מיוחד • מבט אל העתיד: כך יראה שדה הקרב בעוד עשור

בשנתיים האחרונות עסקו קציני צה"ל הבכירים בבחינת הכיוון בו על צה"ל להתקדם בעשור הקרוב, בתוכנית שנקראת "צה"ל 2025" • פרויקט צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) יעלה שלב ויוטמע במשקפי הלוחם • תחום ההגנה הימית יעבור רפורמה משמעותית • וגם: אזעקות צבע אדום יופעלו לפי שכונות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

במהלך כהונתו של ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, הוא הורה לקציני צה"ל הבכירים לבחון את הכיוון בו על צה"ל להתקדם בעשור הקרוב. בנאום שנשא רא"ל גנץ במרכז בגין-סאדאת ב-2013 הוא התייחס למציאות האסטרטגית המשתנה שהובילה לתהליך, ולחזון שלו עבור הרמטכ"ל העתידי של שנת 2025. "היכולת של אותו רמטכ"ל להפעיל את מארג הכלים הנכון, תתאפשר מתמונת המצב שתוצג לו ומעומקם של הנתונים שיהיו לו כשיבחר באיזה מסלול להתקדם", הסביר הרמטכ"ל.

בשורות הבאות נביא בפניכם, באדיבות אתר צה"ל, תיאור מיוחד אודות עיקרי השינויים שיעבור צה"ל, לפי חזון הרמטכ"ל, בעשור הקרוב.

רא"ל גנץ פירט בנאומו את חזונו לצבא של שנת 2025. "הטיל שנירה, ישוכלל וידייק; המטוס שיתקוף – ירחיק יעף ויחמוק מהר יותר מאש אויב; החייל שיסתער – יהיה מצויד יותר, מאומן יותר וכשיר יותר למשימתו", הוא סיפר. "לא נידרש רק ללוחמים ולמפקדים מסתערים מול האש שמנגד. נידרש לא פחות, כפי שאנחנו נדרשים היום, למעטפת התומכת של כל לוחם. למכונאי המשלח את המטוס לקרב, לאפסנאי המצייד את הלוחם בצאתו אל המארב; אל מפענחת תצלומי האוויר שתנחה את כל אלו אל הנקודה המדויקת; אין משרת שנידרש לו פחות, אין חייל נחוץ פחות".

"נתאים את התפיסה, נצטייד בטכנולוגיה הנכונה, נוודא כל העת שאנו מעמידים לכוחותינו ארגון תומך ויציב, ואת אלה תלווה כל העת המוכנות שאינה עומדת בספק על מנת שנדע כי תעמוד בכל מבחן", הוסיף הרמטכ"ל.

השינוי שיעבור צה"ל כבר החל, ובשנים הקרובות ממשיך הצבא להתקדם ולהשתכלל לפי החזון שהציג הרמטכ"ל. "ברור לנו כי לא נוכל להמתין לעתיד. עלינו להשיג אותו כאן ועכשיו, למען העתיד", הדגיש רא"ל גנץ. "חובת ההשתנות היא שהובילה אותנו לצאת אל הסדנה לה היו שותפים כל דרגי הצבא, ומתוך חובה זו עיצבנו את החזון שיוביל את צה"ל 2025".

צבא העם – צבא ה'

טרם נצלול אל מונחים צבאיים העטופים בארשת של 'כוחי ועוצם ידי', שומה עלינו להבהיר את המסורה בידנו מימי נעים זמירות ישראל דוד המלך, אשר לחם מלחמות ה' מדמשק ועד ארם, כי "אם ה'לא ישמור… שווא שקד שומר". עינינו נשואות בתפילה ובאמונה תמימה ב"בעל מלחמות" אשר הצילנו אלפי שנים מיד הקמים לכלותנו בכל דור, כי לא יעזבנו ולא יטשנו ו'נצח ישראל לא ישקר'.

צהל 1תורה מגנא ומצלא

בכל התקופות מאז גלינו מארצנו זוכים אנו לראות את שרשרת הניסים המחזיקה את עם ישראל בגלותו, כדברי אנשי כנסת הגדולה שאמרו על נס ההישרדות 'הן הן גבורותיו, הן הן נוראותיו'. השגחה עילאית זו היא המציבה את צה"ל בקידמה הטכנולוגית והצבאית ונותנת בידיהם את הכלים לניצחון. חלילה מלהרהר במחשבות בגוון 'כוחי ועוצם ידי', ועלינו להכיר כי למרות שאין דורנו זכאי שייעשה עבורו נס גלוי כקריעת ים סוף ומלחמת ל"א המלכים, הרי ששרשרת הניסים וההשגחה הפרטית המצויה בסיפורים הקטנים, מוכיחים, כי גם כאשר צבא יהודי מגן על בני עמו, הרי זה נס נוסף הנסתר בטבע הגשמי.

 

איך נתמודד עם איום הטילים בשנת 2025?

אזעקות שיופעלו בשכונות מטווחות לעומת איזורים שלמים, ואפליקציות המתריעות על איומים מטיל קסאם, דרך רעידת אדמה ואף מתקפה כימית • פיקוד העורף בעשור הקרוב יטפס לצמרת הטכנולוגית של צה"ל, עד שיוכל להבטיח התרעה ממוקדת ומתוזמנת לאזרחי ישראל • "החזון הוא שהאוכלוסיה תתמוך את עצמה בחירום ללא סיוע שלנו"

כמעט חצי שנה אחרי מבצע "צוק איתן", האזעקות במועצה האזורית אשכול נשמעו בחודש שעבר. הייתה זו הפעם השלישית שרקטה נפלה בשטח ישראל מאז תום המבצע, והוכיחה שוב כי העימות הבא עם ארגוני הטרור ברצועה אף פעם לא רחוק מדי. באותו העימות, תפקיד פיקוד העורף יהיה משמעותי מתמיד. כפי שהוכח ב"צוק איתן": הוראות פיקוד העורף מצילות חיים.

מבצע "צוק איתן" היווה סוג של הצצה לפיקוד העורף העתידי – רצף פיתוחים, שינויים ושדרוגים בכל התחומים והחזיתות, שמטרתם העליונה היא להציב את הפיקוד בחזית הטכנולוגיה. זאת כדי שאף אזרח בישראל לא ישאר מאחור, וכולם יהיו מודעים לכל הנחיה לשעת חירום.

האזעקות יופעלו על פי שכונות

כיום מערכות הגילוי של פיקוד העורף, תוך שיתוף פעולה עם חיל האוויר, מסוגלות לזהות טילים שנורים לכיוון ישראל. כשמתקבלת התרעה על טיל שכזה, המערכת מוציאה "פקודה" לצופרים באיזורים בהם משוערת פגיעת הטיל, ובאיזורים אלו מתחילה לפעול מערכת האזעקה.

בעתיד, במקום להתריע לכל האיזור, מערכת ההפעלה של הצופרים תוכל להתריע לרחוב יחיד. בצורה זו, יופעל צופר אחד בלבד שיוכל להתריע לשכונה ספציפית שנמצאת בטווח פגיעה, ולא להפחיד את שאר תושבי העיר.

צופר אזעקה"לא להפחיד את כל העיר". מערכת צופרים, כיום

מלבד מיקוד הצופרים, תיכנס בעתיד מערכת שתפקידה לתעדף את הפעלת ההתרעות על פי אזורים ועל פי סוג האיום. היום, המערכת שמקבלת התרעות על טילים מפיצה את המידע על פי הסדר בו הגיעו ההתרעות. "למעשה, האדם שיוציא את ההתרעה יוכל להחליט מה התיעדוף הנכון", הסביר קצין פרויקט ההתרעה העתידית בלוט"ם, רס"ן טל.

מונולוג מול הציבור

האתגר העיקרי עימו הפיקוד מתמודד הוא שאננות האוכלוסייה האזרחית בשגרה. דוגמה בולטת לתוצאות שלה היא השבוע הראשון למבצע "צוק איתן", אז הוצפו מוקדי הפניות של פיקוד העורף בכ-72,000 פניות. "הרצון שלנו הוא שלא תהיה כמות כל כך גדולה ופתאומית של פניות ברגע שהאזרחים חוששים, אלא שהאזרחים יתעניינו באופן שגרתי במוכנות שלהם, ואיך הם יכולים לוודא שבשעת חירום הם לא יצטרכו לדאוג", אמרה ראש מחלקת אוכלוסיה בפיקוד, אל"ם סיגל תדהר. "החזון הוא שאוכלוסיית מדינת ישראל תהיה מוכנה להתמודדות עם מצבי החירום השונים, ובראשם מלחמה. מבחינתנו, החזון הוא שהאוכלוסיה תתמוך את עצמה בחירום על ידי כך שתהיה פעילה בשגרה, ללא סיוע שלנו".

פיקוד העורף״המרכז לאיתנות ישראלית״ שהוקם לאחרונה, יכין את הציבור בימי שגרה

לדבריה של אל"ם תדהר, עד לפני שנה פיקוד העורף ניהל מונולוג כמעט מוחלט מול הציבור, בו הוא מפיץ הנחיות והודעות להן הציבור נשמע רק כשיש חשש לשלומו. על כן, משימתו של פיקוד העורף בראייה עתידית היא הגברת הנגישות לציבור.פיקוד העורף יסייע לאזרחים גם בשגרה, כדי שידעו כיצד להתכונן למצב חירום.

 

מהיר וקטלני: זרוע הים של 2025

הצוללות יזהו עצמים מרחוקים ויירו טילים מהירים במיוחד, הסטי"לים יוכלו לתקוף מטוסים ומערכות חדשניות ינטרו את קרקעית הים מפני חדירות: חיל הים של העתיד יהיה קטלני מאי פעם

טילים מתקדמים, מכ"מים וסונארים, כלי שיט חדשים, והמון מצלמות חוף 'חכמות': אלו הם החידושים שמתוכננים להיכנס לשימוש חיל הים עד שנת 2025. "כשבוחנים את האתגרים הצפויים לנו בתקופה הקרובה, אנחנו מכוונים בעיקר לגזרה הצפונית", אמר סגן מפקד חיל הים, תא"ל אלי שרביט, בראיון לפני כשנה. "חיזבאללה ממשיך להצטייד באמל״ח אסטרטגי, שישפיע ביום פקודה. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שיש בידו טילי חוף-ים מסוג יאחונט".

חיל הים צהלספינות חיל הים בפטרול בגבולות

על הצוללות החדשות: טילים מדוייקים ומהירים יותר

על מנת להיערך לאתגרי העתיד מצטיידים בחיל הים בכלי שיט מתקדמים ורבי עוצמה. הצוללות של שנת 2025 יהיו חשאיות יותר, ובה בעת יהיו להן יכולות גילוי אויב מפותחות. הן יוכלו לשהות יותר זמן מתחת למים, ובמקביל להימצא בכוננות לכל משימה שתגיע.

כיום, אורך החיים של צוללת נאמד ברחבי העולם בטווח של כ-30 שנים. תהליך קבלתה של צוללת חדשה ארוך גם הוא, כאשר מתום אפיון התכונות הנדרשות לצוללת ועד שהיא נוגעת במים לראשונה חולפות עשר שנים לפחות. "הבנייה של צוללות 2025 מושפעת מהתחזיות לסכנות והמשימות שטומן בחובו שדה הקרב העתידי, בד בבד עם התחזיות להתפתחות הטכנולוגית", מספר סגן מפקד שייטת הצוללות (סמש"ט) לשעבר, סא"ל ש'.

חיל הים צהל 2"יכולות גילוי אויב מפותחות". הצוללת החדשה, אח"י תנין

מבחינת יכולות הגילוי שחיל הים שואף אליהן, נראה כי מצופה מהצוללת העתידית להיות בכל מקום בעת ובעונה אחת. באמצעות הטכנולוגיה, ניתן יהיה להקנות לצוללת יכולות שמתקרבות לכך. בשפה המקצועית מכונה המהלך "הרחבה משמעותית של מוטת השליטה".

כיום, יכולות הגילוי של כלי שיט תת-מימי מתבססות על סונאר ומכ"ם, כששניהם משדרים החוצה גלי קול או קרינה אלקטרומגנטית, בהתאמה. הקרניים המשודרות מהם מתנגשות בעצמים, סבות על עקביהם וחוזרות לצוללת; ובעזרת ניתוח מאפיינים של הקרניים השבות, ניתן למקם עצמים במרחב. "הצוללת תדע להתבסס על ניתוח של קרניים שחוזרות למכ"מים וסונארים של כלי השיט של האויב", מסביר הסמש"ט.

טכנולוגיה מתקדמת עם ממשק הפעלה פשוט

את הצוללות העתידיות צפויים להפעיל צוותים קטנים יותר מהפועלים כיום. "יש היום משבר בציים בעולם. צוללות עומדות ריקות ללא צוותים במדינות אחרות – ואנחנו לא מוכנים להתפשר ולו בקצת על איכות האנשים, אך צריכים להכפיל את כמות הלוחמים. לפיכך, רתמנו את הטכנולוגיה לעזרנו", מסביר סא"ל ש'.

"מצד אחד, נוספו יכולות טכנולוגיות שמעולם לא היו, שלכאורה דורשות כוח אדם ייעודי להפעילן", הוא מפרט. "מצד שני, אנו מכוונים לכך שלטכנולוגיות השונות בצוללת יהיו ממשקי הפעלה דומים ופשוטים. בעתיד נהפוך אותן לאינטואיטיביות וגנריות. כך נוכל לתת לכל צוללן אחריות על כמה מערכות, ולהמעיט בכמות אנשי הצוות. נוכל אפילו לקצר את הקורסים של הלוחמים".

אחי תניןאח"י תנין. (צילום: דובר צה"ל)

אך עד שייבנו הצוללות החדשות יעבור עוד עשור לפחות. בעשור זה צפויה מדינת ישראל לקבל שלוש צוללות דולפין – הראשונה מבין הצוללות מגרמניה, אח"י תנין, הגיעה אל חופי הארץ כבר בשנה הנוכחית, כשבעקבותיה צפויה להגיע צוללת נוספת ב- 2015 והשלישית בשנים שלאחר מכן.

על גבי הצוללות יהיו טילי טורפדו חדשים, בעלי יכולות משופרות: בין השאר יוכלו לפגוע במטרות מרוחקות הרבה יותר, ולהגיע אליהן במהירות מואצת. כדי להשלים את החבילה, הצוללות יצוידו בסונאר משוכלל – שיידע לקלוט עצמים רחוקים יותר.

כיפת ברזל של הים

פרויקט נוסף המיועד לשייטת הסטי"לים הוא פיתוח טילי ה'ברק אדיר', טילים נגד טילים ומטוסים, המהווים חלק ממערכת שלמה יחד עם מכ"ם 'האדיר' החדש. "המערכת מרחיבה את השטח שבו ספינה יכולה להגן על עצמה", אמר רמ"ח אמצעי לחימה בחיל הים, אל"ם מוטי גיל, והדגיש כי לאחר התאמה המערכת תתאים גם לאיומים ולמתארים נוספים.

לטיל מתלווה מכ"ם, שמעצים בצורה משמעותית את טווחי גילוי האויב, ומתחבר אליו ישירות. יחד הם מהווים שילוב מנצח להגדלת טווחי התקיפה. המכ"ם נייח, בניגוד למכ"ם המסתובב שנפוץ כיום. "המכ"ם דיגיטלי וקבוע, ולכן יש לו הרבה מאוד עיניים, הוא רואה את התמונה המלאה ל360 מעלות כל הזמן", אמר הרמ"ח. "למעשה המכ"ם הוא כל כך עצמתי, עד שהוא יכול לתפקד כיחידת בקרה אווירית (יב"א) נוספת ולנטר את השמיים מפני מטוסים", הוסיף.

יתר על כן, בגבולות הימיים מכ"מים משני סוגים חדשים, אשר ביכולתם לאתר חדירות תת מימיות לשטח ישראל. הם משפרים פי עשרות מונים את הטכנולוגיה המזהה בני אדם, בעת חדירתם לישראל. "המכ"מים כבר עברו הערכה מבצעית, ויש להם טווחי גילוי מרשימים ומספקים", העיד אל"ם גיל.

ניסוי מערכתי מלא בטיל 'ברק 8' המשולב במכ"ם 'אדיר'

 

מצויד יותר, מאומן יותר ומאמין יותר: את חייל החי"ר העתידי

לוחם החי"ר של שנת 2025 ילבש חליפת לחימה, ירכיב משקפיים בעלי מסך תצוגה וישתמש באמצעי מגן קלים ואפקטיביים יותר

גם בשדה הקרב העתידי, לוחמי חיל הרגלים יהיו גורם משמעותי. חזון הרמטכ"ל, רא"ל בנימין (בני) גנץ, מצייר את כוחות החי"ר באור מתקדם: הם יהיו מצוידים באמצעים שיסרקו כל בית תוך זמן קצר וינטרלו אותו מכל סכנה, ויפעלו בשיתוף פעולה ובסיוע של כוחות שריון, אוויר, מודיעין ועוד. חייל החי"ר העתידי יהיה מצויד יותר, מאומן יותר וכשיר יותר למשימתו. בראייה קדימה, כבר היום עובדים בצה"ל על תכנון ושיפור אמצעי הלחימה ופיתוח כלי נשק טובים יותר.

"כשיצטרך לפעול- הקטלניות שלו תהיה גבוהה"

כשמסתכלים על משימתו של לוחם החי"ר העתידי – ברור כי היא תהיה קשה יותר מבעבר, אך גם משמעותית יותר. מתארי הפעולה של האויב השתנו בשנים האחרונות, והוא הפך ללוחם נעלם יותר, נסתר יותר ובעל חתימה נמוכה. "בכל לחימה עתידית הלחימה הרגלית תהיה מאוד משמעותית, בעיקר במרחבים כפריים ועירוניים, בהם הצורך בלחימה מבית לבית הוא מאוד משמעותי", מספר ראש ענף לוחמה מבוססת רשת (לומ"ר) במחלקת אמצעי לחימה של זרוע היבשה, סא"ל אסף שצקין. "לוחם החי"ר העתידי יהיה ללא ספק אפקטיבי יותר בהיבט הקטלניות: לא בהכרח באמצעי הלחימה שהוא לוקח איתו, אלא בכוח שלו ברמת הצוות או המחלקה. הוא יוכל להפעיל בצורה מתוקשבת את כל האמצעים שצה"ל יודע לתת לו", הוא מדגיש.

צהל 3"הצורך בלחימה מבית לבית הוא מאוד משמעותי"

למעשה, ייתכן שמפקד מחלקת החי"ר בעידן של צה"ל 2025 יוכל לאתר מטרות נעלמות על ידי אמצעי רכישת מטרה, תצפית ואיסוף מאוד מתקדמים. "כשיצטרך לפעול, הקטלניות שלו תהיה מאוד גבוהה", מבהיר סא"ל שצקין. "את המידע הוא יקבל ממודיעין נגיש מאוד, כשגם הלוחם עצמו יישא אמצעים שיסייעו לאתר את האויב".

במקביל לתהליכי המזעור של הטכנולוגיה, בעוד כעשור יוכל כוח חי"ר לקבל תמונת מצב של מה שמתרחש בכפר אליו הוא נכנס בקלות יתרה, דרך מידע שיגיע אליו. "ברגע שלוחם רוכש מטרה ורוצה להשמיד אותה, הוא כבר לא צריך לעשות את זה עם הנשק שהיה לו אתמול ושיש לו היום: כל העוצמה של צה"ל תעמוד לרשותו", מפרט סא"ל שצקין.

מציאות רבודה וממושקפת

סוגיה נוספת עמה יתמודדו הכוחות ביבשה עד שנת 2025 היא תחום המשקל שנושא על עצמו חייל החי"ר. "היום הוא צריך לשאת עליו אמצעים לראיית לילה ועבורם גם אוסף לא מבוטל של סוללות חשמליות לתחזוק", מתאר ראש ענף טכנולוגיה בחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה, סא"ל ירון שגיב. "בעתיד יצוידו הלוחמים במעין משקפיים שירכיבו, דרכן יקבלו את תמונת המצב ואת נתוני השליטה והבקרה הרלוונטיים", הוא מספר.

למעשה, המשקפיים יזכירו את משקפי "Google Glass" מהעולם האזרחי, ויותאמו לצרכיו המבצעיים של לוחם החי"ר. "המשקפיים ייתנו את הנתונים במקום האמר"ל, שהוא כבד על הנשק, ותהיה להן עדשה עם ראיית לילה", מפרט סא"ל שגיב ומוסיף כי "כל היכולות הללו יקלו על הלוחם מאוד. לא יהיה צורך באנרגיה של סוללות, וזו תהיה פלטפורמה בה המכשירים יוכלו להיטען בטעינה אלחוטית מבלי לשאת משקל על הגב".

צהל צידפרוייקט צי"ד, כיום

המשקפיים המיוחדים ייכנסו לשימוש כבר בשנים הקרובות, ויוטמעו בשדה הקרב הנוכחי והעתידי. "המשקפיים לא יהיו מבוססים על אור כוכבים כמו האמצעים הנוכחיים לראיית לילה, וכך יתאימו בצורה טובה יותר ללחימה בשטח בנוי, בה כמות האור מצומצמת יותר", הוא אומר ומוסיף כי "הגודל יהיה דומה לזה של עדשת משקפיים, והמערכת תהיה קלה יותר ולא תשקול ארבעה או חמישה ק"ג".

באופן כללי, המגמה היא לצמצם את השימוש בסוללות ובאמצעים המורכבים על גבי הנשק, ולהגביר את השימוש ביכולות הנמצאות ישירות על עיניי הלוחמים ובממשקי נתונים אינטראקטיביים. "בהיבט הטכני זה יהיה הרבה יותר פשטני, וידע לסנן חלק מהמידע מראש", מדגיש סא"ל שגיב. "הממשק הזה יוכל לעזור אפילו בצליפה, ולהנחות בהיבטים הללו", הוא מוסיף.

קוד לבוש

לוחם החי"ר העתידי יתלבש בצורה אחרת. פריטי לבוש מיוחדים המיועדים להיטמע בשנים הקרובות יהפכו אותו לחזק יותר, ממוגן יותר ואפקטיבי יותר. החייל העתידי ישתמש בחליפות לחימה חדשות, אשר אופיינו על ידי מחלקת הציוד הלוגיסטי באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, וכבר נכנסו לשימוש במספר יחידות בצה"ל.

החליפות מותאמות לפעילות אינטנסיבית, וניתן לבצע בהם שינויים בהתאם לדרישה המבצעית, למזג האוויר ולתנאי השטח בהם משרתת היחידה. עד כה, ההטמעה נעשתה בצורה מוצלחת – והתכנון הוא כי בשנת 2025 כל היחידות הלוחמות ישתמשו בחליפות הלחימה בפעילויות מבצעיות.

חיל החיר צהל 2025

חליפת הלחימה תשתלב עם פריטי מיגון שעתידים להיכנס לפק"ל הלוחם. בימים אלה מאפיינים קסדה שתתן מענה נגד קליעים, ובעתיד אף תוכל להתמודד עם פגיעות אמל"ח נוסף. הקסדה החדשה תהיה קלה יותר, ואף נבחנת אפשרות להפוך אותה לאוורירית יותר.

לצד מיגון הראש, יתוגבר גם מיגון הצוואר, בו ממוקם העורק הראשי. "מטרת הפיתוחים שאנחנו רוצים להכניס לצה"ל היא להשתמש בגוף הלוחם בצורה אופטימלית", מסביר ראש ענף ציוד ומיגון אישי, סא"ל בוריס קוגן. "במקומות בהם התגלתה חולשה – נחזק. היכן שקיים חוזק – נלמד כיצד להשתמש בו".

"תהיה לחיר"ניק יכולת דיוק מירבית"

חייל החי"ר העתידי ישתמש באמצעים ממוחשבים רבים יותר, שיהפכו אותו לחכם ומתוחכם יותר. השדרוג יתחיל בפנס החי"ר, שידרוש כמות אנרגיה קטנה, אך בעתיד ישתמש החייל במערכות שליטה ובקרה מתקדמות, אותן יפעיל דרך הקסדה שלו. כמו כן, בעתיד חיישנים ימדדו את הנתונים הפיזיולוגיים של כל לוחם וישדרו את מצבו הבריאותי למפקדו ולרופא היחידתי.

בתחום הנשק האישי לא צפוי שינוי משמעותי ברובים עצמם, וככל הנראה ה-M-16 והתבור ימשיכו לשמש את לוחמי החי"ר. כמו כן, רובי המיקרו-תבור המתקדמים אמורים להמשיך ולהיטמע בשנים הקרובות. למרות שלא צפוי פיתוח של כלי נשק אישיים חדשים, האמצעים שיורכבו על הרובים ימשיכו להשתכלל ולהתפתח. "בתחום הכוונות, הנשק האישי ישתדרג פלאים", טוען ראש מדור ציוד קרב במחלקת אמל"ח בזרוע היבשה, רס"ן יואב גלסטר. "תהיה לכל חי"רניק יכולת דיוק מירבית", הוא חושף.

צהל 4הכוונות ישתדרגו

הכוונות המיוחדות יכילו מערכת בקרת אש, כך שהדיוק של ירי במטרה במרחק של עד 300 מטרים יהיה כמעט מוחלט. "בניסויים שערכנו, ראינו שבעוד עשר שנים לכל לוחם תהיה היכולת לפגוע במטרה שהוא מסמן, גם ביום וגם בלילה", מדגיש רס"ן גלסטר. בנוסף ליכולת החישוב ולראיית הלילה, תוכל הכוונת לזהות אם המטרה היא באמת כוח אויב או שמא מדובר בכוחות ידידותיים.

בין שמשון ללביא: חיל האוויר של שנת 2025

כשהכלים האלו יהיו מבצעיים, הכוח האווירי של צה"ל לא יראה אותו דבר: 33 חמקנים, בן כלאיים של מטוס ומסוק, וכלים בלתי מאויישים שיבצעו את רוב משימות חיל האוויר • סקירה עתידנית

השנה תשפ"ה. הטייס מטפס לתוך הקוקפיט ובודק את סביבתו. הוא מניח את הקסדה על ראשו, ולפתע מתחבר אל המטוס בצורה שלא הכיר. מעכשיו ועד שייגע בקרקע, הקסדה מאפשרת לו לראות 360 מעלות מסביב למטוס. זרם המידע שמגיע אליו מקיף את כל הסביבה החיצונית: מהמטוס שלו, ממטוסים אחרים ומהמטה.

בזירה אחרת, עשרים וארבעה לוחמים יושבים בחושך מוחלט ומחכים לשעת השין. המהירות בה הנוף משתנה מבעד לחלונות כמעט גורמת להם לשכוח שהם יושבים במסוק ולא במטוס. בעוד מספר דקות הם יגיעו ליעד המטרה שלהם; חצי מהזמן שהיה לוקח עם מסוק. אם בעבר היו חוששים משלב ההנחתה, היום הם רגועים לגמרי, שכן כלי הטיס החדש מבטיח להם יכולת יציאה לפעולה בכל תנאי. החזרה הביתה תלויה רק ביכולתם לבצע את המשימה – הכלי יהיה אחראי לכל השאר.

העשור הקרוב בחיל האוויר יהיה בסימן מימוש תוכניות עבר ויציאה לתוכניות חדשות בפסגת הטכנולוגיה. בין רכש הכלים המתקדמים ביותר בעולם, חיזוק יכולות הכלים הבלתי מאוישים ופיתוח מערכות שמחברות בין הפלטפורמות השונות ויוצרות חיל מאוחד ואפקטיבי מתמיד.

טוב יותר, מהיר יותר, חזק יותר

לפני חמש שנים פורסמה ההחלטה לרכוש 19 מטוסים מסוג F35I, גרסה ייעודית לצה"ל של מטוס ה"אדיר" מבית לוקהיד-מרטין. דרישות התוצר הסופי היו מורכבות: על המטוס להגיע לרמות חדשות של קטלניות, להיות עמיד בתלאות הקרב ובתנאי שטח קשים בזכות תכונת החמקנות, וגם לשמור על מחיר תפעולי שפוי. לפי התכנון, המטוס יציב סטנדרטים תחזוקתיים חדשים שיאפשרו עלות תחזוקה נמוכה יותר ממטוסי עבר. כל חלקי המטוס אמורים היו להיות מיוצרים במסגרת התקציבית שיועדה להם, כשהמטרה היא להפחית משמעותית בעלויות התפעול והתמיכה. ה"אדיר" מאגד בתוכו את כל הטכנולוגיות שהופכות משימה מסוכנת לשגרתית.

מטוס אדיר צהלמטוס ה"אדיר". (צילום ארכיון: דו"ץ)

המטוס יכלול מערכות כיוון ולכידת מטרות שלא נראו כמותן עד היום, ויאפשרו גילוי טוב יותר ממרחק רב יותר של מטרות קרקעיות, כמו גם גילוי מטרות אוויריות מטווח רחוק יותר. בתכנית התחקירים האמריקאית "60 דקות" היטיבו לתאר את המטוס באומרם כי "המטוס יידע לנטרל את אויביו לפני שהם יידעו שהוא בסביבה בכלל".

טיסת המבחן הראשונה של המטוס התקיימה בשנת 2006, אך עד היום המטוס לא נמצא בשימוש מבצעי עקב עיכובי פיתוח ותקלות בטיחות, כמו גם לאור הרצון לעדכן ולשמר אותו בחזית הטכנולוגית. כחלק מעסקת הרכישה, ישראל תוכל לרכוש עד 75 מטוסי 35F. בתחילת דצמבר אישרה ועדת השרים להצטיידות רכש של 14 מטוסים, שיצטרפו בשנת 2019 ל-19 המטוסים שכבר יהיו בשירות. בשנת 2017 יוחלט בנוגע לרכש של 17 מטוסים נוספים.

במקביל, עובדים בחיל על עסקה לרכש יצור כלאיים שעוד לא נתקלנו בו: המסוק-מטוס. הכלי בעל יכולת להמריא ולנחות במאונך בדומה למסוק, אך לטוס כמו מטוס – במהירות כפולה ממסוקים אחרים. ה"אוספריי V-22", תוצר של שיתוף פעולה מיוחד בין בואינג ל"בל מסוקים", נהגה כתוצאה מכישלון מבצע לחילוץ בני ערובה אמריקאים מאיראן עקב קשיים בתנאי מזג האוויר. חלחלה ההבנה כי יש צורך במסוק שיכול לשאת כוח אדם וציוד במהירות ויעילות, בכל תנאי מזג אוויר.

800px-V-22_Osprey_sideviewבקרוב אצלנו. המסוקטוס בשימוש הצבא האמריקני

המסוק, שנכנס לאימונים בצבא האמריקאי ולשימוש בשנת 2007, יגיע לחיל האוויר בתאריך לא ידוע בעשור הקרוב ומציג יכולות מרשימות: ה"אוספריי" מסוגל לשאת 24 לוחמים או עד 9 טון בגוף כלי הטיס, או 6.8 טון של משקל חיצוני. בטן הכלי מסוגלת לשאת תשעה ליטרים, בנוסף לצוות רפואי וציוד. מעבר לכך, ל"אוספריי" יכולות תדלוק אוויריות. ביכולתו לבצע את כל סוגי התקיפות האוויריות, תמיכה ותעבורה מהירה ויעילה, בנוסף ליכולת דאייה.

מטוס אחר שמוביל את חיל האוויר לשנת 2025 הוא ה"שמשון", או בשמו המקורי "סופר הרקולס". מדובר בגרסה חדישה ומתקדמת של ההרקולס המקורי, מטוס תובלה כבדה טקטי שמיועד בעיקר למשימות תובלה והצנחה. ה"שמשון" בעל יכולות מתקדמות: הגנה עצמית מפני טילים, התרעה מפני טילי קרקע-אוויר ומערכת למניעת אובדן שליטה במקרה של תקלה במנוע. ייעודו המרכזי של המטוס הוא משימות משותפות עם כוחות היבשה כגון: אספקה בהיטס, הטסת לוחמים, הטסת מטענים והצנחות.

צהל אימון גדסר גבעתי 5משימות תובלה והצנחה 

ה"שמשון" נכנס לשימוש בצה"ל בחודשים האחרונים, לאחר שהראשון מסוגו נקלט בחיל האוויר בחודש אפריל. בטקס חניכת המטוס הרמטכ"ל, רא"ל בנימין (בני) גנץ, הדגיש את חשיבותו של המטוס ליכולותיו העתידיות של חיל האוויר. "מטוסי השמשון הם תוספת עוצמה חדשה ומהפכנית במשקל של 34 טון. הם מגמישים ומגבירים את יכולות צה"ל, ותהיה להם חשיבות מכרעת במאמץ המתמשך והרב-זרועי של כוחותינו. מערכותיו המתקדמות יאפשרו לנו לבצע פעולות מורכבות יותר בכל תנאי, בעומק רב, בגובה נמוך יותר, באופן מהיר יותר ובחשאיות גבוהה מאד. יתרונותיו פותחים בפנינו אפשרויות מבצעיות רבות".

בעוד עשור: כלים בלתי מאויישים יבצעו חצי מהמשימות

למרות הרכישות של המטוסים המהפכניים, מערכים שלמים עתידים להיות מוחלפים דווקא בכלי טיס בלתי מאוישים. על פי רמ"ח כטב"ם בחיל האוויר, אל"ם ארז, בעתיד מערך מטוסי המודיעין של חיל האוויר יוחלף במלואו במערכות בלתי מאויישות. "ברגע שניתן יהיה למזער את משקל הכלים הנישאים על המטוסים על מנת שכטב"מים יוכלו לשאת אותם, החלק הארי של משימות חיל האוויר יבוצע על ידי כלים בלתי מאויישים".

כטבם 3הכלים הנישאים ימוזערו. מזל"ט צבאי

צה"ל היה מהצבאות הראשונים בעולם שעשה שימוש בכטב"מים (מזל"טים באותם הימים) לצרכים מבצעיים. זה קרה בשנות השישים המאוחרות דווקא בחיל המודיעין, שם החליטו להצמיד מצלמות לטיסנים לאיסוף מידע. מאז ועד היום הולך וגובר תפקידם של אמצעים בלתי מאוישים אלה בתחומים שונים, כאשר המרכזי בהם נותר איסוף המודיעין. על פי ד"ר איזבל עוקשי, ראש מנהלת הרובוטיקה הצבאית בתעשייה האווירית, עד אז חצי מהמשימות של צה"ל יבוצעו על ידי כלים בלתי מאוישים.

בחיל האוויר, התהליך הואץ בשנים האחרונות, ורק יתעצם עד לשנת 2025. "ככל שהטכנולוגיה תתקדם, אני סבור שיותר ויותר משימות יעברו לכלי טיס בלתי מאוישים", הסביר רמ"ח כטב"ם, אל"ם ארז. "השימוש בכלים הללו מאפשר שהייה ארוכה באוויר לעומת כלי טיס אחרים. כמו כן, כטב"מים מספקים תפוקה גבוהה בהרבה במשימות הקשורות למודיעין, כמו תצפיות ואיסוף. לרוב, השימוש בכלים בלתי מאוישים הוא גם זול יותר משמעותית".

הסיבה להשתלטות כלי הטיס הבלתי מאויישים על משימות המודיעין למיניהן טמונה באופי המשימות, ובפוטנציאל הכלים. המומחים בתחום מגדירים את המשימות אותן מבצעים הכלים כמשימות די.די.די (Dirty, dangerous and dull, או: מלוכלכות, מסוכנות ומשעממות). לדוגמה, במשימת דאייה מעל תאי שטח עוינים, אין סיבה לשלוח כוח אנושי. כבר היום הצבא האמריקני משתמש בכלי הטיס הבלתי מאוישים לרוב משימות האיסוף שלו באסיה ובמזרח התיכון.

כטבם דוצ"מאפשר שהייה ארוכה באוויר"

סיבה נוספת להתעצמות מערך זה היא ההבנה בתעשיות מסביב לעולם כי בתחום זה נמצא העתיד. רמ"ח כטב"ם מסביר כי אם בתחילת המילניום התייחסו למל"טים כרעיון נישתי שלא יתפתח, עם תחילת השימוש בכטב"מים החלה לחלחל ההבנה שיש יתרונות במערך הזה. משם התחילה ההתפתחות המאסיבית לכל הכיוונים.

היום סכומי עתק מושקעים מסביב לעולם במחקר ופיתוח של התחום, גם בישראל. למעשה, המדינה ענקית בתחום, השנייה בגודלה בעולם אחרי ארצות הברית. למה כחול-לבן? המבצעיות. "כטב"מים שמפותחים בישראל הם היחידים בעולם שעוברים מבחנים מבצעיים אמיתיים, עם כל הצער שבדבר", הסביר אל"ם ארז.

אל"ם ארז מבהיר כי סופם של מטוסי הקרב המאוישים עדיין רחוק. "החשיבות של מטוסי הקרב ויכולות החימוש שלהם, ולו במימד ההרתעה, תישמר להערכתי עוד שנים רבות". עם זאת, גם לדעתו יבוא יום ויהיה מטוס קרב בלתי מאויש, לפחות בעוד עשרים שנים.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

  1. אדם צריך לעשות השתדלות פרנסה, אך לדעת שהכל בגזירת עליון,
    ה"ה כאן, איסור חמור ונורא לכל חרדי להתגיס לצבא, גם אם לא לומד, וגם לנחל וכדו',
    אבל זה לא סותר חובת השתדלות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture