עלייה במספר תקיפות הסייבר נגד ישראל במבצע "צוק איתן"

במקביל לפעילות הקרקעית והאווירית במסגרת המבצע, צה"ל נערך גם להסלמה במרחב הקיברנטי: "מסכלים מראש כל ניסיון לפגוע במערכות שלנו" | ח"כ אראל מרגלית: נכון לגבש תפיסת הפעלה להתמודדות עם הזירה האינטרנטית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אינספור גורמים עלומים, חסרי שם ופנים, מנסים דרך קבע לפגוע במערכות הצבא, באתרי אינטרנט אזרחיים ובתשתיות לאומיות של מדינת ישראל על רקע מבצע "צוק איתן".

"אנחנו נתקלים בעלייה בניסיונות לתקוף אותנו מאז תחילת מבצע 'צוק איתן'", סיפר ראש מחלקת ההגנה בסייבר, אל"ם נ', ממקום מושבו בחמ"ל ההגנה הקיברנטי של צה"ל. "יחד עם יתר צה"ל אנחנו מקיימים שגרה מבצעית מלאה, ועירניים לכל מהלך שצה"ל יעשה. אנחנו עושים כל דבר אפשרי על מנת לסכל מראש ולמנוע כל ניסיון לפגוע במערכות צה"ל", הוסיף.

החשיבות של הגנה קיברנטית עבור צה"ל הלכה וגדלה בשנים האחרונות, לאור התלות ההולכת וגוברת בטכנולוגיות מתקדמות ומבוססות מחשב. "היכולת של צה"ל לעבוד בשדה הקרב, בזמן קצר ובצורה אפקטיבית, מסתמכת על טכנולוגיה מתקדמת", הסביר אל"ם נ'. "אנחנו רוצים שהיכולות הטכנולוגיות יהוו בסיס להצלחה, ולכן מסכלים כל ניסיון לפגוע באותן יכולות, שהן תנאי הכרחי לאפקטיביות של צה"ל בשדה הקרב", הדגיש.

לצד ההגנה במרחב הקיברנטי, מחלקת ההגנה בסייבר עובדת בתיאום מלא עם יתר גופי הסייבר של מערכת הביטחון. "שיתוף הפעולה בינינו רק מתעצם בעת חירום, ואנחנו משתפים מידע, חולקים תובנות מבצעיות, ומשתפים פעולה בהגנה", סיכם ראש מחלקת ההגנה בסייבר.

לחימת סייבר גם במישור האזרחי והפסיכולוגי

במהלך מבצע "צוק איתן" הפעיל חמאס, במספר רב של הזדמנויות, אמצעים שונים בתחום לוחמת הסייבר. כך בין השאר השתלט חמאס לזמן קצר על שידורי תחנות טלוויזיה, הפיץ מסרונים, ערך סרטונים ועוד. ועדת המדע והטכנולוגיה דנה אמש (ג') במישורים שונים הנוגעים בפעילויות הנערכות במדיה במסגרת המבצע, הן מצד החמאס והן מצד צה"ל וגורמים ישראלים נוספים.

ח"כ איתן כבל (העבודה) שיזם את הדיון אמר כי מאז החל מבצע "צוק איתן" מורגשת פעילות נרחבת מצד החמאס בהפעלת מגוון רחב של אמצעים מתחום הסייבר. החמאס הצליח לסגור בפרק זמן קצר יחסית פערים טכנולוגיים שעזרו לו בנושא וזו היא בהחלט תופעה מדאיגה. מתנהל כאן קרב שלם על התודעה והדבר מחייבת אותנו לפתח תוכנית סדורה שתאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם האתגר, אם במישור הצבאי ואם בזה האזרחי.

נציג דובר צה"ל, סא"ל פיטר לרנר הדגיש כי צה"ל מקיים פעילות ענפה מאוד ברשת. פעילות זו מתבצעת בשש שפות ובשלושים פלטפורמות. צה"ל נתפס כגוף אמין ועל כן קיימת חשיבות עליונה בשמירה על האמינות למול מהירות התגובה. צה״ל מוביל בתחום והוא מאוד רלוונטי והדבר מחייב לעיתים ללכת על הקצה.

נציגי משרד החוץ אמרו כי הם משקיעים בתחום ההסברה בסייבר משאבים רבים בדגש על מתן הדרכה לגוון עובדים במשרד החוץ. כתפיסה אנחנו מאפשרים חופש פעולה נרחב לשליחים שלנו בתחום ההסברה בין השאר בכדי להתמודד טוב יותר אם הצורך להגיב במהירות על כל טענה נגדו. אנחנו רואים במדיה האינטרנטית הזדמנות ועל כן אנחנו שואפים להוריד כמה שרק ניתן את החסמים שמופעלים בדרך כלל על ארגונים ממשלתיים גדולים.

יו"ר הישיבה ח"כ אראל מרגלית אמר כי ניכר שצה״ל ומשרד החוץ התקדמו מאוד במישור ההסברתי ובכלל זה בשימוש במדיה האינטרנטית. יחד עם זאת נדרש לבחון פעילות פחות ממוסדת שתגביר את הרלוונטיות ומנגד חשוב לשמור על תאום בין גופי הפעולה השונים. בסיכום השיבה אמר ח"כ מרגלית כי בכדי לגבש צעדים אופרטיביים להמשך נכון שהגופים השונים בדיון יתכנסו יחד כדי לגבש תפיסת הפעלה משותפת שתוצג בוועדה בהמשך.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture