יחסים עכורים? חילות האוויר של ישראל וארה"ב חתמו על הסכם אסטרטגי

שיתוף הפעולה בין חיל-האוויר הישראלי לאמריקאי עלה מדרגה השבוע, כאשר חתמו החילות על מסמך אסטרטגי להעמקת שיתוף הפעולה ביניהם ולמיסודו • הידיעה מתפרסמת שלא במקרה, במהלך ביקורו החמישי של ראש המטות המשולבים בישראל • במסגרת ההסכם: תכנית עבודה שנתית בנושאי תרגילים ובניין כוח משותף

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

בעוד היחסים הפוליטיים בין ישראל וארה"ב, או ליתר דיוק, בין נתניהו לאובמה, מציבים את הקשר המסורתי בין המדינות בשיאים חדשים של שפל וניכור, מוכיחים זרועות הביטחון כי בכל הקשור לאגפים הצבאיים הקשר רק הולך ומתהדק.

אתמול (ב') נחת בישראל יושב ראש המטות המשולבים של צבא ארצות-הברית, הגנרל מרטין דמפסי, המבקר כאן לקראת סיום תפקידו כאורחו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט. במסגרת הביקור, ייפגש יושב ראש המטות המשולבים עם שר הביטחון, בוגי יעלון, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, מפקדים נוספים בצה”ל ובכירים במערכת הביטחון, זאת על-מנת לדון בשיתוף הפעולה בין הצבאות ובאתגרים הביטחוניים המשותפים.

זהו ביקורו החמישי בישראל והראשון מאז מינויו של הרמטכ"ל המכהן, איזנקוט. גם הנשיא אובמה עצמו, בראיון המיוחד וגלוי-הלב שהעניק לערוץ 2, הדגיש כי למרות העכירות בינו לבין נתניהו, היחסים הצבאיים מתחזקים בשיתוף פעולה הדוק בין זרועות הביטחון והמודיעין של הצדדים.

צהל וצבא ארהב

הוכחה נוספת ליחסים המיוחדים נחתמה השבוע בהסכם היסטורי בין חיל-האוויר הישראלי לחיל-האוויר האמריקאי: במהלך מפגש ראשון מסוגו בין החילות מיסדו העמיתים באופן רשמי את שיתוף הפעולה האסטרטגי בין השניים וחיברו תכנית עבודה למימושו בשנה הקרובה. "מדובר באירוע מכונן ונקודת ציון משמעותית בשיתוף הפעולה בין החילות שבא לידי ביטוי במעמד חתימה לראשונה, של הסכם מסגרת להעמקת שיתוף הפעולה האסטרטגי בכל תחומי העשייה המשותפים", מספר תא"ל יעקוב שהרבני, נספח חיל-האוויר בוושינגטון.

קרא עוד:
[postim]

המסמך החשוב, מביא את כל עולמות התוכן שבהם מתקיים שיתוף פעולה בין שני הגופים תחת קורת גג אחת באמצעות בניית מנגנון שנתי ותכנית עבודה משותפת בעולמות תוכן אלה. המטרה היא לקדם את הנושאים שעומדים בליבת הצרכים והאינטרסים המשותפים של כל אחד מהחילות. "יש שיתוף פעולה עמוק ורב שנים בין החילות מעצם זה שארה"ב היא בת הברית המשמעותית והאיתנה ביותר שלנו", מסביר תא"ל שהרבני.

"מה שהופך את המסמך למיוחד זה שהוא מסדיר את שיתוף הפעולה בין החילות עד כה, ומזהה אזורים חדשים בהם נוכל לשתף פעולה", מוסיף סגן ראש מזכירות חהא"א ליחסים בינלאומיים מייג'ור ג'נרל לורנס מרטין. "במובן זה, המסמך אינו מהווה רק מסגרת מעשית שמאפשרת לנו לקדם את הסוגיות שחשובות לשני החילות, הוא גם משמש כאסמכתא ברורה לחברות העמוקה והמחויבות השוררת בנינו.

"הישג משמעותי עבור חיל-האוויר"

התהליך שקדם למעמד החתימה ארך כמעט שנתיים והתחיל מביקורו של מפקד חהא"א, גנרל מארק וולש, כאורח חיל-האוויר הישראלי באוגוסט 2013. את עבודת המטה מהצד הישראלי ריכז ענף תב"ל תוך סנכרון הדוק עם מחלקות בניין הכוח, הפעלת הכוח ולהק ציוד. בסיומו חתמו כאמור השבוע ראש מטה החיל הישראלי תא"ל עמיקם נורקין, וסגן ראש מזכירות חהא"א ליחסים בינלאומיים מייג'ור ג'נרל לורנס מרטין. "במהלך הביקור שני המפקדים דיברו על חשיבות שיתוף הפעולה והצורך בהעמקה שלו", מספר תא"ל שהרבני. "תחת אותה הנחיה לקחנו את החזון ותרגמנו אותו למסמך מעשי שמייצר הגדרה מבוססת של אותה ההעמקה".

מטוס F-15E אמריקאי באימון שנערך ב-2013 בבסיס עובדהמטוס F-15E אמריקאי באימון שנערך ב-2013 בבסיס עובדה

במסגרת ההסכם הוקמו 12 צוותי עבודה שיובלו על-ידי קצינים בכירים משני החילות ויעסקו בנושאי העניין המשותפים לשתי הזרועות ובקידומם: ביניהם צוותים האחראיים על תרגילים משותפים, בניין כוח בדגש על קליטת מטוס ה"אדיר" (F-35) בחיל הישראלי, רפואה תעופתית ובטיחות טיסה. "בתקופה הקרובה נתאמן יחד בתרגיל 'רד-פלאג', החיל האמריקאי יפרוס לכאן כדי להשתתף בתרגיל 'דגל-כחול', ואף נהיה לחיל הזר הראשון שישתתף בתרגיל רחב היקף של המשמר הלאומי", מוסיף תא"ל שהרבני. "אנחנו נמצאים בתקופה טובה ופורה בין החילות. חשוב לציין שאפשר לספור על כף יד אחת את המדינות שחתומות על הסכם דומה, דבר ששם אותנו במקום מיוחד מאוד וזהו הישג משמעותי עבור חיל-האוויר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture