היעד: הסרת איום המנהרות

צה"ל ממשיך בתקיפות הממוקדות במסגרת מבצע "צוק איתן" • כ-36 פירי מנהרות טרור נחשפו עד כה, מתוכן חמש מנהרות באורך מלא עד לעומק שטח ישראל • עם חשיפת תוואי המנהרה פועלים כוחות הנדסה מיוחדים להוצאתה מידי שימוש והסרת הסכנה • צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

נמשך המאמץ היבשתי במסגרת מבצע "צוק איתן", אליו יצא צה"ל על רקע ירי הרקטות הנרחב ליישובי הדרום.

בשלב זה, הפעולה היבשתית הינה ממוקדת ומטרתה סיכול תשתיות הטרור ברצועת עזה. מאז תחילת המבצע נתקפו כ-2,603 מטרות טרור. כמו כן, במהלך הפעילות נהרגו למעלה מ-70 מחבלים ברחבי רצע"ז ונעצרו כ-13 מחבלים. בנוסף, חשפו הכוחות כ-36 פירי מנהרות טרור וכחמש מנהרות שאורכן המלא מגיע משטח הרצועה לשטח ישראל.

מוקדם יותר במהלך היום זיהה כוח שריון שני מחבלים אשר יצאו מפיר מנהרה, שנחשף בדרום רצועת עזה. הכוח ירה לעבר המחבלים, וזוהתה פגיעה.

לאחר חישוף פתח המנהרה, פועלים כוחות מיוחדים בעזרת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לשרטוט התוואי המלא של המנהרה. בשלב הבא מוצמדים חומרי נפץ לדפנותיה המבוטנות של המנהרה בעומק הקרקע שלעיתים מגיע עד עשרים מטרים ויותר. קטעים פחות עמוקים נחשפים בידי דחפורי ענק שכותשים את חלל המנהרה לאחר שזו נסרקת לגילוי האמל"ח שהוסתר בה.

בשלב הקריטי והאחרון של הטמנת חומרי הנפץ ופיצוץ המנהרה- זקוקים הלוחמים לרחמי שמים מרובים. לא מכבר נפצעו מספר לוחמי חיל ההנדסה במהלך העבודות המורכבות.

צפו בפעולות החישוף והפיצוץ של מנהרות התופת שנתגלו בס"ד

האיום האסטרטגי של חמאס: מנהרות התקפיות

ארגוני הטרור בעזה ממשיכים בחפירת מנהרות במטרה ליצור מערך תת קרקעי רחב היקף של מערות קשר ומנהרות טרור האמורות לשמש להתקפות על היהודים שבארץ ישראל. סייעתא דשמיא גלויה מלווה את הכוחות המתצפתים במרחבים החשוכים בעוטף עזה, כל מנהרה שנחשפת בטרם נעשה בה שימוש לרעה נגד יהודים הרי זה בגדר נס של ממש, שכן אין סימן או רמז על מיקומם שלך פתחי המנהרות, ובכל רגע נתון יכולה חוליית מחבלים לצוץ במטבח ביתי או במוצב צבאי על גבול הרצועה.

דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, התייחס להמשך הפעילות במאמץ היבשתי ואמר כי "אנחנו שוללים יכולות אסטרטגיות שחמאס עמל עליהן שנים רבות בכל הקשור למנהרות. המנהרות האלה הן אינן מנהרות מסתור או מחבוא – הן מנהרות מאוד משמעותיות באמצעותן תכנן הארגון לבצע פיגועים גדולים מאוד במרכזי יישובים או במחנות צה"ל". לדברי תא"ל אלמוז, ייעוד המנהרות היה ביצוע חטיפות לתוך שטח רצועת עזה.

פירוק מערך המנהרות של חמאס הינו מאמץ עיקרי בלחימה בעזה. "אנחנו שוללים ממנו את מקסימום היכולות שהוא השקיע ועסק בהן במשך שנים כדי להגיע לימים האלה לצד האיום הרקטי כדי להגיע להישגים", פירט תא"ל אלמוז. "אנחנו מבינים את הלחץ שחמאס מצוי בו, חמאס עושה כל מה שהוא יכול כדי לפגוע כי פירקנו נכסים אסטרטגיים".

בדבריו ציין דובר צה"ל את ניסיון הפיגוע שהתרחש אמש. "חמאס ניסה לבצע פיגוע כנגד חיילים או כנגד אחד היישובים. הוא חדר לתוך השטח ונתקל בחיילים",

הרמטכ"ל, בני גנץ, ביקר לאחר ניסיון הפיגוע את חטיבת גולני וחטיבת שריון ואמר כי "אנחנו סימנו לעצמנו בסיטואציה שנוצרה כאן לפגוע קשה בחמאס ולשלול ממנו כמה שיותר יכולות צבאיות ומבצעיות, בראייה שצריך לתת מציאות ביטחונית טובה יותר לכל תושבי המדינה ובמיוחד בשטח הדרומי בהקשר הקרקעי".

לדבריו, חשיפת המנהרות היא חלק חשוב ביעדי המאמץ היבשתי. "יש לנו משימה מאוד חשובה – לקחת את המנהרות ההתקפיות האלה ולשלול אותן מהאויב שלו", הדגיש רא"ל גנץ. "ברור לחלוטין שהם מנסים למצות את המנהרות שעומדות לרשותם".

מנהרה דוצ

איום המנהרות: מחטיפת שליט ועד להווה

המודעות לאיום המנהרות גברה מאז מבצע "עמוד ענן", אך למעשה עיסוק ארגוני הטרור בעולם המנהרות נמשך כבר שנים רבות. "אנחנו יודעים שכוחות האויב החליטו לפני מספר שנים לבנות מערך תת קרקעי שהוא רחב היקף וראינו את העוצמה שלו באירוע חטיפת גלעד שליט", מסביר ראש מדור מנהרות ומטענים בפיקוד הדרום, רס"ן אילן ליאני.

ואכן, רק לאורך שנת 2013 אותרו ונחשפו שלוש מנהרות, שנחפרו בסמיכות יחסית אל גדר המערכת ברצועת עזה. מנהרה נוספת אותרה השנה, כאשר כוחות מחיל ההנדסה הקרבית חשפו מנהרות טרור שחדרה לשטח מדינת ישראל באזור דרום רצועת עזה. "יש התעסקות של האויב בעולם המנהרות", הסביר קצין המודיעין של החטיבה הצפונית באוגדת עזה, סרן א'. "זה נשק אסטרטגי עבורם – המטרה היא חטיפת חייל, כניסה ליישוב או ביצוע מסע הרג. האויב הבין שיש לנו עליונות עליו בהיבטים רבים ולכן הוא מנסה למצוא פתרונות – אחד מהם הוא המנהרות. אנחנו רואים התפתחות ממנהרת החטיפה של גלעד שליט ועד מה שחושפים היום".

במטרה לאתר את כל המנהרות מבוצעות פעולות רבות, כולל סריקות בשטח על ידי כוחות הנדסה מיוחדים (יהל"ם) וכוחות הצמ"ה (צוות מכני הנדסי). "רוב העבודה פה היא באיתור ובחשיפה של מנהרות", סיפר מפקד פלוגת הצמ"ה של החטיבה הדרומית, סרן רותם לוי. "מרגע קבלת המידע אנחנו עוסקים בחשיפה והבנת תוואי המנהרה".

המנהרות שנמצאו מאז מבצע "עמוד ענן" מלמדות הרבה על מטרות האויב. "לפעמים אנחנו מוצאים בסריקות בשטח סימנים המעידים על פעילות נרחבת", אמר רס"ן ליאני. "האיום הזה יאתגר אותנו במבצעים הבאים. הכוחות יידרשו לטפל במנהרות במקביל לשלב התמרון כי הן יכולות להוות נקודות תורפה. המטרה שלנו היא לגרום לכך שהאויב יזנח את העיסוק הזה ויחדול מחפירה לשטחינו. אנחנו עובדים על פיתוחים חדשים בתחום, שאיננו יכולים לפרט עליהם, אשר משפרים את יכולות הגילוי".

אחת המנהרות המפורסמות שנתגלו בס"ד תחת קיבוץ 'עין השלושה' בעקבות גשמי הברכה שגרמו להתמוטטות תקרת המנהרה- מנהרה משוכללת וארוכה זו הביאה לקדמת הבמה את המודעות העמוקה לסכנה הנשקפת מאיום המנהרות.

צילומים: דו"צ
מנהרה עזה

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יפה מאד, מעניין ומרתק.
ה' ירחם שלא יהיה על חשבון דם יהודי.

שיווווווווו מיוחד !!

שילוב של סיעתא דישמיא ניסית עם מסירות נפש עבור כלל ישראל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture