ראש אגף התכנון: "צבאות קלאסיים כבר אינם מהווים עלינו איום"

בדברים שנשא אלוף נמרוד שפר בכנס הרצליה ה-15, הוא התייחס לאיומים שמציבים השינויים במזרח התיכון, ואמר כי "העימותים סביבנו הם תולדה של תפיסת עולם ולחימה איראנית שמשפיעה על המזרח התיכון כולו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"צה"ל צריך שינוי. המזרח התיכון הוא לא אותו מזרח תיכון אליו גדלנו וזה מחייב את צה"ל להיות אחר" – כך אמר היום ראש אגף התכנון, אלוף נמרוד שפר, בכנס הרצליה ה-15.

"כיום, המזרח התיכון נטול גבולות מעשיים, דבר המציב סימני שאלה בכל הנוגע למי הכתובת אליה פונים ומה הם מוקדי ההשפעה", הדגיש. בדבריו התייחס אלוף שפר לאיום הגרעין האיראני, ואמר כי "העימותים סביבנו הם תולדה של תפיסת עולם ולחימה איראנית שמשפיעה על המזרח התיכון כולו. מסוריה, דרך עיראק, ועד חיזבאללה ותימן".

תופעה נוספת המתחזקת לדבריו היא התרחבות הג'יהאד הסלפי – התפשטות רעיון המביא להקצנה, המשפיעה יותר מהתרחבות צבאית. בתוך כך, ישנו צורך להיערך למגוון רחב של איומים וקיימת הבנה שבמציאות זו דווקא לחלש ישנה עוצמה משמעותית. "הצבא שלנו חזק מאוד. מולו עומדות לפעמים קבוצות קטנות שמבטאות את חוזק החלש, דווקא מכיוון שהם מונעים מהצבא להפעיל את כל כוחו – כי הם נלחמים במקומות אזרחיים, מאחורי אזרחים תמימים", פירט אלוף שפר.

קרא עוד:
[postim]

מתוך העקרונות האלו יצא צה"ל לתכנית רב שנתית 'גדעון'. "צריך ללמוד את האיומים ולהבין לאן ללכת. אנחנו קודם כל מפנים את המבט פנימה ושואלים לאן אנחנו צריכים להגיע", הסביר אלוף שפר. "אנחנו לא מהמרים בביטחון. אנחנו נדרשים להשתנות במלוא האחריות כדי שנדע לתת מענה לאתגרים הביטחוניים שיעמדו בפנינו. אנו צריכים שהצבא שלנו יהיה מספיק גמיש להשתנות באותה מהירות שהאויב משתנה – ולהיות צעד לפניו", הוסיף, וציין כי לא תמיד כך היה הדבר, ודוגמה לכך הוא איום המנהרות.

"מדינת ישראל השכילה להיות אחת ממעצמות הסייבר בעולם, וזה לא מובן מאליו"

לצד האיומים המשתנים, מנה ראש אג"ת רשימה של הזדמנויות. "עד לפני שנתיים עמד איום נשק כימי בסוריה בכמויות גדולות, שהציב לישראל איום מאוד גדול, וכיום הוא נעלם. צבאות קלאסיים כבר אינם מהווים עלינו איום", הוא סיפר. "הצבא הסורי, שלפני מספר שנים היה האיום המרכזי על ישראל, אינו מאיים עלינו כלל". לצד זאת, עימותים רבים בסביבתנו מחלישים את האויבים, ומאפשרים גם הם הזדמנות לשינוי.

."להשתנות באותה מהירות שהאויב משתנה - ולהיות צעד לפניו". מנהרת
טרור שנחשפה בעזה במבצע 'צוק איתן' (צילום: פלאש 90)

כמו כן, הדגיש אלוף שפר את היעדים שבהם על צה"ל לעמוד, ואמר כי "בראש ובראשונה צה"ל צריך להיות חד מאוד, מוכן ומחודד בכל רגע לכל אתגר". כמו כן, הוא ציין את הצורך למצות את המודיעין ולהוות מעצמת סייבר עולמית. "מדינת ישראל השכילה להיות אחת ממעצמות הסייבר בעולם, וזה לא מובן מאליו. סייבר זה בעיקר אנשים, שיושבים, חושבים ומפתחים, עם כישרון בלתי רגיל".

לצד זאת, התמרון הקרקעי היה ונותר מרכזי בכל מערכה. "יכולת התמרון שלנו על הקרקע, שלעתים מסתכלים עליו בספקנות, היא אחד מגורמי ההרתעה המשפיעים של צה"ל", קבע. בכל הקשור לאיום המנהרות אמר כי "אנחנו מסתכלים על הקיץ האחרון כשיעור. אתגר התת-קרקע יפוצח – ישראל תמצא ותמציא את הטכנולוגיה, וזה כבר בידנו. מערכת הביטחון כולה מרכזת מאמץ בלתי רגיל לפתרון וסיפוק האמצעים הטכנלוגיים והמבצעיים, ואני משוכנע שזה בידנו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture