דו"ח האו"ם על 'צוק איתן': "ישראל וחמאס ביצעו פשעי מלחמה"

'ועדת שייבאס' ממליצה לחקור את שני הצדדים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ומגנה בחריפות את הפגיעה הנרחבת באזרחי רצועת עזה בידי צה"ל, לצד ביקורת בשפה רפה על ירי הרקטות ועל חפירת מנהרות הטרור בידי הארגונים הפלסטיניים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כשנה לאחר מבצע 'צוק איתן' – המבצע הצבאי הגדול, הנרחב והארוך ביותר שביצע צה"ל מאז קום המדינה – מגישה ועדת החקירה שהקימה מועצת האו"ם לזכויות האדם את ממצאיה כלפי המערכה, ומביעה ביקורת חריפה ביותר הן על מדינת ישראל והן על ארגוני הטרור ברצועה.

על פי המלצת יו"ר הוועדה, השופטת האמריקנית בדימוס מרי מקגוואן-דייוויס, על הקהילה הבינלאומית לנקוט צעדים בעקבות מסקנות הדו"ח, ובראשן תמיכה בחקירה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בכל הנוגע למצב ב"שטחים הפלסטינים הכבושים", כלשונה.

ועדת שייבאס קובעת כי במבצע נהרגו 2,251 פלסטינים תושבי רצועת עזה, מהם 1,462 אזרחים. מבין האזרחים ההרוגים נמנו 299 נשים ו-551 ילדים. מספר הפצועים פלסטיניים עומד על 11,231, מהם 3,450 נשים ו-3,436 ילדים.

קרא עוד:
[postim]

הדו"ח מתאר כי סבב הלחימה האחרון התאפיין בעלייה משמעותית בכוח האש שבו נעשה שימוש במהלך הלחימה. ישראל ביצעה יותר מ-6,000 תקיפות אוויריות וירתה יותר מ-50 אלף פגזי טנקים וארטילריה. הארגונים הפלסטיניים שיגרו 4,881 טילים ורקטות, וירו 1,753 פגזי מרגמה לשטחה של ישראל במהלך החודשים יולי-אוגוסט 2014. המתקפות הפלסטיניות גרמו למותם של שישה אזרחים ישראלים ולפציעתם של 1,600 לפחות.

."ישראל ביצעה אלפי תקיפות אוויריות..." (אילוסטרציה: פלאש 90)

"היקף ההרס והסבל האנושי בעזה היה חסר תקדים בהיקפו וישפיע על הדורות הבאים", אמרה יושבת ראש הוועדה. חברי ועדת החקירה הביעו דאגה מהשימוש הנרחב שעשתה ישראל באמצעי לחימה בעלי פגיעה היקפית רחבה. לדבריהם, לא מדובר באמצעי לחימה לא חוקיים, אך השימוש בהם באזורים צפופי אוכלוסין מביא בסבירות גבוהה להרג חסר הבחנה של לוחמים ואזרחים כאחד.

על פי מסקנות הוועדה "נותרו פגמים בעמידתה של ישראל בסטנדרטים, והיא חייבת למצות את הדין עם חיילים המפרים את החוק ולהבטיח צדק ואי הישנות של המעשים". מחברי הדו"ח מוסיפים כי העובדה שישראל לא שינתה את מדיניות התקיפות האוויריות שלה, אפילו לאחר שהתבררו השלכותיהן על אזרחים, מעלה את השאלה אם התנהלות זאת היוותה חלק ממדיניות רחבה שאושרה, לפחות באופן טקטי, בדרגים המדיניים הגבוהים ביותר. "כל עשר שניות היה פיצוץ", מצוטט עד פלסטיני מרפיח.

בחלק המתייחס לאירוע נפילתו של החייל הדר גולדין הי"ד והחשש הישראלי כי נחטף בעודו בחיים. יו"ר הוועדה גינתה בחריפות את פעולת התגובה של צה"ל באותה העת: "כאשר חייו של חייל ישראלי מוטלים על הכף, נראה כי מתעלמים מכל החוקים".

"הרשויות בעזה חסרות כל רצון לחקור את מעשי הקבוצות החמושות"

בביקורת שנמתחה על הפלסטינים נכתב גם כן כי הם ביצעו פשעי מלחמה, וכי "החקירות שבוצעו על ידי הרשויות הפלסטיניות היו בלתי מספקות באופן מוחלט. נראה כי הרשויות המקומיות בעזה חסרות כל רצון פוליטי לחקור את מעשי הקבוצות החמושות שם", כך בלשון הוועדה המתעלמת מכך שהרשות המקומית בעזה היא היא הקבוצה החמושה.

הוועדה מותחת ביקורת על ירי הטילים והרקטות לעבר היישובים האזרחיים בישראל, וקובעת כי "פעולות האיבה גרמו גם למצוקה והפרעה עצומה בחיים האזרחיים בישראל. לעתים קרובות חזו האזרחים המתגוררים בקרבת עזה בדאגה בהפגזות מחלון ביתם, אך נאבקו גם להגיע בזמן למקלטים עם ילדיהם עם הישמע צפירות האזעקה המתריעות על נפילות קרבות.

"השיגור חסר ההבחנה של אלפי טילים, רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, נעשה – כך נראה – במטרה לזרוע אימה בקרב אזרחי ישראל. בנוסף, צה"ל איתר 14 מנהרות שהובילו מרצועת עזה לשטח ישראל, ואשר שימשו לתקיפת חייליו במהלך הקרבות. עצם קיומן של המנהרות יצר טראומה בקרב אזרחי ישראל שחששו כל העת מפני אפשרות שיותקפו על ידי מחבלים שיגיחו מתחת לפני האדמה".

."קיומן של המנהרות יצר טראומה בקרב אזרחי ישראל". (אילוסטרציה: דו"צ)

ישראל לא שיתפה פעולה עם הוועדה, "דו"ח הוועדה נכתב מראש. אין להם מה לחפש פה. קודם שיבקרו בדמשק, בבגדאד, בטריפולי – שם, ולא פה, הם ימצאו פשעי מלחמה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר הקמת הוועדה בקיץ הקודם.

בשבוע שעבר אמר נתניהו כי קריאת הדו"ח תהיה "בזבוז זמן", וציין כי המועצה לזכויות אדם של האו"ם, אשר בשמה פעלה הוועדה, "היא גורם עוין ולא אובייקטיבי ביחס לישראל, שקיבל יותר החלטות נגד ישראל מאשר נגד סוריה איראן וצפון קוריאה גם יחד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture