זיגזוג הממשלה בנוגע לתכנית 'פטור ממע"מ' ● מה נשתנה?

לא רק בכירי משרד האוצר, גם יאיר לפיד עצמו! התנגד להצעה שאושרה השבוע • לפני עשרה חודשים נימק סגן שר האוצר מיקי לוי את התנגדות הממשלה להצעתו של ח"כ הרב אייכלר לפטור ממע"מ רכישת דירה חדשה לזוגות צעירים • מה נשתנה, מההצעה הישנה? עברה שנה?! או שזה רק הקריטריון המפלה?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר הזגזגנות יאיר לפיד, שהודיע לפני הבחירות כי הוא יוריד את מחירי הדירות תוך שישה חודשים, וכתום שנה לממשלה אמר את הדברים הבאים: "מי שמבטיח להוריד את מחירי הדיור בשישה חודשים, או שהוא שקרן או שהוא לא יודע על מה הוא מדבר"

היום מתגלה זגזוג נוסף מבית מדרשו של יאיר לפיד ושל ראש הממשלה ההפכפך.

זה היה בכ"א אייר תשע"ג 1.5.13 כשנדונה בכנסת, הצעת ח"כ ישראל אייכלר לפטור חסרי דיור ממע"מ, ברוכשם דירה ראשונה ממס ערך מוסף. שר האוצר וסגנו, בנוכחות ראש הממשלה, הביעו התנגדות נחרצת במליאת הכנסת. כמעט לא השתנה דבר בתוכן ההצעה מלבד: החרגת החרדים.

סגן שר האוצר מיקי לוי הציג את נימוקי ההתנגדות של הממשלה להצעתו של ח"כ ישראל אייכלר לפטור ממע"מ לזוגות צעירים. לקרוא ולא להאמין! האזינו:

עימות אייכלר מיקי לוי

הנה נימוקי הממשלה דאז לעומת החלטתם היום מתוך פרוטוקול הכנסת: "לחבר הכנסת ישראל אייכלר. ישיב סגן שר האוצר, חבר הכנסת מיקי לוי".

ס. שר האוצר מיקי לוי:

"בפתח דברי אקדים ואומר: הממשלה מתנגדת להצעת החוק. מס ערך מוסף הנו מס המוטל על הצריכה, והוא חל על כלל המוצרים והשירותים ועל כלל הצרכנים במשק. הוא פשוט, ויעילותו של חוק מס ערך מוסף באה לידי ביטוי בכך שנשמור על העיקרון של אחידות המס, וכדי לשמור על עיקרון זה חוק המע"מ אינו קובע שיעורי מס מיוחדים ואינו פוטר מוצרים או צרכנים מתשלום המס. יש לציין כי רכישת דירה חייבת במס ערך מוסף, רק כאשר היא נקנית מהקבלן. רכישת דירה מיד שנייה כלל אינה חייבת במע"מ. האם הכוונה היא להקל על מי שירכוש דירות מגורים מהקבלן? הרי דווקא מלאי הדירות הישנות, שהוא גדול ממלאי הדירות החדשות, עשוי להתאים לרכישה על-ידי זוגות צעירים. לא מן הראוי לעודד אוכלוסייה זו לרכוש רק דירות חדשות.

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה):
אז למה אתם נותנים מענקים לדירות חדשות, ולדירות ישנות אתם לא נותנים מענקים?

ס. שר האוצר מיקי לוי:
קביעת פטור ממס ערך מוסף לרוכשי דירה ראשונה חדשה שנקנית מן הקבלן תביא לכך שאוכלוסייה זו, שתרצה ליהנות מהפטור ממע"מ, תבקש לרכוש רק דירות חדשות. למה הדבר יביא? הדבר יביא לעלייה בביקוש לדירות אלה ולפיכך אף לעליית מחירים… אני לא בטוח שאותו פטור יגיע לכיסו של הצרכן. אני בספק. זה יגיע לכיסו של הקבלן. יישום הצעת החוק יביא לכך שהנהנה מהטבת המס יהיה הקבלן, ולא הרוכשים, וכך ההטבה לא תגיע אל מי שמגישי ההצעה התכוונו להם בדיוק.

אציין כי לזוגות צעירים ניתנת הטבה במס רכישה. כבוד הרב אייכלר, אני חוזר פעם נוספת. אציין כי לזוגות צעירים ניתנת הטבה במס רכישה בבואם לרכוש דירת מגורים ראשונה. החוק למיסוי מקרקעין מעניק הקלות משמעותיות לרוכשים של דירה יחידה, כך שהם לא מחויבים במס רכישת דירה יחידה. הרב אייכלר, עד שווי מיליון ו-241,110 שקלים – אינו מחויב במס רכישה, וזאת הטבה שהמדינה נותנת לרוכש דירה ראשונה, מ-6 במאי 2013. לתשומת לבך, על החלק שבין מיליון ו-241,110 למיליון ו-744,000, שזה הרבה מאוד כסף, יוטל מס בשיעור 3.5%.

כמו כן, עלות החוק המוצע מגיעה כדי 1.4 מיליארד שקל בשנה. בימים טרופים אלה זה מאוד מאוד בעייתי, אך על מספר זה יש להוסיף עלויות נוספות, בשל שינוי בביקושים, הונאות, זיופים של רישום דירות על שמם של אחרים כדי לזכות בפטור האמור, פיקוח והשפעות רוחב. חשוב לציין כי מגישי הצעת החוק אינם מציינים איזושהי הצעה ממשית למימון – מקורות למימון הסכום הגדול של הצעתם. הם הסתפקו באיזושהי אמירה של פטור, וזהו. הסכום גדול מאוד, דבר שיוביל להפסד הכנסות ממסים בסכום שקשה להסכים לו, בייחוד בעקבות המשבר הפיסקלי שבו אנו נתונים.

זאת ועוד, הצעות אלה אינן ישימות, הואיל והפטור לקבלן יינתן כמוצע רק לגבי סוג מסוים של צרכנים, דבר שיערים קושי ממשי ואחריות לקיום תנאי הפטור על הקבלנים ומוכרי הדירות, אשר עליהם האחריות והנטל לבדוק – שים לב, הרב אייכלר – כי הרוכש אכן עומד בתנאי הזכאות להטבה שאתה הצעת, בלי שיש לו תמיד הכלים הנאותים לכך.

קרא עוד:

[postim]

נוסף על כך יידרש הקבלן להימנע מניכוי תשומות ששימשו לדירות שמוצע לפטור את מכירתן ממע"מ. קושי זה יתעורר במיוחד בנסיבות שבהן במהלך הבנייה ניכה הקבלן את התשומות, כאשר בשלב הבנייה כלל לא ידועה לו מראש זהות הרוכש, כי לא כל הדירות נקנות כאשר התוכניות נמצאות או – כאשר עדיין לא קיבלו את רישיון הבנייה. זה דבר שיקשה את המכירה עצמה.

כמו שציינתי לפניכם, ההצעה עלולה להביא לניסיונות של ניצול ההטבה בנסיבות שלא נתבקשה לחול בהן, כגון בדרך של יצירת מצג שווא של רכישת דירה ראשונה לכאורה באמצעות בני משפחה אחרים. זה בהחלט פתח להונאות, הרב אייכלר, כי בני משפחה ראשונים יכולים לרכוש את הדירה עבור האחרים, שאין בבעלותם דירה, לשם קבלת ההטבה במס המוצעת. לא תמיד אפשר להוכיח מי הקונה. אני אומר לך את זה בתור שוטר לשעבר. הרי שעל-פי ההסדר המוצע בהצעת החוק שבנדון תצטרך הרשות להבחין בין רוכש שזו דירתו הראשונה לבין רוכש אחר.

יש בהצעה זו כדי להגביר את החיכוך שבין הרשות לעוסק, שכן הרשות תצטרך לוודא כי ינוכו התשומות על-ידי הקבלן, שישמשו לדירות פטורים. מכל הסיבות שציינתי בפניכם, הממשלה מתנגדת להצעת החוק המוצעת. תודה רבה.

היו"ר: חבר הכנסת אייכלר, שלוש דקות, אולי תצליח לשכנע את הממשלה.

חבר הכנסת ישראל אייכלר:
"אני רוצה להתייחס למה שאמר סגן שר האוצר. כל הדברים שהוא דיבר זה החשש שהכסף יגיע לקבלן ולא לדייר. גם אני לא רוצה שהכסף ילך לקבלן, אלא לזכאי. יש היום כל כך הרבה מנגנונים של הבנקים עצמם, ושל הרשויות, בכל מיני מענקים והטבות, וגם במס הרכישה, יש מנגנוני בדיקה למי הולך הכסף. צריך באמת להוסיף תקנות ורגולציה, שיבטיחו שהכסף יגיע לזוג צעיר שאין לו דירה, וזו הדירה היחידה. אבל אי-אפשר ללכת לשיטה של סטלין, שאמר: כולם גנבים ולכן כולם צריכים להישלח לסיביר. לא. צריך להציב פיקוח ורגולציה מתאימה, שהגנבים לא יוכלו לגנוב והקבלנים לא יוכלו לקחת את הכסף, של הזוג הצעיר. אפשר לדאוג שזה יגיע לאזרח הזכאי. אני מבקש מהכנסת לעגן זאת בוועדות ולהוסיף רגולציה ופיקוח להבטיח שכל מה שפחדת ממנו לא יהיה".

צילום: ערוץ הכנסת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture