לקחי 'צוק איתן': התמודדות עם מנהרות, כבר באימון המתקדם

כחלק מהפקת הלקחים המיידית ממבצע 'צוק איתן' בדרום ועל רקע התחממות אפשרית בגבול הצפון, קיימו לוחמי האימון המתקדם של גבעתי בשבוע שעבר תרגיל שתרחישיו נלקחו במדוייק מפעילות החטיבה ב"צוק איתן" • התרגיל נערך במתחם לש"ב שהוקם במיוחד, המתחם הייחודי עתיד לשמש לאימון של יחידות נוספות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעקבות מבצע "צוק איתן", שבוע המלחמה שסיכם את האימון המתקדם בגבעתי כלל לראשונה גם התמודדות עם המתווה התת-קרקעי. התרגיל נערך במתחם לש"ב (לוחמה בשטח בנוי) ייחודי, אשר הוקם בבסיס אימונים חטיבתי של גבעתי במיוחד לצורך זה.

המתחם מדמה בצורה מדויקת ככל האפשר כפר עזתי בפאתי רפיח – ספציפית את שכונת חירבת א-חזיה בה פעלה חטיבת גבעתי בעת המבצע. "התרגיל תיאר בצורה מדויקת לחימה בשכונה עזתית, עם תווך תת קרקעי ומנהור, עירוב אוכלוסיה אזרחית, ולחימה בשטח פתוח, שטח בנוי כמו גם את המעבר ביניהם", פירט מפקד האימון המתקדם, רס"ן אלרואי בוכניק.

לוחמי האימון המתקדם הינם לוחמי גבעתי הראשונים שיצטרפו לשורות הגדודים לאחר "צוק איתן", והם הוכשרו בעוד חטיבתם לחמה ברצועת עזה. שבוע המלחמה, אשר בסופו צעדו 40 ק"מ לעבר הכומתה הסגולה, הותאם במיוחד על מנת לדמות תרחיש דומה לזה הנראה במבצע. בין היתר, תרגלו הלוחמים איתור מנהרות בשיטה שפותחה על ידי חטיבת גבעתי טרם המבצע. "מה שמייחד את שבוע המלחמה של מחזור זה, אליו נערכנו בתקופת מבצע 'צוק איתן', הוא שבנינו אימון שידמה אחד לאחד את ההתקפה של חטיבת גבעתי ברצועה", סיפר רס"ן בוכניק.

אימון לוחמה בשטח בנוי. דוצ

התרחיש: לחימה בפאתי רפיח

התרגיל התחיל ב"שטחנו". ישוב סמוך גדר, עמדת תצפית, ואפילו ציר מערכת שמפריד בין הלוחמים ובין "הרצועה". כאשר הגיע הכוח לשטח הבנוי הוא נתקל במבנים ריקים, בתי ספר, מסגד, ואף במבני חמ"לים ובונקרים. "יש מבנים שהרסנו מבעוד מועד, שמדמים בניינים שנפגעו מהפצצות חיל האוויר", תיאר רס"ן בוכניק.

פלוגה של הגדס"ר המדברי, לצד מחלקה של גדוד הקרקל, דימו אויב, כמו גם אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת. "בהתמודדות עם אוכלוסיה אזרחית דימינו מספר תרחישים, בין אם אוכלוסיה שנשארת בבית ולא מתפנה מהאיזור, אוכלוסיה המבכה על מישהו שנפגע, אוכלוסייה שנראית כפגיעה ובתוכה מתחבאת מחבלת מתאבדת, או מישהי בעלת מידע מודיעיני חיוני לגילוי מנהרות, אמל"ח ומחבלים", ציין.

מטרת המשימה ודרך הפעולה נשאבו ישירות ממשימת כוחות החי"ר בימי מבצע "צוק איתן". "תרגלנו כוח של פלוגה הנכנסת לתא שטח כפרי, יחד עם כוחות רק"ם, שיריון ו-D9. הם הגיעו למרחב בנוי במטרה להשמיד נקודות טרור ומנהרות התקפיות המובילות לשטחי ישראל שמהן יכול לצאת פיגוע, כמו גם למנוע ירי רק"ק (רקטות קרקע-קרקע)", פירט רס"ן בוכניק. "הם קיבלו גזרות לוחמה פלוגתיות, במטרה לתפוס שטח בנוי, לבודד אותו, ולאתר מנהרות בשטחו. זאת לצד השמדת כל רק"ק, משגר או אמל"ח שנמצא".

אימון לוחמה במנהרה בשטח בנוי. דוצ

"התרחיש עצמו והמתאר שיצרנו בו אינם תלושים מהמציאות", הדגיש מפקד האימון המתקדם. "זהו מתאר מוצלח, יצא לי להילחם ברצועה מספר פעמים וכשראיתי את התרחיש נדהמתי מהיכולת לדמות את המציאות. הצלחנו להביא את הלוחמים להתמודדות הקרובה ביותר למצב אמת. הפלוגות זכו באימון משמעותי ואינטנסיבי שיכול להכין למערכה הבאה בצורה טובה", קבע.

הלש"ביה החדשה והאימון הייחודי הם עוד נדבך בדרך להתמקצעות של חטיבת גבעתי בלחימה בגזרה הדרומית וברצועת עזה בפרט. הכפר שנבנה בבסיס האימונים של גבעתי עתיד לשמש גם לאימונים של יחידות נוספות. "אני מאמין שהתרגיל הזה יופץ גם בחטיבות אחרות אשר יבואו להתאמן פה, כי הוא מדמה לחימה בשכונה עזתית בצורה מדויקת שלא קיימת במקום אחר", טען רס"ן בוכניק.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture