ביקורת ל'ביקורת': מבקר המדינה דורש להגביר את הפיקוח בכוללים ובישיבות

אם חשבתם שהביקורות ב'כולל' ובישיבה מוגזמות, חכו ליישום המלצותיו של מבקר המדינה שטוען: "שיטת הפיקוח על מצבת התלמידים אינה מספקת" • למעלה מ-5,000 דיווחו לצה"ל כי תורתם אומנותם אך אינם רשומים ברשימות האגף למוסדות תורניים, 700 נוספים נרשמו אך נכשלו בביקורת • מנהלי המוסדות קובלים: "העיתוי, טרם תיקון נזקי לפיד, מעודד הסתה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בדוח יוצא דופן בהתמקדותו הספציפית בציבור הלומדים בהיכלי התורה, תוקף מבקר המדינה את מערך הביקורות הדרקוני של משרד החינוך ודורש להדק את הרצועה ולהעמיק את הפיקוח.

מבקר המדינה בחן במחצית האמצעית (אפריל-ספטמבר) של 2014 את הליכי הטיפול בתמיכות הניתנות למוסדות התורניים ובמלגות הלימודים לאברכים, ומצביע על קלות הביקורות ועל חוסר תיאום מהותי בין הגורמים המפקחים.

"אין פיקוח על מאות מיליונים המועברים למוסדות הגדולים"

בשנת 2011 הורה החשב הכללי למשרדי רואי החשבון המבצעים את הביקורות במוסדות מטעמו, שלא לבצע ביקורות שטח במוסדות המונים יותר מ-200 תלמידים בניגוד לנוהל שר האוצר. ההחלטה התייחסה ל-155 מוסדות שלמדו בהם בשנת 2013 כ-57% מכלל התלמידים.

דוח המבקר מצביע על הבעייתיות המשפטית בהנחיה זו שבעקבותיה לא נעשו יותר משלוש שנים ביקורות שטח במרבית המוסדות האלה, בהם לומדים עשרות אלפי תלמידים: בשנת 2012 נעשו ביקורות שטח במוסדות גדולים ובינוניים שבהם למדו 8,726 תלמידים זכאים בלבד (12.2% מהתלמידים במוסדות אלה) ובשנת 2013 נעשו ביקורות שטח במוסדות שבהם למדו 24,942 תלמידים זכאים בלבד (35.8% מהתלמידים במוסדות אלה). עפ"י הדוח, המסקנה היא כי חלק ניכר מתמיכות האגף למוסדות הגדולים והבינוניים, שנאמדים בשנת 2012 בכ-500 מיליון ש"ח ובשנת 2013 בכ-275 מיליון ש"ח, אינו מבוקר באמצעות ביקורות שטח לבדיקת נוכחותם של התלמידים שבגינם זכאים המוסדות התורניים לתמיכה.

בל נטעה, הוראת החשכ"ל שלא לבצע ביקורות במוסדות הגדולים לא נעשתה מטעמים של 'ביטול תורה' וכדו' אלא בשל אילוצים תקציביים גרידא. הפתרון הרצוי מבחינת גורמי הפיקוח הינם אמצעים טכנולוגיים שיוזילו את עלות ביצוע ביקורות השטח במוסדות הללו, אך מאז נידון העניין לראשונה לפני כארבע שנים ועד לאחרונה, טרם בוצע פיילוט לבדיקת נוכחות באמצעות כלים טכנולוגיים.

שעון נוכחותבקרוב בהיכלי הישיבות? שעון נוכחות ביומטרי

חידוש נוסף מבית מדרשו של המבקר דורש לבחון מחדש את מבחני התמיכה של משרד החינוך ולהגדירם עפ"י מדדי איכות המתייחסים לתשומות ולתפוקות, רמת הלימודים, או קיומה של תכנית לימודים מאושרת, ולא רק לפי מספר הלומדים במוסדות. המבקר שניחן במידה מסוימת של מודעות עצמית מציע כי נוכח רגישותה של הסוגיה, ראוי שבחינה זו תכלול את שמיעת דעתם של ראשי המוסדות.

כבשת הרש: "90 תלמידים תוקצבו גם ע"י משרד הרווחה"

דוח המבקר מצביע כי בניגוד לנוהל הנדרש לא בוצע תיאום תמיכות בין משרד החינוך ומשרד הרווחה. בביקורת עלה כי בשנים 2012 ו-2013 קיבלו מוסדות תורניים כפל תמיכות עבור כתשעים תלמידים. התמיכות התקבלו הן מהאגף למוסדות תורניים בעבור התלמידים שהיו רשומים במוסדות התורניים, והן ממשרד הרווחה בשל שהותם של התלמידים בפנימיות ובמוסדות של משרד הרווחה.

יש לזכור כי גם אם המקרים הללו בוצעו במזיד ושלא בהתאם להלכה, ההתמקדות במספרים שוליים אלו תחת הכותרת "כפל תמיכה" מעוררת רושם כביכול וזהו נוהג נרחב, ולא כך הוא הדבר. בשנת 2013 העניק משרד החינוך תמיכות ל-1,508 מוסדות תורניים המשתייכים לכ-1,150 עמותות. במוסדות למדו 122,061 תלמידים הזכאים לתמיכת האגף, כך ש-90 תלמידים מהווים פחות מפרומיל.

באותה הגישה, מצביע המבקר גם לעבר פינה חשוכה אחרת ומוצא כי למרות שתלמידי המוסדות התורניים מחויבים ללמוד 45-35 שעות בשבוע, לפי סוג המוסד, ולכן, ככלל, אינם יכולים ללמוד במקביל במוסדות לימוד אחרים, הרי שבפועל הועברה תמיכה למוסדות תורניים עבור תלמידים שלמדו במקביל גם במסגרות לימודיות של משרד הכלכלה. חשוב להדגיש כי רבים מהמקרים שהוצלבו כללו את אלו הלומדים בקורסים להכשרה מקצועית בשעות הערב או את אלו המחלקים זמנם בין ה'כולל' ללימודי המקצוע, אך חלק מהקורסים היו כאלו שנלמדו בשעות הבוקר, במקביל ללימודי התלמידים במוסד התורני, ולגביהם לא הנהיג האגף למוסדות תורניים הצלבת רשימת תלמידים סדורה בינו ובין משרד הכלכלה, לבחינת כפל רישום ומתן תמיכה.

Computer course that is career specific to help Ultra orthodox Jewsלימודי מקצוע. (אילוסטרציה: יוסי זמיר-פלאש 90)

כן נמצאו 184 מקרים שבהם קיבלו אברכים מלגות לימודים במקביל לקבלת תשלומי הבטחת הכנסה או תשלומים מסוימים אחרים מהמוסד לביטוח לאומי. בתחום זה לא בוצעה הצלבת מידע מאז יוני 2010.

הצהירו לצה"ל על 'תורתם אומנותם' אך נעדרו מרשימות האגף

מאז פקיעת "חוק טל" צה"ל ממשיך לדחות את גיוסם של תלמידי ישיבות חייבי גיוס, והוא הודיע על כך לבג"ץ. סירובו של צה"ל לגייס בכוח את בחורי הישיבות אינו מונע מהם תקצוב, עם הפלת יוזמות לפיד לסנקציות כלכליות ופליליות. בנושא אחד עלה זממם בידם כאשר בחודש תמוז תשע"ג החליטה ממשלת הזדון כחלק מהליכי הגיוס בכפיה, כי ישיבה לא תקבל תמיכה בגין תלמיד המצוי בגיל דחיית שירות ואינו עומד בתנאים הנדרשים כדי לקבל דחיית שירות, או שנקרא להתגייס ולא התייצב.

באותה החלטה הטילה הממשלה על שר החינוך ושר הביטחון לקיים מנגנוני העברת מידע יעילים לשם יישום כלל ההיבטים של החלטה זו. עוד טרם החלטה זו, כבר מאז שנת 2011 עשה מנהל האגף מאמצים לקבל מצה"ל את רשימת דחויי השירות, כדי לבדוק אם הם אכן לומדים במוסדות תורניים שהאגף מכיר ותומך בהם. רק בפברואר 2014 אישרה ראשת אכ"א את העברת המידע למשרד החינוך. ואולם עד למועד סיכום הביקורת, דצמבר 2014, טרם העביר צה"ל את המידע הנדרש לאגף. לכן לא יכול האגף להצליב בין הנתונים ולהעביר לצה"ל את המידע על תלמידים שאינם לומדים במוסדות תורניים, ובשל כך ויתר למעשה צה"ל על האפשרות לאתר תלמידים שאינם זכאים לדחיית שירות.

."ניסיון לחמוק משירות צבאי". (אילוסטרציה: יונתן זינדל-פלאש 90)

בביקורות השטח שנעשו במוסדות סוננו כמה אלפי תלמידים שלא הופיעו גם בביקורת החוזרת, והמוסדות הפסיקו לקבל תמיכה עבורם, אך המבקר מצביע כי בשל חוסר התיאום בין צה"ל לאגף, לא דווח לצה"ל על הממצאים ולפיהם 702 מאותם תלמידים נכללו ברשימת צה"ל במעמד של דחויי שירות על פי הצהרתם. המבקר מודע לכך שחלק מהנעדרים בביקורות היו רשומים באגף כתלמידים לפרקי זמן קצרים אך לדעתו מדובר ניסיון לחמוק משירות צבאי.

מכלל דחויי השירות ברשימת צה"ל, שמספרם באוגוסט 2012 היה 54,375, נמצאו 5,712 שלא הופיעו כתלמידים ברשימות האגף בדצמבר 2012 ובדצמבר 2013; בדיקה מדגמית לגבי 608 מהם העלתה כי 352 לא למדו במוסדות האגף בשנים 2014-2010. לאור נתונים אלה מדגיש משרד המבקר את הצורך בשיתוף המידע בין האגף ובין צה"ל בנושא דחויי השירות.

עשרות מיליונים שולמו ביתר, אך אין פירוט לגביהם

ביולי 2014 הסתכמו הכספים ששולמו ביתר וכספים שעל המוסדות להשיבם ושטרם נגבו, חרף פניות אליהם, בכ-25 מיליון ש"ח. נוסף על כך, היקף החובות בגין תשלומי מלגות ששולמו ביתר לאברכים היה כ-9.5 מיליון ש"ח, ולפי הנהלים יש להשיבם. המבקר מותח ביקורת על כך שחשבות האגף לא טיפלה באופן שוטף בהשבת הכספים, וחלק ניכר מהם לא נגבה, בין היתר בשל היעדר פירוט ומידע. היעדר מידע כזה מונע טיפול יעיל בהשבת הכספים, לרבות כספים שלא הושבו תקופה ארוכה ולכן לא יהיה ניתן לדרוש את גבייתם.

משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את עבודתם של ועדת התמיכות האגפית ומטה האגף לתמיכה במוסדות תורניים ומדגיש כי הממצאים בנושא זה מלמדים על שיפור לעומת הממצאים שהועלו בעבר, כשהיה הנושא באחריות משרד הדתות. עם זאת, הביקורת מצאה ליקויים בבקרה שמפעילים חשבות משרד החינוך והחשכ"ל על מתן התמיכות, ובטיפול האגף בכספים שטרם ניגבו ממוסדות.

הממצאים מצביעים על הצורך בהגברת התיאום בין משרד החינוך, לבין החשכ"ל, רשם העמותות, משרד הרווחה, משרד הכלכלה וצה"ל. במצב העניינים הנוכחי לא נעשות ביקורות שטח על הימצאותם של רוב התלמידים במוסדות הגדולים והבינוניים, קיימים מקרים של כפל תמיכות בגין אותם תלמידים, ולא נבחנת עמידתם של אלפי תלמידים בתנאי דחיית השירות הצבאי.

.יעד פופולרי לחיצי ביקורת. לומדי תורה (אילוסטרציה: נתי שוחט-פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture