גורמים מדיניים: ההחלטה על ניתוק החשמל לרש"פ לא תואמה עמנו

דאגה בירושלים מהמהלך בעל הפוטנציאל הנפיץ • בעיית החובות מוכרת וידועה לכל הגורמים המדיניים במשך יותר משנתיים, אולם עד כה לא נעשה דבר כדי לפתור את מצוקתה של חברת החשמל • ראש המל"ל יכנס מחר דיון חירום בנושא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שעות לא רבות לאחר ניתוק זרם החשמל לערים הפלסטיניות שכם וג'נין למשך כ-45 דקות, אומרים גורמים במשרד ראש הממשלה כי המהלך היה החלטה עצמאית של הנהלת חברת החשמל, וכי היא לא נעשתה בהנחיית הדרג המדיני.

פקיד מדיני בכיר בירושלים אמר כי החברה הודיעה למשרד ראש הממשלה על כוונותיה, רק כשעה או שעתיים לפני שניתקה את החשמל לערים הגדולות בשומרון, כאמצעי ענישה ואכיפה עקב חובות העתק של הרשות הפלסטינית לחברה.

קרא עוד:

[postim]

היועץ לביטחון לאומי יוסי כהן, יכנס מחר בלשכתו דיון חירום עם נציגי משרד הביטחון, משרד האוצר, משרד האנרגיה וחברת החשמל, כדי לדון בבעיית החובות אשר עלולה להתפתח למשבר מדיני וביטחוני חמור.

תרבות אי התשלום – הצטברות חובות בהיקף של כשני מיליארד שקלים

בכירי חברת החשמל מזהירים מזה זמן רב כי יפעילו את סנקציית ניתוק החשמל כלפי הרשות, אם זו לא תשלם את חובותיה העצומים. חובות הפלסטינים לחברת החשמל מסתכמים בכמיליארד ותשע מאות מיליוני שקלים. מתוכם כ-1.2 מיליארד הם חובותיה של חמ"י – חברת החשמל הפלסטינית במזרח ירושלים, המספקת חשמל גם לבית לחם, רמאללה ויריחו ולכל אזור יהודה.

בשנה שעברה נמנע מהלך דומה על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, אשר הזהיר את הממשלה מההשלכות החמורות העלולות להיגרם כתוצאה מניתוק של מיליוני פלסטינים מרשת החשמל. שר הביטחון משה יעלון והיועץ לביטחון לאומי יוסי כהן, הבהירו בעבר מספר פעמים לראשי החברה כי הם מתנגדים למהלך המסוכן.

לחברת החשמל לא נותרה הברירה בין אפשרויות רבות, לאחר שבמשך יותר משנתיים הרשות הפלסטינית אינה משלמת על צריכת החשמל שלה, המגיעה כולה מישראל. הגורמים המדיניים אשר התנגדו למהלך הדרסטי, לא הציעו כל פתרון לבעיה החריפה במשך כל התקופה האמורה, והסתפקו בהבהרת עמדתם כי הם שוללים את סנקציית הניתוק.

חברת החשמל: נמשיך את הניתוקים ואף נרחיב אותם, אם לא יוסדר החוב

במאי האחרון נענה בית המשפט המחוזי בירושלים לבקשתה של חברת החשמל להטיל עיקול על חשבונות החברה המזרח ירושלמית בהיקף של כ-380 מיליון שקל. אולם לאחר עתירת החברה הפלסטינית, העיקול בוטל.

מצבה הפיננסי של חברת החשמל קשה מאוד. חובותיה לבנקים, לגופים המוסדיים ולספקים, עומדים על כ-70 מיליארד(!) שקלים. תזרים המזומנים של החברה נפגע קשות עקב החובות הפלסטיניים וביטול הסכם הגז עם מצרים. את שלושת הרבעונים הראשונים של 2014 סיימה החברה בגרעון ענק של כ-920 מיליוני שקלים במצטבר.

חברת החשמל מסרה אתמול כי היא מחויבת לפעול על פי חוק לצמצום החוב ולאחר שהתריעה שהחוב גדול לממדי עתק. "חברת החשמל נאלצת לפעול על מנת לא להגדיל את החוב מעבר לשני מיליארד שקל על ידי הגבלת אספקה שתתרחש מעת לעת לפרקי זמן קצרים וקצובים", נאמר בהודעת החברה. בכוונת החברה להרחיב את ניתוקי החשמל למשך שעה בבוקר ושעה בערב בכל יום, באזורים שונים ברשות הפלסטינית, עד לקבלת החלטות נוספות בעניין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture