המשיך הנחקר להודות בין הסבבים של עינויים".

עו"ד איתמר בן גביר שהיה עד ההגנה המרכזי במשפט דומא וייצג את עמירם בן אוליאל בשלב המעצר מגיב להחלטה של בית המשפט כי היו עינויים ואומר כי בית המשפט נתן היום את התשובה הברורה לקריאתו המהדהדת של נפתלי בנט שרץ מאולפן לאולפן בזמן החקירה ושאל: "למי אתם מאמינים לאיתמר בן גביר או לאיילת שקד?".

בן גביר מוסיף כי: "בכל הכבוד והערכה לשרה שקד היום ברור כי אנשי השב"כ ניצלו את תמימותה ואת תמימותו של נפתלי בנט ועשו מהלך שייזכר לדיראון עולם בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל. יהודי לא מענה יהודי ובשב"כ חייבים להפנים זאת. יחד עם זאת יש להצטער שבימש לא פסל את כל ההודאות והאמירות של הנאשמים ועשה ניתוק מלאכותי בין הנתונים שכולם מובילים למסקנה אחת: יש לפסול ההודאות".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו אשר ייצג את הקטין מסר, "מדובר במכה אנושה שהנחית בית המשפט לשב"כ ולפרקליטות, אבל מעבר לכך הדבר החשוב הוא הקביעה הפוסלת את אמירות הקטין במהלך התקופה בה הוא עונה ע"י חוקרי השב"כ".

עו"ד ציון אמיר מסר כי "ההחלטה לפסול את הודאות הנאשם מתקבלת בשמחה מהולה בעצב, לקח שנתיים וחצי להגיע להכרעה שבעינינו היתה מובנת מאליה מלכתחילה. משמעות ההחלטה היא דרמטית ביותר על עולם המשפט הישראלי, לפיה על גופי החקירה – בין אם מדובר במשטרה בין אם בשב"כ עליהם לכלכל צעדיהם ע"פ החוק, לא להפעיל אמצעים פסולים. אנו מברכים את ביהמ"ש על אומץ ליבו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture