צילום: משה שי / פלאש 90.

מחקר: ירושלים מתקרבת למליון תושבים – 25% חרדים, 38% ערבים

מחקר מקיף על הבירה מעלה נתונים מעניינים על העיר הגדולה בישראל עם 919,400 תושבים - כפול מאוכלוסיית תל אביב ופי שלוש מאוכלוסיית חיפה. בין היתר ניתן לראות מהפך בנתוני ההגירה השלילית בבירה - 6000 איש עזבו את ירושלים, המספר הקטן מזה עשור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מכון ירושלים לחקר מדיניות מציג את השנתון הסטטיסטי לירושלים ממנו עולה כי 25% מתושבי הבירה הם יהודים חרדים. כמו כן, ירושלים הצליחה להתמודד עם מספר בעיות שליוו אותה בשנים האחרונות. בין היתר ניתן לראות מהפך בנתוני ההגירה השלילית בבירה – 6000 איש עזבו את ירושלים, זהו מספר העוזבים הקטן ביותר מזה עשור. מתוך היוצאים מהעיר 64% עברו לישובים במטרופולין ירושלים והם שומרים על ירושלים כמרכז חייהם.

השתתפות של נשים חרדיות בשוק ההייטק בירושלים גבוה מאוד ביחס לישראל: 10% מהמועסקים בהייטק הם חרדים, מתוכן 80% נשים חרדיות. כמו כן, ישנם 16,700 גברים חרדים מועסקים. בגילאי העבודה העיקריים שיעור ההשתתפות שלהם הוא 45%. נתון נוסף מצביע על כך שכשליש מהנשים החרדיות המועסקות (כ-10,000 נשים), עובדות במשרות בסיכון גבוה או בינוני להיעלמות/שינוי בעקבות התפתחויות טכנולוגיות.

מספר העובדים הנכנסים לירושלים כל בוקר גדל לשיא של כל הזמינים והוא עומד על 12,800 אנשים. פערי שיווין תעסוקתיים הצטמצמו משמעותית בירושלים הפרש המשכורות בין גברים ונשים הוא 20% לעומת 33% בישראל ו32% בתל אביב ו-35% בחיפה.

מהנתונים שנמסרו ממכון ירושלים למחקרי מדיניות לשנת 2019 עולה כי ירושלים ממשיכה להיות העיר הגדולה בישראל, עם 919,400 תושבים – כפול מאוכלוסיית תל אביב ופי שלוש מאוכלוסיית חיפה. כמו כן ירושלים היא העיר היהודית הגדולה ביותר בישראל עם 569,900 תושבים יהודים ואחרים, והעיר הערבית הגדולה ביותר עם 349,600 תושבים ערבים. חלוקה דמוגרפית: 37% יהודים לא חרדים ואחרים, 25% יהודים חרדים, 38% ערבים. מספר התלמידים בעיר עומד על כ-286,900. מספר זה עולה על מספר תושבי חיפה (283,600 תושבים).

עוד עולה מהנתונים הדמוגרפיים כי ירושלים ממשיכה במגמת הירידה במאזן ההגירה השלילי: שנה שניה שבה מאזן ההגירה עומד על 6000-, הקטן ביותר מזה עשור. מתוך היוצאים מהעיר, 46% עברו לישובים במטרופולין ירושלים. מספר הנכנסים לירושלים הוא הגבוה ביותר שהיה אי פעם: 12,800 אנשים. לראשונה עלה מספר התלמידים במערכת החינוך הממלכתית דתית בירושלים (31,700 תלמידים) על מספר התלמידים במערכת החינוך הממלכתית בעיר (30,800 תלמידים). בירושלים מתגוררים 84,400 תושבים מעל גיל 65. זוהי האוכלוסייה המבוגרת הגדולה ביותר בישראל, אבל באחוזים הם מהווים רק 9% מתושבי העיר בהשוואה ל-15% בתל אביב ו-20% בחיפה.

מזרח ירושלים

לראשונה משנת 2015, ירידה בגידול השנתי של האוכלוסיה הערבית בירושלים. הפער בין גידול האוכלוסייה היהודית לגידול באוכלוסייה הערבית הולך ומצטמצם. לפני עשור, עמד הפער על 1.9% (שיעור הגידול של היהודים בעיר היה אז 1.0% ושל הערבים כ-2.9%) וכיום עומד על 0.6% (1.8% לעומת 2.4%). מספר הסטודנטים הערבים גדל: נצפה גידול של 25% במספר הסטודנטים הערבים באוניברסיטה העברית בירושלים, גידול של 52% במספר הסטודנטים הערבים במכללות אקדמיות בירושלים (סה"כ גידול של 33% סטודנטים ערבים במוסדות האקדמיים). עד הקורונה, אחוזי אבטלה נמוכים מאוד בקרב ערבים וערביות שיוצאים לעבוד: אחוז האבטלה בקרב גברים ערבים בגיל העבודה העיקרי עומד על 3%, כמו בישראל; אחוז האבטלה בקרב נשים ערביות באותם גילאים גם הוא עומד על 3%, לעומת 5% בישראל.

לגבי השינויים במגדר, פערי שוויון תעסוקתיים מעלים כי קיים פער של 20% בין שכר גברים ונשים בירושלים, לעומת 33% בישראל, 32% בתל אביב-יפו ו-35% בחיפה. אחוז הנשים המועסקות במשלח יד הייטק בירושלים (5.1%) נמוך במעט מזה של הגברים (7.0%), בעוד שבתל אביב ובחיפה הפער הוא כמעט כפול בין נשים לגברים. בתוך כך, השתתפות של נשים חרדיות בהייטק גבוה מאוד ביחס לישראל: 10% מהמועסקים בהייטק הם חרדים, מתוכן 80% נשים חרדיות.

תעסוקה

ירושלים ממשיכה להיות המרכז הכלכלי השני בגודלו בישראל: בעיר עובדים 349,000 מועסקים (9% מכלל המועסקים בישראל), לעומת 425,000 בתל אביב (11%) ו-179,000 בחיפה (5%). תעסוקת גברים חרדים: ישנם 16,700 גברים חרדים מועסקים. בגילאי העבודה העיקריים שיעור ההשתתפות שלהם הוא 45%. בנוסף, קיימת עלייה במספר המועסקים המגיעים לירושלים מתל אביב: בשלוש השנים האחרונות המספר עמד על 2,100. השנה הוא עלה ב-43% ל-3,000 איש ואישה. מספר הירושלמים שעושים את הכיוון ההפוך לא עלה בשנה האחרונה.

אתגרי תעסוקת המחר בעקבות שינויים טכנולוגיים בשוק: כ-190,000 מועסקים נמצאים במשרות בסיכון גבוה או בינוני להיעלמות/שינוי בעקבות התפתחויות טכנולוגיות. 80% מהגברים הערבים המועסקים (כ-55,000 איש), וכשליש מהנשים החרדיות המועסקות (כ-10,000 נשים), מועסקים במקצועות אלו. אחוז שרידות העסקים הגבוה בישראל: 57% מהעסקים בתחומי ההיי-טק שנולדו בשנת 2013 הצליחו לשרוד במשך חמש שנים, לעומת 51% בישראל, 48% בתל אביב ו-55% בחיפה.

תיירות

לראשונה, ירושלים עקפה את אילת במספר חדרי מלון (11,100) והיא המובילה בכל הארץ. נמשכת מגמת העלייה במספר התיירים במלונות תיירות בירושלים: 1.26 מיליון תיירים לנו במלונות תיירות בירושלים וצרכו 4.17 מיליון לינות.

בנייה

מחירי דיור: ירושלים במקום השני במחיר הדירות החדשות בערים מעל 100,000 תושבים (אחרי תל אביב), ובמקום השלישי במחיר הדירות יד שניה (אחרי תל אביב וכפר סבא). בשנת 2019 החלה בירושלים בנייתן של 2,500 דירות. מספר הדירות שהחלה בנייתן בשנה זו נמוך בהשוואה לשנת 2018 , שבה החלה בנייתן של 2,900 דירות. בשנת 2019 הסתיימה בירושלים בנייתן של 2,700 דירות. מספר זה גבוה בהשוואה לשנת 2018, שבה הסתיימה בנייתן של 2,200 דירות, אך נמוך בהשוואה לשנים 2017-2016 , שבהן הסתיימה בנייתן של 3,900-3,100 דירות.

השנתון סוקר את הנתונים כפי שעלו בין סוף שנת 2018 לסוף שנת 2019.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל לידיו את הנתונים על ידי יו"ר המכון דני הלפרן ומנכ"ל המכון ליאור שילת, שהציגו את עיקריו. הנשיא הודה לאנשי מכון המחקר על עבודתם המסורה ואמר: "השנתון הסטטיסטי של מכון ירושלים למחקרי מדיניות עוסק בכל רבדיה של ירושלים, בכל שכונותיה. מזרח ומערב, חדש וישן, דתי וחילוני, יהודי וערבי. זו ירושלים האמיתית ואל לנו לשכוח אותה, ירושלים של מטה."

"כפי שמצוין בשנתון, ירושלים היא העיר החרדית הגדולה ביותר, וגם העיר שבה מספר התושבים הערבים הגדול ביותר," הוסיף הנשיא והדגיש: "ירושלים היא גם עיר ״צעירה״ במונחים דמוגרפיים, אחוז הצעירים בירושלים הוא גדול בין היתר בגלל הגידול הדמוגרפי בציבורים הערבי והחרדי. הצעירים האלו הם המחר."

"ירושלים היא מיקרוקוסמוס לקיומנו כאן, דווקא כאן, בעיר המורכבת מכל העושר הדמוגרפי של מדינת ישראל, צריך למצוא דרך ליצור שיח, לחבר, לשתף פעולה. אני מבקש להודות לאנשי המכון על עבודתם המסורה לשקף את תמונת המציאות. המאבק העיקש, המתמיד, להבנת המציאות ולהנגשתה לציבור, הוא חשוב במיוחד. תודה לכם," אמר הנשיא בתום דבריו.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון אמר: "המהפך בהגירה השלילית זוהי בשורה משמחת ומעודדת, נמשיך ונשקיע גם בשנים הקרובות. העיר ירושלים ממשיכה לצמוח לטפס מעלה מעלה גם בנתונים המספריים. אנו ממשיכים לראות בלימה בהגירה השלילית וכניסה של יותר ויותר משפחות צעירות ואנשי הייטק לעיר. בשנים הקרובות נמשיך לפתח את הדיור, הכלכלה, התעסוקה והחינוך ולקדם את ירושלים בכל המדדים למען תושבי הבירה ומדינת ישראל כולה. זה עניין של זמן עד שירושלים תהפוך לעיר האטרקטיבית ביותר בישראל".

לדברי מנכ"ל מכון ירושלים למחקרי מדיניות, ליאור שילת: "הנתונים הדמוגרפים שאנחנו מפרסמים היום בשנתון ירושלים מצביעים על כך שירושלים של היום היא תמונה מקדימה לתחזיות הדמוגרפיות לישראל בעוד שניים או שלושה עשורים. במובן הזה ירושלים יכולה להיות מעין 'מעבדה לאומית' לתפיסת ארבעת השבטים של הנשיא ריבלין. בירושלים יש לנו הזדמנות לייצר שיתופי פעולה חדשים ולשכוח פרדיגמות ישנות, כדי להוביל את כל ישראל למציאות טובה יותר עבור כל תושביה."

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הגאולה ממש בפתח!! רואים במוחש יחי המלך

איזה כיף
וזה המקום להודות לרב נחמן דיקשטיין יו"ר מד"א אוקראינה וראש הקהל בקייב ולרב הלל כהן העסקן האגדי ויו"ר איחוד הצלה באוקראינה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture